Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jordfynd Fåglavik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jo visst - och du hann komma in här innan min ändring blev klar i inlägg nr 29.

    Den vårlåten sjöng vi i Madesjö kyrka också (med kommenterande översättningar), när jag guidade vår manskör i Glasriket vid Kr Him f helgen 2007 - vi reste "i mäster Knuts fotspår". Minns inte om "pantograferingsmaskinen" i LasseC:s tråd fanns där i hembygdsmuseet då.
    Last edited by Rebello; 2009-05-07, 13:40.

    Comment


    • #32
      Fölv ha e varo på fölvn o fluggufesstje.
      ________________________________________________________________________
      "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
      så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
      Då måste man ju nedvärdera nuet."

      Comment


      • #33
        Rubus, har du varit på sjön och fiskat med fluga - eller vad - och i vilken landsända talar man så?
        Last edited by Rebello; 2009-05-08, 08:55.

        Comment


        • #34
          Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
          Rubus, har du fiskat med fluga - eller vad - och i vilken landsända talar man så?
          Jo,
          Jag har varit på sjön och flugfiskat.

          "Pi lôfftâ bodd ej källing i äjn româ å ejn gôbbe i ar româ. Däran dâ va täfft at olikâ hôll.
          Då va ä nôr sôm â knitt ä snäre milla däröm sö då ânn äjnâ dro âtt for ar däran ôpp.
          Ä va miôt ôm nåttâ å varken gôbbin äll källiâ kôn ferstå då int däran sâtt âtt."

          Det är i västra Dalarna i Limasocken.
          ________________________________________________________________________
          "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
          så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
          Då måste man ju nedvärdera nuet."

          Comment


          • #35
            En översättning Artikus e på sin plats här

            Comment


            • #36
              Det enda jag fattar e att det handlar om en gubbe o en kärring..men det e väl antagligen fel det me

              Comment


              • #37
                Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
                Det enda jag fattar e att det handlar om en gubbe o en kärring..men det e väl antagligen fel det me
                De säktes nôbôtt mot:

                "På loftet bodde en kärring i ett rum och en gubbe i ett annat. Dörrarna där var stängda åt olika håll.
                Då var det någon som knöt ett snöre mellan dörrarna. Så när en drog åt sin dörr for den andres dörr upp.
                Det var mitt i natten och varken gubben eller kärringen kunde förstå varför inte dörren var stängd."


                Här har man tillbringat somrarna de senaste 10 åren, utan att förstå ett jota i början.
                ________________________________________________________________________
                "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                Då måste man ju nedvärdera nuet."

                Comment


                • #38
                  Haha Artikus..den var bra..tack för översättningen.. Fascinerande detta med dialekter..jag bor ju i Blekinge o i Sölvesborgstrakten, där jag tidigare bodde, talar många gamla Listermål.. Vid havet en bit från vårt hus bodde två gamla rara bröder..Sixten o Per..Per var 82 o Sixten 78 första gången jag mötte dem..o jag begrep inte ett ord av vad de sa.. Det tog en fyra fem möten innan allt lade sig på plats o jag sakta började förstå.. Här ett exempel Da a sau sjauat sau da gaua öva mitt fåstaunn å in pau sissas

                  Comment


                  • #39
                    Jag undrar bara vad det här har med jordfynd i Fåglavik att göra
                    DG

                    Comment


                    • #40
                      Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                      Jag undrar bara vad det här har med jordfynd i Fåglavik att göra
                      DG
                      I´m so sorry . Varför skulle jag börja med dialekter i denna tråd? Helt fel.
                      Det bara föll in.
                      Kan bara be om Ursäkt. Nu fortsätter "Jordfynd i Fåglavik
                      Jag lyssnar LasseC.
                      ________________________________________________________________________
                      "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                      så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                      Då måste man ju nedvärdera nuet."

                      Comment


                      • #41
                        Hoppsan..ja det blev en tackling i sidled detta..sorry..

                        Comment


                        • #42
                          En liten, och kanske krystad ursäkt för att vi kom in på Fröding här i en tråd som behandlade livet kring en glasugn.
                          En kulturinrättning på Orrefors 1910/20-tal: när mäster var färdig med slitet vid glasugnen -
                          då var det att samlas hos konstnärerna Gate och Hald och etsaren Wollmann och ibland också disponenten
                          i en skapande samvaro på ritkontoret. Man behandlade inte bara nästa dags arbetsritningar -
                          man var t o m litterär och det var så som disponent Ahlin kom in på
                          Frödings dikt Sagan om gral - den som gav namn åt graalglaset.
                          Last edited by Rebello; 2009-05-09, 07:45.

                          Comment


                          • #43
                            Ja, Rubus, vi återvänder väl till deglarna och glasugnarna:
                            En degelfråga till Hirvi: Pottkammaren - var det där man tillverkade deglarna på glasbruket -
                            eller hade man tempererugnen där (som på Sandö?) - eller vad för kammare var detta?

                            På en sida om Sandö glasbruk,http://web.telia.com/~u60111480/bilder1.html , hittade jag detta:
                            "Ovanför segelfartyget längst till vänster ligger ett vitt hus, pottkammaren med tempelugn (för uppvärmning av deglar)".
                            Jag minns inte att det var någon pottkammare hemma på Strömbergshyttan. Minns inte att man gjorde deglarna själva - och där hade man, som på Bergdala temperugnen vid sidan inne i hyttan.
                            I boken om Orrefors Ett hundra år skriver man om "degelverkstaden" - hittar inget om pottkammare där.

                            Jag är särskilt intresserad av detta, eftersom den enda byggnad som står kvar vid hyttplatsen vid Sölje glasbruk här borta i västra Värmland, det är pottkammaren. Bilden här föreställer denna pottkammare och jag stod just där hyttan har legat, när jag tog bilden. Jag kan inte föreställa mig att man hade en tempererugn där inne - som på Sandö!

                            Efter mera letande på Google fann jag nu detta som Hirvi skrev i förbigående, på tråden Tokiga glas: "Ja hamnade dom inte i gruvan, då blev det POTTKAMMAREN, där gick gubbarna förr med uppkavlade byxor, barfota och trampade lera i stora träkar hela dagarna, av leran gjorde dom deglar till glasugnen, rena fötter blev det nog, Hirvi."

                            Tack för den, Hirvi, men du har kanske mer att berätta?
                            I Sölje kunde lertramparen går ner till sjöstranden och skölja av sig . . .
                            Bifogade filer
                            Last edited by Rebello; 2009-05-11, 22:39.

                            Comment


                            • #44
                              Jag kanske inte är rätt man att svara på detta men jag vill minnas att pottkammaren låg i ett särskilt hus eller rättare sagt i ett säskilt stort rum i ett senare hus vid sidan om. Jag vill också minnas att deglarna måste torka länge innan de kunde föras till uppvärmning. Av praktiska skäl vill jag tro att teperugnen låg i hyttan för man kunde väl inte köra den varma degeln så värst långt. Tyvärr sviker mig mitt minne där
                              Man hade väl kontinuerlig tillverkning av deglar för att det var så lång torktid på dem. Degelkammaren eller pottkammaren fick man endast komma in i på nåder.
                              Lasse
                              Last edited by LasseC; 2009-05-11, 23:02.

                              Comment


                              • #45
                                Pottkammare är väl samma som degelkammare,där trampades nog leran
                                och sedan byggdes upp till deglar, sedan fick dom väl stå på ett tort ställe i väntan på att dom skulle bli tempererade och vidare in i glasugnen,
                                detta är vad dom äldre berättade för mig, under min tid så köptes deglarna
                                ett bra lager var alltid hemma,
                                temperugnen stod ju i hyttan, det fik ju inte vara för långt att köra den
                                varma degeln fram till glasugnen.
                                Hirvi
                                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                                Comment

                                Working...
                                X