Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: teak skålar med inristat ss

Question teak skålar med inristat ss

Har några teak skålar med en signatur inristad ss. tror att formgivaren heter sandkvist. Dom har oftas en klisterlapp jämtland-härjedalen hemslöjd.
    Undrar om någon annan vet något om denne sandkvist?

Jag vid ngt tillfälle läst en diskussion på annat Forum gällande detta med Sandkvist. Nu minns jag inte korrekt kanske, men ett tips om att vända sig till hembygdsföreningen eller Biblioteket i Jämtland/Härjedalen kan nog leda lite längre...

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    En teakskål av Stig Sandkvist med signatur ss och etikett Sandkvists. Och vidare etikett Jämtland Härjedalen Slöjdalster.
    15 cm lång och 14 cm hög.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Vilken fin skål Lars M! :-)

Jag fyller på med lite info; Stig Sandqvist föddes 1928, han hade en egen verkstad i Vemdalen i Härjedalen där han slöjdade allehanda alster. Han är mest känd för sina teakskålar och ljusstakar, men han har även tillverkat en rad andra föremål som kan ses i länken. Enligt uppgift ska han även ha formgivit möbler.

http://gamlakonsum.blogspot.se/2014/...sandkvist.html

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009

Var är tuppen?

Ett våningsfat på fot i svarvad teak och etikett Sandkvists. Dessutom "Slöjdalster" och AB Nordisk Present Östersund. Men jag hittar inte något SS. På den länk som simco visar på föregående inlägg finns ett likadant våningsfat men där finns en tupp längst upp. Höjd 28 cm.
    Jag passar på att visa en mer grovhuggen skål i betsad björk (?) men här med tydlig signering - SS. 16 x 14 cm.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •