Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Keramikfat svenskt? [ID: Löthman, Hjo] - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Keramikfat svenskt? [ID: Löthman, Hjo]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Keramikfat svenskt? [ID: Löthman, Hjo]

    Hej! Är det någon som kan hjälpa mej att identifiera detta vackra keramikfat. Jag tänker att det skulle kunna vara Lisa Larsson men signaturen stämmer inte. Tror att fatet är svenskt iallafall. Är det någon som känner igen signaturen. Tacksam för alla tips jag kan få.



    Inte bästa kvalite på bilderna tyvärr.

  • #2
    Har precis läst Leif Ueland och Törngrentråden och visst finns det likheter.

    Comment


    • #3
      Ja men nej.......

      Comment


      • #4
        Tack Kaptenen för den intressanta tråden. Har läst igenom hela nu. Det finns likheter. Jag trodde först att nu har det löst sej. Ville så gärna tro att det var Ueland men signaturen sämmer inte riktigt där heller tycker jag. Två prickar över ? i början, två i:n eller ü kanske???

        Andres "ja men nej" tänkte jag också som du ser ovan. Men dina fat är underbara. Man blir glad av att se all denna fina keramik. Det var kul också att vasen och fatet hittade varann igen - och i dem ser jag verkligen en likhet med "mitt" fat och ändå inte riktigt. Jag ska också säga att fatet inte är mitt utan tillhör min väninna och vi är båda lika ivriga att få veta var det kommer ifrån och vem som har gjort den. Så någon.......???????

        Comment


        • #5
          Kan det stå Löthman?

          Comment


          • #6
            Bengt H, du har säkert rätt.

            Comment


            • #7
              Tack Bengt H. Nu känns det som det ljusnar. Bengt Löthman Hjo. Jag ska undersöka vidare och se vad jag hittar. De signaturer som jag har skymtat hittils i bilder jag fått napp på på nätet liknar väldigt mycket signaturen på mitt foto.

              Comment


              • #8
                Hopplöst. Jag hittar inte mycket om Bengt Löthman hur jag än letar. Det enda jag hittat är en uppgift om att han arbetat åt Guldkroken. Har också sett några alster till salu på Tradera. Någon som vet mera??? Tacksam för alla tips!

                Comment


                • #9
                  Sippa, tack for fina ord, jag hittar inte heller nagot om Bengt Lothman. Bengt H kan mycket, kanske han kan hjalpa dig vidare i letandet.....

                  Comment


                  • #10
                    Tyvärr vet jag inte mer än det som står i boken "Svensk keramik under 1900-talet".
                    Lite information därifrån: Gösta (Gustaf Adolf) Löthman var under slutet av 1940-talet anställd på Guldkroken i Hjo. Flyttade till Kungsbacka 1954 och startade egen verkstad där. Åter till Hjo 1957 och egen verkstad. Sonen Bengt tog över verksamheten i slutet av 1960-talet.

                    Kanske går det att få upplysningar direkt av Bengt Löthman. I varje fall finns det två st. med det namnet i Hjo enligt Gula sidorna.

                    Comment


                    • #11
                      Tack Bengt H för informationen. Det var värdefullt. Vi forskar vidare.

                      Comment


                      • #12
                        Löthman Hjo

                        Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                        Tyvärr vet jag inte mer än det som står i boken "Svensk keramik under 1900-talet".
                        Lite information därifrån: Gösta (Gustaf Adolf) Löthman var under slutet av 1940-talet anställd på Guldkroken i Hjo. Flyttade till Kungsbacka 1954 och startade egen verkstad där. Åter till Hjo 1957 och egen verkstad. Sonen Bengt tog över verksamheten i slutet av 1960-talet.
                        I boken står också att tillverkningen mest bestod av traditionellt lergods.

                        Den här nyinköpta vasen är inte så traditionell tycker jag. Vet inte heller om det är lergods eller stengods, eftersom jag inte äger några stengodssaker. Har i och för sig hållit i ett antal, men det vore kul att få några tips om hur man ser skillnad.

                        Sen funderar jag över hur man utfört dekoren, om denna slags dekor har något namn.

                        Slutligen, vem är upphovsman Gösta eller Bengt?

                        Höjd 24,5 cm. Färgerna är dovare än på mina blixtbilder.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Den här informationen sparade jag från Antikprat för två år sedan:

                          lördag den 08 december 2007 - 07.59
                          --------------------------------------------------------------------------------
                          Krukmakare Gösta Löthman, född 1905, började arbeta på
                          Guldkrokens keramikfabrik i Hjo i sista halvan av 1940-talet.
                          Flyttade till Kungsbacka våren 1954 och startade eget företag
                          som krukmakare. Krokodilerna tillverkade han under de tre år
                          han verkade på den platsen. Sommaren 1957 återvände han till
                          Hjo och fortsatte driva sitt krukmakeri. Hans son Bengt Löthman
                          övertog krukmakeriet i slutet av 1960-talet. Han drev det ett
                          tjugotal år och är nu nedlagt. Man kan se skillnaden på vem av
                          dom som tillverkat keramiken genom deras respektive signaturer
                          i botten på lergodset. Keramik tillverkat av Gösta Löthman finns
                          fortfarande att tillgå. Ta gärna kontakt med sonen Jan Löthman,
                          Värnamo, som lämnat denna kortfattade information. E-post: XXXXXXXXX
                          --------------------------------------------------------------------------------

                          Mailadressen har jag raderat, dels för att jag inte vet om den fortfarande gäller, och dels för att sådant inte ska lämnas ut hursomhelst på nätet.

                          Det är en vacker vas Du har, Rosa och vad jag vet och sett utav, så var det enbart rött lergods, som Gösta Löthman arbetade med.
                          Det finns några alster av honom här, men denna enda finns med i bildarkivet just nu. Den sgrafferade vasen känns vara från 1950-talet och då blir det Gösta att tänka på, när vi jämför signaturerna.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            Det är en vacker vas Du har, Rosa och vad jag vet och sett utav, så var det enbart rött lergods, som Gösta Löthman arbetade med.
                            Det finns några alster av honom här, men denna enda finns med i bildarkivet just nu. Den sgrafferade vasen känns vara från 1950-talet och då blir det Gösta att tänka på, när vi jämför signaturerna.
                            Tack Gideon! Jag gillar den också, förstås. Som vanligt hade du mer att bidra med än vad som står i standardverken.

                            Hoppas det dyker upp fler Löthmansaker här så småningom. Du kanske tar ut några på balkongräcket när vädret blir mer fotovänligt?

                            Comment


                            • #15
                              Ja, om jag hittar dem, när det töat upp...

                              Comment

                              Working...
                              X