Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Keramikfat svenskt? [ID: Löthman, Hjo] - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Keramikfat svenskt? [ID: Löthman, Hjo]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ett fynd! (i vilket fall för mig)

    Köpte denna theservis för ett tag sedan.Såg helt oanvänd ut.Priset var oförskämt lågt.Kände mig både glad och förbryllad.Är det bara jag som uppskattar detta? Allt är signerat Löthman.
    Bifogade filer
    Last edited by The Ocarinas; 2011-03-22, 11:45.

    Comment


    • #32
      Fin skål med lock

      Ytterligare en variant av Löthmans skapelser. Dock inte upptäckt av mig utan av en annan Pesare vid ett loppisbesök.Men som hade vänligheten att låta mig få köpa den.
      Bifogade filer

      Comment


      • #33
        Snygg burk, Ocarinas. Grattis!

        Comment


        • #34
          Skål av Löthman

          Hittade denna skål på en loppis i vintras.
          Bifogade filer

          Comment


          • #35
            För väggen.

            Hittade denna skapelse av Löthman igår..
            Bifogade filer

            Comment


            • #36
              Vas från Löthmans krukmakeri?

              Hejsan jag hittade denna snygga hänkelvas idag vad jag förstår kommer den från Löthmans krukmakeri. Det är första gången jag stöter på något från dom och denna gillade jag verkligen. Lite ovanligt mönster för att vara Svenskt tycker jag. Nästan lite indianinfluerat Från vilken tid kommer denna? Hade dom tillverkning mellan 40-60 talet? Vasen är ca 27,5 cm hög.
              Tacksam för svar
              (Jag såg nu att det fanns en Löthmans krukmakeri tråd så någon kanske kan flytta den dit om det passar bättre)

              Click image for larger version

Name:	DSC_0023.jpg
Views:	1
Size:	34,1 KB
ID:	530219Click image for larger version

Name:	DSC_0021.jpg
Views:	1
Size:	76,0 KB
ID:	644577Click image for larger version

Name:	DSC_0019.jpg
Views:	1
Size:	49,9 KB
ID:	644578Click image for larger version

Name:	DSC_0017.jpg
Views:	1
Size:	52,3 KB
ID:	644579Click image for larger version

Name:	DSC_0018.jpg
Views:	1
Size:	57,1 KB
ID:	530223
              Bifogade filer

              Comment


              • #37
                Grattis.....Jag har en samling av Löthmans keramik, dock inte denna.

                Comment


                • #38
                  The Ocarinas - Tack jag gillade den direkt då jag såg den Har du sett denna innan? Vet du från vilket årtal den är tillverkad och vem som gjort den? Eller om någon annan vet skulle jag bli glad för svar

                  Comment


                  • #39
                    PES har en egen sökmaskin, och vad hittar vi då, om inte:

                    Comment


                    • #40
                      Gideon - Jo jag såg den länken efter att jag postat och efter att ha tittat här http://www.signaturer.se/Porslin/Lankar/Lothman.htm har jag förstått att vasen är gjord av Bengt Löthman. Det hade varit skoj att veta från vilket år den kan komma från. Jag läste att han började i mitten av 60-talet hos sin far och var verksam in i början av -90 talet. Antar att min vas är från senare delen av hans arbeten men bara en gissning så är det någon som vet eller tro något så tar jag gärna emot det .

                      Comment


                      • #41
                        Jag tror din vas är ganska tidig. Så här såg Löthmans keramik ut mot slutet.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
                          Jag tror din vas är ganska tidig. Så här såg Löthmans keramik ut mot slutet.
                          Tack för svaret. igentligen spelar ju åldern mindre roll då jag gillar den, men visst är det kul om den har några år på nacken eller på hänkeln kanske man ska säga

                          Comment


                          • #43
                            Jag har sammanfogat tråden med Sloffes fina hänkelvas ovan från Löthmans hit till
                            denna tråd, med fler föremål från samma keramiker, som Gideon länkar till.

                            Comment


                            • #44
                              Jo, sand i badtoffeln är det - eller HJO-sand i skon.... 11 cm lång.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X