Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Wallåkraträffen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tycker det låter som en bra arbetshypotes.
    Få se om någon lyckats slå hål på resonemanget genom att visa något föremål som inte passar in i den teorin

    Comment


    • #17
      Fick fram ett par saker från W-Vallåkra. Krukan rymmer 12 liter. Vasen är 23 cm. hög. Båda är stämplade Vallåkra.
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
        Du har en nätt liten samling av miniatyrer, Maria. Är de signerade med mer än med W?
        Där står bara ett W på dom.

        Den mörka vasen och skålen av Birger Larsson, den ljusa vasen saknar märkning.
        Bifogade filer
        I’m a real mean bitch!

        Comment


        • #19
          Ulferic! Är vasen stämplas Vallåkra med enkel v?
          Också fick man se en V/Wallåkrasignatur som man inte sett tidigare - BL. Är ortsnamnet
          stavat med V eller W på skålen, Maria? Din klotvas faller mig i smaken.

          Har tyvärr inga intressanta W/Vallåkra-alster att visa mer, men njuter av Ulferics och Marias bidrag.
          p-son

          Comment


          • #20
            Måste tyvärr sabba Polssons teori, åtminstone vad gäller perioden med Arthur Andersson & Co. Jag har massor av Wallåkra och de är signerade lite huller om buller. Jag har AWA-signerade där Vallåkra stavas med enkel-V, såväl stämplat som handskrivet. Plus en del andra varianter. Jag tror inte det lönar sig att söka en systematik, det var nog bara så att de inte var speciellt konsekventa. En del av Wallåkras charm kan man tycka, även om det gör det svårare att datera.
            Ibland hittar man saker med datering dock. Ett sådant exempel finns i min nätbutik www.starkeld.com där jag har lagt ut en del Wallåkringar. Fast de bästa behåller jag själv
            Hoppas jag inte bryter mot något reklamförbud nu, i så fall ber jag om ursäkt.
            www.starkeld.com

            Comment


            • #21
              Larspeter!

              Jag är inte ledsen över att mitt antagande inte stämde. Istället är jag glad över att få klarhet dvs Vallåkra och/eller Wallåkra har använts "lite huller om buller". I mitt fall lönade det sig i att söka systematik såtillvida att du "hörde av dig". Kollade i din nätbutik och blir imponerad över hur mycket "fin" keramik du har.

              I Porslinsmärken av Vingedal finns följande information gällande Wallåkra: De produkter som tillverkas i mer än 1 ex. signeras inte, utan stämplas endast.
              Vad sägeer du om det påståendet, Larspeter?
              Last edited by Polsson; 2009-04-25, 00:42.
              p-son

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                Också fick man se en V/Wallåkrasignatur som man inte sett tidigare - BL. Är ortsnamnet
                stavat med V eller W på skålen, Maria? Din klotvas faller mig i smaken.

                Har tyvärr inga intressanta W/Vallåkra-alster att visa mer, men njuter av Ulferics och Marias bidrag.
                Polsson, där står W på båda BL sakerna. Dina miniatyrvaser är jättefina

                Jag har nog några fler Wallåkra vaser, men dom är nedpackade.
                Last edited by Maria; 2009-04-25, 15:22.
                I’m a real mean bitch!

                Comment


                • #23
                  Wallåkraträff i Lund

                  Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                  Polsson, där står W på båda BL sakerna. Dina miniatyrvaser är jättefina

                  Jag har nog några fler Wallåkra vaser, men dom är nedpackade.
                  Tack för infon om BL-sakerna samt ditt omdöme om mina miniatyrvaser.

                  Märkligt, märkligt!
                  Min hustru och jag har precis varit i Lund hos Crafoords auktioner. Eftersom de där telefonbuden drar ut på tiden, bestämde vi oss för att ta en stadspromenad eftersom vårt objekt hade nummer över 200. Började med Zimmerdahls design, eller vad det nu heter, som har mycket fin keramik bl a.
                  Hittar en söt liten skål, vände på den och ser "Wallåkra BL". Igår var det första gången jag såg BL-signaturen och idag dyker den upp mitt framför ögonen. Och inte bara det! Priset: 150 kronor!

                  Och inte bara det! Objektet strax över 200 på auktionen, sex stolar till sonen, rodde vi i land.

                  Vilken dag!
                  Bifogade filer
                  p-son

                  Comment


                  • #24
                    polsson, de låter som en riktigt bra dag, skickar med en sista bild, den här vasen är bara märkt Wallåkra.
                    Bifogade filer
                    I’m a real mean bitch!

                    Comment


                    • #25
                      Stig Andersson

                      Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                      polsson, de låter som en riktigt bra dag, skickar med en sista bild, den här vasen är bara märkt Wallåkra.
                      Maria! Trots att din vas "bara är märkt" med Wallåkra, är den en fantastisk skapelse. Den har en kraftfull form med enorm spänning och den blå glasyren är inte fy skam.


                      I Porslinsmärken av Vingedal finns följande information gällande Wallåkra: De produkter som tillverkas i mer än 1 ex. signeras inte, utan stämplas endast.
                      Väntar fortfarande på åsikter om den påståendet.

                      Sist men inte minst, finns det inget gods signerat av Stig Andersson?
                      p-son

                      Comment


                      • #26
                        Tänkte att jag ändå skulle säga något om det här med Wallåkra/Vallåkra även om jag har dragit mig...
                        Tror helt säkert att det går att hitta systematik - även om den inte skulle vara huggen i sten... 1869 stavas ju Wallåkra Wallåkra. Saker från 1800-talet bör helt vara märkta Wallåkra. Övergången från W till V i skriftspråket börjar ju tidigt under 1800-talet, men ortnamn ändras inte. Först runt 1900 börjar man se stavning med enkel-v bli vanlig. Sedan kan den dröja att slå igenom på kartorna, i många fall först på 10-talet eller i början av 20-talet.
                        Sedan går det ju enkelt att se att man vid sidan om fortsatt att använda stavningen med W längre fram, och orsken är ju förmodligen att man velat ge stavningen anor och visa på företagets ålder. Då är det ju troligt att man gjort det först sedan stavningen blivit ålderdomlig och inte bara lite gammal och urmodig. Det verkar ju ändå som enkel-V stavingen är relativt sällsynt på de nyaste sakerna.
                        Därmed inte sagt att inte båda stavningarna använts samtidigt...

                        Comment


                        • #27
                          Burk 1/8 kanna Wallåkra före 1890

                          För första gången i mitt liv upptäckte jag en burk från Wallåkra rymmande 1/8 kanna. Och inte bara det! Endast 50 kronor och helt intakt och dessutom med snygg drejarsignatur vilken jag så småningom ska försöka utreda. Den stora händelsen inträffade på Katrinetorp vid infarten till Malmö.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Polsson; 2009-07-04, 20:46.
                          p-son

                          Comment


                          • #28
                            Skulle också jättegärna vilja ha en systematik, men som FBQ garderar sig i slutfrasen så går det inte ens att utesluta att man använde båda stavningarna samtidigt. Kolla de här två stora pjäserna med samma glasyr och samma mönster. Rimligtvis tillverkade ganska nära varandra i tid, båda av Arthur. Min gissning är sent 50-tal. Den ena ristad med enkel-V den andra stämplad med dubbel-W.
                            Bifogade filer
                            www.starkeld.com

                            Comment


                            • #29
                              Mitt bidrag. Wallåkra O.G eller möjligen O.C 1979. antar det sista är årtalet.
                              Bifogade filer
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                              Comment


                              • #30
                                40 cl Wallåkra

                                40 cl, 16,5 cm hög, 67 kronor på Erikshjälpen! Så presenteras denna sejdel drejad av Birger Larsson.
                                Bifogade filer
                                Last edited by Polsson; 2009-07-26, 17:53.
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X