Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flakong eller liten glasflaska

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Flakong eller liten glasflaska

    Hej alla glada!

    Jag är på gång att köpa en flakong från ca 1880-talet ca 5-7 cm hög och ca 3 cm i diameter. Den är hel och fin lite gulfärgat glas. Min fråga är vad ska man betla för en sådan?
    Vet att bruket som gjort flaskan fins dokumenterat i böcker även med bild på identiska flaskor. Har tyvärr tappat namnet på tillverkaren.

    Sen en lika dan fast blåskimrande som har legat i saltvatten, vad tycker ni är rimligt att betala för den?

    Ska dit imorgon och handla dom så hoppans någon ser det här innan.
    Last edited by snoddas80; 2009-04-24, 22:01. Anledning: Mer Info

  • #2
    Ursprungligen postat av snoddas80 Visa inlägg
    Hej alla glada!

    Jag är på gång att köpa en flakong från ca 1880-talet ca 5-7 cm hög och ca 3 cm i diameter. Den är hel och fin lite gulfärgat glas. Min fråga är vad ska man betla för en sådan?
    Vet att bruket som gjort flaskan fins dokumenterat i böcker även med bild på identiska flaskor. Har tyvärr tappat namnet på tillverkaren.

    Sen en lika dan fast blåskimrande som har legat i saltvatten, vad tycker ni är rimligt att betala för den?

    Ska dit imorgon och handla dom så hoppans någon ser det här innan.
    Känns som en omöjlig fråga att besvara utan att se prylen.
    Du får väl betala vad "hatarmen" kan tänka sig.
    I dessa kristider så har jag funnit att prutande funkar bra
    Välkommen hit!
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

    Comment


    • #3
      Säger som Sladden, det går inte utan bilder. Det finns sådana som är värda många tusen kr och så finns det parfynflaskor som jag inte skulle ge 10 kr för. Hoppas att du får dem till ett pris du är nöjd med!
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #4
        Misstänkte att ni skulle svara så, har letat som en tok hela kvällen för att hitta en bild på liknande eller samma men har inte lyckas. Så därför hade jag hoppas på att få ett svar att de brukar ligga mellan vissa summer.

        Men jag får låta hatarmen styra imorgon =)

        Tack för tipset om prutning, man kan ju alltid känna pulsen på han. =)

        Får lägga upp en bild på dom sen om jag köper dom så får jag se då om köpet blivit bra eller ej

        Tack för välkomnandet.

        Comment


        • #5
          Ser fram emot bilder senare.

          Comment


          • #6
            Flaska Nr. 1: http://www.precisensan.com/antikforu...&pictureid=926


            Flaska Nr. 2: http://www.precisensan.com/antikforu...&pictureid=927


            Här är de flaskorna jag köpt.

            Den översta är med all säkerhet en medicinflaska från Tyskland tillverkad umkring år 1820. Det var den tyska flottan och armen som använde dom enligt Willy Van den Bossche. De finns med i hans bok Antique Glass Bottles.

            Och jag kan bara tyda enstaka bokstäver på flaska nr. 2 men det borde vara samma tillverkare och år.

            Har ni någon som helst aning vad de kan vara värda. Är inte hemma i området bara läst boken och där stod inga värden med.

            Om nu inte bilderna syns är jag tacksam om ni hjälper mig med förslag på hur jag ska lägga up bilder rätt.

            Trevlig Helg!
            Last edited by snoddas80; 2009-04-26, 14:04.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av snoddas80 Visa inlägg
              Flaska Nr. 1: http://www.precisensan.com/antikforu...&pictureid=926


              Flaska Nr. 2: http://www.precisensan.com/antikforu...&pictureid=927


              Här är de flaskorna jag köpt.

              Den översta är med all säkerhet en medicinflaska från Tyskland tillverkad umkring år 1820. Det var den tyska flottan och armen som använde dom enligt Willy Van den Bossche. De finns med i hans bok Antique Glass Bottles.

              Och jag kan bara tyda enstaka bokstäver på flaska nr. 2 men det borde vara samma tillverkare och år.

              Har ni någon som helst aning vad de kan vara värda. Är inte hemma i området bara läst boken och där stod inga värden med.

              Om nu inte bilderna syns är jag tacksam om ni hjälper mig med förslag på hur jag ska lägga up bilder rätt.

              Trevlig Helg!
              Fina små flaskor!
              Har de puntelmärke?
              Kan inte uttala mig om värdet, själv hade jag nog kunnat betala 200-500:- beroende på hur de känns i handen. Men glöm då inte att jag är Smålänning och av naturen snål Den i klarglas skulle få följa med i affären.
              Gud gjorde några perfekta huvuden,
              resten satte han hår på.

              Comment


              • #8
                Jag tycker urskilja puntmärket. De är knottriga på undersidan men förmodligen slipade för inget kraftigt puntmärke som jag har i mina andra glaskaraffer.

                Comment

                Working...
                X