Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Wallåkraträffen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Årets sista inköp?

    Kunde inte låta bli att bjuda på denna 11x10 cm (höjd/diameter) Wallåkravas
    på Tradera. Med en dåres envishet upprepar jag det jag frågat om tidigare, men som ännu inte besvarats: "I Porslinsmärken av Vingedal finns följande information gällande Wallåkra: De produkter som tillverkas i mer än 1 ex. signeras inte, utan stämplas endast."

    Med utgångspunkt från detta påstående skulle denna vas vara unik enär den är signerad, men jag tycker mig ha sett sådana tidigare. Vingedals påstående användes ofta av mässförsäljare. Vad säger Larspeter i Helsingborg om påståndet?

    De saltglaserade kärlen, är charmiga på sitt sätt, men skiljer sig inte nämnvärt från dito från Höganäs eller Helsingborg. Däremot är "konstkeramiken" något utöver det vanliga. Den är ju, enligt min mening, en utveckling av det gamla hantverket, precis som de skriver i boken "LERA OCH SALT". De är kraftfulla, rustika, dekorristade och ej färgöverdrivet glaserade.
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2009-12-24, 11:38.
    p-son

    Comment


    • #32
      Wallåkra 2010

      Var i Helsingborg i dag för att lämna AB- CL-lergods från Gideon till Helsingborgs museum på Fredriksdal. På hemvägen kunde jag inte låta bli att ta en avstickare till Wallåkra Stenkärlsfabrik vilken drives av bla eldsjälen Åsa Orrmell. " Åsa Orrmell, Wallåkra Stenkärlsfabrik. Tilldelas Svenskt Kulturarvs eldsjälspris 2006. Motiveringen löd: Endast en eldsjäl klarar att arbeta oförtröttligt i såväl medvind som motvind. Åsa Orrmell har inte bara fört den skånska, klassiska stengodstillverkningen i 2000-talet. När den stora rundugnen blev obrukbar lyckades hon också med konststycket att bygga en exakt kopia av den nära 150 år gamla ugnen och därmed rädda produktionen för framtiden."

      Ugnen eldas som förr med stenkol och saltet kastas in helt enligt traditionen.
      Om leran kommer från trakten som den gjorde tidigare, glömde jag att fråga om. För övrigt låter jag bilderna tala för sig själv.
      Bifogade filer
      p-son

      Comment


      • #33
        Harliga bilder P-son, tack!!

        Comment


        • #34
          Vi var där förra sommaren och tog oss en ordentlig titt både på och inne i ugnen och runtomkring. En vacker plats.
          Nej, det är inget loppspel.

          Comment


          • #35
            bra reklam Polsson

            det får bli ett besök i sommar....

            Comment


            • #36
              Drejare i kärlfabriken i Vallåkra

              Har en månadsprenumeration på Arkiv Digital och fick för mig att jag skulle kolla upp
              vad husförhörslängderna kunde berätta om vilka drejare som arbetade vid kärlfabriken i Vallåkra. Detta fann jag:

              Kärlfabriken Vallåkra 1864-1897

              1861-1866
              Drejaren Johannes Wennerström med familj född 7.12.1841 Väsby
              fr Höganäs 1865 till Amerika 1869

              Drejaren Anders Petter Nilsson f 12.3 1840 Väsby
              fr. Höganäs 1865 till Höganäs 1866 ”Dömd för något”

              Drejaren Anders Peter Malm född 7.8.1843 Väsby
              Fr Höganäs 1865 till Oskarshamn 1867

              1866-1871
              Drejare Anders Peter Malm född 7.8.1843 Väsby
              Fr Höganäs 1865 till Oskarshamn 1867
              fr. Engelholm 1868 till N Amerika 1869

              Drejaren Johannes Wennerström med familj född 7.12.1841 Väsby
              fr Höganäs 1865 till Amerika 1869

              Drejaren Nils Peter Ljung m familj född 2/5 1816 Johnstorp
              fr. Hbg 1866 till Hbg 1867 d. 15.9.1867 sign. NPL vid Hbg-fabriken

              1871-78
              Drejaren Carl Alexander Ljung m familj född 3.11.1850 Helsingborg
              fr. Hbg 1878 ”rymd från orten 1880” son till N P Ljung sign CAL vid Hbg-fabriken

              1878-1885
              Drejare Carl Alexander Ljung m familj föd. 3.11.1850 Helsingborg
              fr. Hbg 1878 ”rymd från orten 1880” son till N P Ljung sign CAL vid Hbg-fabriken

              Drejare Johan Peter Frank m familj född 23.4.1839 Höganäs
              f N Wram 1878 död 24/5 1879 signatur PF vid Höganäs-fabriken anst.nr 433

              Drejaren Herman Hallberg född 9.9 1864 Höganäs
              fr. Höganäs 1882 till ? 1887

              Drejaren Carl Alfred Nilsson m familj född 22.8. 1839 Höganäs
              F Höganäs 1879 t Herslöv 1885

              Drejaren Fritz Olof Hallberg född 17.7.1861 Höganäs
              fr. Höganäs 1882 till Hbg 1884 d. 1903 "hjärnblödning" sign. FH vid Hbg-fabriken

              Gossen August Nilsson född 21.4.1866 Höganäs
              fr. Höganäs 1879 till Höganäs 1884

              1885-1897 Ägare Måns Persson
              Kakelugnsmakare Carl August Nilsson Lundholm m familj
              Hustru, hustruson och dotter. Hedwig Wilhelmina död 8/8 1891 ”benröta, kronisk njurinflammation”. ”Död och begravd i Malmö S:t Pauli förs.”
              fr. Kristianstad 1890 till Kävlinge 1891

              Drejaren Herman Hallberg född 9.9 1864 Höganäs
              fr. Höganäs 1882 till ? 1887

              Drejaren Carl Alfred Nilsson m familj född 22.8. 1839 Höganäs
              fr. Höganäs 1879 till Herslöv 1885
              fr. Ekeby 1891 till Ekeby 1893

              Någon förteckning över drejarsignaturerna vid Vallåkrafabriken kan jag dags datum inte presentera.
              En del fakta kommer från boken "Krukmakare och kakelugnsmakare i Helsingborg".
              Last edited by Polsson; 2010-07-06, 19:40.
              p-son

              Comment


              • #37
                Här är några Wallåkra-signaturer och förhoppningsvis kan vi så småningom koppla dem till någon av namnen i föregående inlägg. FH borde kunna vara Fritz Hallberg med tanke på att han hade samma signatur vid Hbg-fabriken. Tre K-märkta krus sign FH finns i min W-samling.
                Är det inte dags att inventera PES:arnas Wallåkra-signaturer?
                Bifogade filer
                Last edited by Polsson; 2010-07-14, 11:38.
                p-son

                Comment


                • #38
                  Hur går det med inventeringen av Wallåkra-signaturer?
                  p-son

                  Comment


                  • #39
                    Kom på ett min miniatyr, som identifierats som Wallåkra, skulle föras in här också.
                    söffe
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                      Hur går det med inventeringen av Wallåkra-signaturer?
                      Jag vet inte om denna är någon hjälp, men det verkar som om vi har ytterligare exempel på en Wallåkra-stämpel; här med stjärnor vid början och slut. Dessutom verkar den vara än så länge ensam om att vara daterad, 1941.

                      Prisuppgift finns 6,75 och Råå. (Höjd 21,5 cm)

                      Monterad som lampa, på ett föredömligt sätt. Skärmen i rosa siden fick vara kvar eftersom den var anskrämlig och troligen inte original.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Kaptenen; 2010-09-08, 16:32.

                      Comment


                      • #41
                        Vacker vas, som står sig gott utan gehäng. Himla tur den hade, som klarade sig undan borren.
                        Varför inte flytta över lampeländet till någon annan behövande vas "från tiden"?

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                          Vacker vas, som står sig gott utan gehäng. Himla tur den hade, som klarade sig undan borren.
                          Varför inte flytta över lampeländet till någon annan behövande vas "från tiden"?
                          Tackar, vasen ska slippa bli lampa igen!

                          Kontrollerade en låg vas (5 cm hög och 12 cm bred och den har samma stämpel med stjärnor.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #43
                            Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                            Jag vet inte om denna är någon hjälp, men det verkar som om vi har ytterligare exempel på en Wallåkra-stämpel; här med stjärnor vid början och slut. Dessutom verkar den vara än så länge ensam om att vara daterad, 1941.

                            Prisuppgift finns 6,75 och Råå. (Höjd 21,5 cm)

                            Monterad som lampa, på ett föredömligt sätt. Skärmen i rosa siden fick vara kvar eftersom den var anskrämlig och troligen inte original.
                            Stjärnor i början och slutet, har jag inte sett tidigare. Visst är Wallåkras kannelerade vaser något utöver det vanliga! Att dessutom få årtal till på köpet är ju en extra bonus.
                            Last edited by Polsson; 2010-09-08, 21:44.
                            p-son

                            Comment


                            • #44
                              En liten vallåkra till samlingen
                              Bifogade filer
                              Nej, det är inget loppspel.

                              Comment


                              • #45
                                Ursprungligen postat av Mochens_gubbe Visa inlägg
                                En liten vallåkra till samlingen
                                Hur liten då, undrar trådsettern?
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X