Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • En nyinköpt gök, som kanske passar bättre som sparbössa.
    I alla fall skramlar det av några slantar där inuti.
    Bifogade filer

    Comment


    • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Inga gökar, men nog så väl visslande kannor.
      Det kan närstående och grannar intyga...
      Även visslande kannor duga som lergökar! Extraspeciellt om de är Stenbäcksgröna.

      Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
      En nyinköpt gök, som kanske passar bättre som sparbössa.
      I alla fall skramlar det av några slantar där inuti.
      DEt är kanske en sådan som kallas dubbelgök, dvs den har två användningsområden.
      p-son

      Comment


      • Stenbäcksgrön kanna vet jag inte, enär den är osignerad - men åt Ditt Trelleborgshåll kan den högra räknas i vart fall.
        I ålder är den god ändock.
        Finns det bilder på andra exempel av visselkannor i Skåne?

        Comment


        • Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
          En nyinköpt gök, som kanske passar bättre som sparbössa.
          I alla fall skramlar det av några slantar där inuti.
          Den skulle kunna vara gjord av Birgitta Nilzén.

          Comment


          • Så kan det nog vara, Gideon. Signeringen ser ut att stämma.
            Tack för tipset.

            Comment


            • Västergök är bästergök har jag hört men "hästergök" vet jag inte. Ingen aning om ålder eller ursprung, men tror inte den är särskilt gammal. Troligen inte svensk heller, Occarina skulle nog veta. Jag gissar på Baltikum........
              Bifogade filer

              Comment


              • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Västergök är bästergök har jag hört men "hästergök" vet jag inte. Ingen aning om ålder eller ursprung, men tror inte den är särskilt gammal. Troligen inte svensk heller, Occarina skulle nog veta. Jag gissar på Baltikum........
                I vårt västliga grannland, Danmark, kallas den pipirovhest. Därmed inte sagt att den är dansk för det har jag ingen aning om.
                p-son

                Comment


                • Kanske man kan hoppas på Bornholm då.....

                  Comment


                  • Två stycken som fattat tycke för varann. Åtminstone stod dom så här på loppisen i lördags när jag fann dom.
                    Den vänstra har en ganska mörk baston och den högra kan kvittra alldeles enormt. Mr Go´mann (katten) flög upp ur sina djupa sömn och undrade vem som släppt in fåglar i köket.

                    Ha det!

                    Lars F
                    Bifogade filer
                    - - - - - - - - - -
                    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Västergök är bästergök har jag hört men "hästergök" vet jag inte. Ingen aning om ålder eller ursprung, men tror inte den är särskilt gammal. Troligen inte svensk heller, Occarina skulle nog veta. Jag gissar på Baltikum........
                      Jag har haft en nästan likadan piphäst, och den hann jag knappt ställa på loppisbordet innan den blåste iväg till en samlares händer för några år sedan.
                      Den rätt höga summan till trots, blev det inget prut, utan köparen påstod att hästen var från sydamerika och 1950-tal.
                      Tror att den finns kvar på ett suddigt foto på CD-skiva från Fuji, och ska kolla i dagarna. Men min var snyggare.
                      Förlåt.

                      Comment


                      • Ett härligt foto, som hittades tack vare en beskedlig vas från Kyyrölä:


                        Utsnitt från texten hämtad ur http://www.klaukkala.fi/uutiset.php?uutinenid=171
                        "Ivan Rodionoff grundade dessutom i Herunen i slutet på 1940-talet lerbruket ”Saviastiain valmistamo.” Vid bruket framställdes till en början lerkärl genom drejning och senare via en press. Framställningen av äkta karelska lergökar fortsatte under hela verksamheten ända till slutet av 1950-talet, då bruket upphörde. En äkta karelsk lergök har tre öppningar: Framme vid bröstet finns en öppning (fingeröppning), i stjärten (blåsöppning) och under stjärten en tredje öppning. En lergök framkallar en ljudstämma, där tonläget beror på hur stor och hur ihåligheten är formad i gökbuken. Lergökarna, vaser och prydnadsföremål gjordes närmast för torg-marknader runt om i Finland medan kärl och andra bruksföremål gick direkt till större handelsträdgårdar och grossister."

                        Vid tredubbel förstoring av bilden, kan man se att alla lergökarna har något som liknar pärlhalsband.
                        Det kan vara ett kännetecken att hålla i minnet.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Gideon! En härlig, informativ bild. Mina finska tuppar påminner väldigt mycket om tupparna på bilden.
                          p-son

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            Västergök är bästergök har jag hört men "hästergök" vet jag inte. Ingen aning om ålder eller ursprung, men tror inte den är särskilt gammal. Troligen inte svensk heller, Occarina skulle nog veta. Jag gissar på Baltikum........
                            Hittade CD-skivan och jag hoppas att bildkvalitén ursäktas.
                            Går inte att göra den bättre, men Du ser den påtagliga likheten.
                            Jag minns att glasyren var väldigt sträv och småknottrig att ta på.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • En till lergök av Sune G Svensson, Nyhamnsläge kom flygande idag.
                              Söffe
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                                En till lergök av Sune G Svensson, Nyhamnsläge kom flygande idag.
                                Söffe
                                Vad lockar du lergökarna med, söffe?
                                Det var längesedan det landade någon här hemma hos mig.
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X