Sidan 1 av 5 1 2 3 4 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 44

Ämne: Keramikfat svenskt? [ID: Löthman, Hjo]

Medlem sippas avatar
    Reg.datum
    sep 2008

Keramikfat svenskt? [ID: Löthman, Hjo]

Hej! Är det någon som kan hjälpa mej att identifiera detta vackra keramikfat. Jag tänker att det skulle kunna vara Lisa Larsson men signaturen stämmer inte. Tror att fatet är svenskt iallafall. Är det någon som känner igen signaturen. Tacksam för alla tips jag kan få.

Inte bästa kvalite på bilderna tyvärr.

Har precis läst Leif Ueland och Törngrentråden och visst finns det likheter.
    http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=11826

Gökmedlem Nr:3 Andress avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Ja men nej.......

Medlem sippas avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Tack Kaptenen för den intressanta tråden. Har läst igenom hela nu. Det finns likheter. Jag trodde först att nu har det löst sej. Ville så gärna tro att det var Ueland men signaturen sämmer inte riktigt där heller tycker jag. Två prickar över ? i början, två i:n eller ü kanske???

Andres "ja men nej" tänkte jag också som du ser ovan. Men dina fat är underbara. Man blir glad av att se all denna fina keramik. Det var kul också att vasen och fatet hittade varann igen - och i dem ser jag verkligen en likhet med "mitt" fat och ändå inte riktigt. Jag ska också säga att fatet inte är mitt utan tillhör min väninna och vi är båda lika ivriga att få veta var det kommer ifrån och vem som har gjort den. Så någon.......???????

Kan det stå Löthman?

Bengt H, du har säkert rätt.

Medlem sippas avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Tack Bengt H. Nu känns det som det ljusnar. Bengt Löthman Hjo. Jag ska undersöka vidare och se vad jag hittar. De signaturer som jag har skymtat hittils i bilder jag fått napp på på nätet liknar väldigt mycket signaturen på mitt foto.

Medlem sippas avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Hopplöst. Jag hittar inte mycket om Bengt Löthman hur jag än letar. Det enda jag hittat är en uppgift om att han arbetat åt Guldkroken. Har också sett några alster till salu på Tradera. Någon som vet mera??? Tacksam för alla tips!

Gökmedlem Nr:3 Andress avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Sippa, tack for fina ord, jag hittar inte heller nagot om Bengt Lothman. Bengt H kan mycket, kanske han kan hjalpa dig vidare i letandet.....

Tyvärr vet jag inte mer än det som står i boken "Svensk keramik under 1900-talet".
    Lite information därifrån: Gösta (Gustaf Adolf) Löthman var under slutet av 1940-talet anställd på Guldkroken i Hjo. Flyttade till Kungsbacka 1954 och startade egen verkstad där. Åter till Hjo 1957 och egen verkstad. Sonen Bengt tog över verksamheten i slutet av 1960-talet.

Kanske går det att få upplysningar direkt av Bengt Löthman. I varje fall finns det två st. med det namnet i Hjo enligt Gula sidorna.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •