Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stolt, charmig katt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ska de va katt så ska de.
    Här kommer min kattgudinna Bastet. Hemsläpad i handbagaget från Egypten. Hon är av gjuten av någon slags stenmassa och väger c:a 7 kilo. Hon är 40 cm hög.
    Bifogade filer

    Comment


    • #32
      Nu är datorn iordning igen, så här kommer några av mina (icke så levande) katter Alla är inte i keramik; Den tigerrandiga är gjord i horn och den svarta i någon form av sten (mineral), en gul i bärnsten tillsammans med en grön i jade och sista bilden en i trä.
      Bifogade filer

      Comment


      • #33
        Några katter.

        Den första bondkatten har precis hjälpt matte att hämta mjölken.
        Tillverkad i någon sorts konstlera av GG 1992 (Jag har glömt namnet ) och är endast 2 cm hög från tass till öra.

        Den andra är en present från en vän som köpt den av en dörrförsäljare.
        Den är av sten och är ca 1 cm hög.

        Den tredje är av Aldo Londo.
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          Vilken kattskatt hos PES:arna!

          Ursprungligen postat av guygil Visa inlägg
          Det finns en hel del glasdjur som hon gjort..
          http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=14055 här finns några djur av lisa
          vet oxå att det finns en tråd där det visas en bild på en massa andra glasdjur av Lisa L
          Så fick man utökat sina LL-kunskaper tack vare dig, guygil!

          Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
          Det ser ut som en massagekatt!
          Det känns härligt att bli bekräftad, luchur!
          ..............
          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
          Ja, rubriken är ju Keramik & Porslin, Övriga Skandinavien. Jag utgår från att Finland platsar i Skandinavien och tar med en katt från Arabia och så en katt som jag inte vet varifrån den kommer, även om jag sett modellen men i mindre utförlig dekor. LJ K tycker jag man kan utläsa.
          Anledningen till övriga Skandinavien, är att den första katten hade sin hemvist i Danmark/Bornholm. I sann skandinavisk anda får alla katter vara med, även utomskandinaviska.

          Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
          Enda katten som finns hemma hos oss är Mr Go´mann, 2 1/2.
          Han duger.
          Mr Go´mann ser ut som en perserkatt, stolt, trygg och med stort självförtroende. Har alltid gillat rasen, men har trots detta "endast" haft bondkatt.

          Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
          Ska de va katt så ska de.
          Här kommer min kattgudinna Bastet. Hemsläpad i handbagaget från Egypten. Hon är av gjuten av någon slags stenmassa och väger c:a 7 kilo. Hon är 40 cm hög.
          Katter lär ha haft hög status i Egypten har jag läst. Mumifierade katter lär finnas i massor. Dessutom finns det en nu levande ras, som jag har glömt namnet på, som har anknytning till Egypten. Din katt förefaller vara en avbild av kattfigurer på gravgods.
          Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
          Nu är datorn iordning igen, så här kommer några av mina (icke så levande) katter Alla är inte i keramik; Den tigerrandiga är gjord i horn och den svarta i någon form av sten (mineral), en gul i bärnsten tillsammans med en grön i jade och sista bilden en i trä.
          Vilken tur att du fick ordning på din dator, TinaSand! För de katterna vill jag inte missa. Vilken variation på ämnen, lera, jade, bärnsten..... Katten i keramik
          med "tillverkningslapp" såg jag direkt. Den har en härlig kattlik rörelse i sig.

          Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
          Några katter.

          Den första bondkatten har precis hjälpt matte att hämta mjölken.
          Tillverkad i någon sorts konstlera av GG 1992 (Jag har glömt namnet ) och är endast 2 cm hög från tass till öra.

          Den andra är en present från en vän som köpt den av en dörrförsäljare.
          Den är av sten och är ca 1 cm hög.

          Den tredje är av Aldo Londo.
          Katten som har hjälpt matte att hämta mjölken är en söt, liten varelse. Dörrförsäljarkatten ser ut som en kut och Aldo Londo har jag inte hört tals om, men ämnar Googla på honom när jag är klar med mitt inlägg.

          Dagens tre katter kan kallas miniatyrkatter eftersom de är ganska små. Som så många katter är de svåra att härleda.
          Bifogade filer
          Last edited by Polsson; 2009-06-12, 17:20.
          p-son

          Comment


          • #35
            [QUOTE=Polsson;109179]
            Katter lär ha haft hög status i Egypten har jag läst. Mumifierade katter lär finnas i massor. Dessutom finns det en nu levande ras, som jag har glömt namnet på, som har anknytning till Egypten.

            Jag kan tala om, att den kattras du förmodligen "är ute efter" heter "Egyptisk Mau" (nej - de har INTE glöm "j:et"). I övrigt har de s.k. orientaliska katterna egyptiskt påbrå låååååångt bak i sina stamtavlor.

            Och här ännu ett litet bidrag. Eller snarare två - kunde inte låta bli att ta med min tjocka fina glaskatt - som har "synliga inälvor"
            Bifogade filer

            Comment


            • #36
              Jag äger bara en Lisa Larson och det är just en katt, den här tycker jag är riktigt fin.
              Bifogade filer
              I’m a real mean bitch!

              Comment


              • #37
                Katter igen!

                Katter uppåt väggarna + några till.
                Lars Bergsten har gjort två tavlor och de övriga av Dagny Zachrisson, DZ, utom en "månskenstavla" med sign EL men med samma nummer 26 på Christina Keramik. Vet någon vem som döljer sig bakom EL?
                Bifogade filer

                Comment


                • #38
                  [quote=TinaSand;109182]
                  Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                  Katter lär ha haft hög status i Egypten har jag läst. Mumifierade katter lär finnas i massor. Dessutom finns det en nu levande ras, som jag har glömt namnet på, som har anknytning till Egypten.

                  Jag kan tala om, att den kattras du förmodligen "är ute efter" heter "Egyptisk Mau" (nej - de har INTE glöm "j:et"). I övrigt har de s.k. orientaliska katterna egyptiskt påbrå låååååångt bak i sina stamtavlor.

                  Och här ännu ett litet bidrag. Eller snarare två - kunde inte låta bli att ta med min tjocka fina glaskatt - som har "synliga inälvor"
                  Tackar för upplysningarna samtidigt som jag instämmer i texten på "vepan".
                  Din glaskatt bjuder på många överraskningar beroende på vilket håll man ser den ifrån.

                  [quote=Maria;109183]Jag äger bara en Lisa Larson och det är just en katt, den här tycker jag är riktigt fin.
                  Bättre en katt i handen än tio i skogen!

                  Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                  Katter uppåt väggarna + några till.
                  Lars Bergsten har gjort två tavlor och de övriga av Dagny Zachrisson, DZ, utom en "månskenstavla" med sign EL men med samma nummer 26 på Christina Keramik. Vet någon vem som döljer sig bakom EL?
                  Kan inte hjälpa dig med signaturen, men kan konstatera att du ,eller var det sambon, har många roliga, fantasirika katter såväl uppåt väggarna som på övriga ställen.

                  Mina två katter är knappast något över
                  det vanliga, men katter är det.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Polsson; 2009-06-13, 21:08.
                  p-son

                  Comment


                  • #39
                    Katter - Jani

                    Eftersom Janikeramik tillhör mina absoluta favoriter, så kommer här tre katter från Jani. Den i mitten är signerad på utsidan, vilket inte är så vanligt. Egentligen är det en skål, en ljusstake och en dubbelpipig vas. Alla har katthuvuden på båda sidor och skålen tom på tre sidor.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #40
                      Katter uppåt väggen

                      Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                      Eftersom Janikeramik tillhör mina absoluta favoriter, så kommer här tre katter från Jani. Den i mitten är signerad på utsidan, vilket inte är så vanligt. Egentligen är det en skål, en ljusstake och en dubbelpipig vas. Alla har katthuvuden på båda sidor och skålen tom på tre sidor.
                      Fantasifullt att använda en katt som skål, ljusstake och dubbelpipig vas.
                      Kommer att tänka på Björn Winblad som ofta använde åtminstone människor, men även djur tror jag, som Jani använde katterna.

                      Jag tror att dagens katt-tavla är ett oljetryck med några år på nacken. Man kan undra om katterna får tag i flugorna?
                      Bifogade filer
                      p-son

                      Comment


                      • #41
                        Katten Jeremias (i Tröstlösa)

                        Någon signatur kan jag inte hitta men en adresslapp runt halsen har han.
                        Levi Rickson f 1868 (Jeremias i Tröstlösa) skrev en dikt om "Katten med de blå öronen" och någon keramiker har tydligen tagit upp tråden. Kanske från Närke??
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #42
                          Sista katten ut

                          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          Någon signatur kan jag inte hitta men en adresslapp runt halsen har han.
                          Levi Rickson f 1868 (Jeremias i Tröstlösa) skrev en dikt om "Katten med de blå öronen" och någon keramiker har tydligen tagit upp tråden. Kanske från Närke??
                          Om Jeremias var från Närke, är det väl ganska troligt att någon Närkekeramiker tagit tillfället i akt och illustrerat dikten. En symbios mellan två konstarter bör vara en fördel i försäljningsammanhang.

                          Familjens återstående katter, inte på något sätt extraordinära, presenteras nu
                          med den förhoppningen att tråden ska leva vidare genom andra PES:are.
                          Bifogade filer
                          p-son

                          Comment


                          • #43
                            Här kommer vår andra glaskatt som jag TROR Bertil V har gjort
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #44
                              Jag glömde ju sist då jag presenterade vår Mr Go´mann den här lille tjockisen ovanpå CD-hyllan.
                              Hon/han härstammar från Indien och är gjord av trä.
                              Bifogade filer
                              - - - - - - - - - -
                              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                              Comment


                              • #45
                                Ursprungligen postat av guygil Visa inlägg
                                Här kommer vår andra glaskatt som jag TROR Bertil V har gjort
                                Det är Bertil Vallien .
                                I’m a real mean bitch!

                                Comment

                                Working...
                                X