Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Lilla Lergöksboken visste jag inte om, den enda litteratur om lergökar som jag hittat är i en Kulturens årsbok. Är det mycket info om gökar i den?
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

    Comment


    • #17
      Boken som har måtten 10,5x15 cm innehåller 25 sidor. sidan 1-8 iinnehåller gökens historia, övriga sidors innehåll är konc. till Ängelholm vilket konkurrerar med Arvika om epitetet lergökastan enl. förf. Om du vill ha en bok för att identifiera lergökar, är det inte rätt bok.
      p-son

      Comment


      • #18
        Tack för svaret om boken,då vet jag att det inte är något för mig.

        Bidrar med två lergökar som är omärkta, vet inte ålder på dem.
        Bifogade filer
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

        Comment


        • #19
          Jag vill också vara med! När jag först såg den här tråden var jag inte hemma och kunde inte dra mig till minnes om det var en lergök eller bara en Nittsjö-fågel jag hade i gömmorna. På hemvägen i dag så så hittade jag en liten lergök som jag köpte för att vara säker på att få vara med i klubben. Väl hemma konstaterade jag att visst var det en lergök jag hade, snarlik Polssons, fast lite annorlunda i dekoren. Den andra lilla är inte märkt alls, någon som har ideer om ursprung?
          Bifogade filer
          ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

          Comment


          • #20
            Cuculus-canorus-klubben

            Tack för Laholmsgökarna, Lars M. Tack vare dem fick några av min dotters gökar identitet. Väntar med spänning på dina vågade ( ~~) gökar. Har du en aning om varför Laholms-gökarna inte är signerade?

            Tingeling! Din näst sista visade gök, har ett kroppsspråk som tilltalar mig.
            Gällande den andra, den sista, har inte den Arvika-stuk?

            Brodertuck! Eftersom du har betalat medlemsavgiften (=visat en bild på en gök) är du precis som du skriver medlem nummer nio. Din osignerade gök är okänd för mig.

            "Till gruppen spaltkärlflöjter räknas man även vattenflöjterna, som ska fyllas med vatten till en viss nivå för att den ska ljuda vackert." Citat ur Lilla Lergöksboken.

            Här nedan presenteras fyra vattenflöjter. Trion är såväl glaserad som målade med oljefärg, detsamma gäller solitären. Tillverkare okänd för mig.
            Bifogade filer
            p-son

            Comment


            • #21
              OK! Här kommer ytterligare några "gökar"! Den första är signerad Janne Andén, Ulricehamn, som jag inte vet något om. OBS man blåser vid fötterna och ingen annan stans.
              Den andra blåser man vid huvudet och sign kan jag inte tyda - förmodligen utländsk?
              Den tredje är svensk men saknar signatur och har bara ett tonhål.

              Jag skall plocka fram några "vattenlärkor" vid ett senare tillfälle.
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Den här kanske inte duger som inträdesbiljett till denna exklusiva klubb men jag visar den ändå.
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Hej.

                  Vi vill också vara med. Den är inte dekorerad, inte ekivok, inte speciell på något vis annat än att den har överlevt två barn och hit intills tre barnbarn. Sedan har jag inte sett fabrikatet på någon annan av de visade gökarna, är det någon som känner igen fabrikatet?

                  Mvh/Urban





                  Comment


                  • #24
                    [QUOTE=umeubbe;104007]Hej.

                    Vi vill också vara med. Den är inte dekorerad, inte ekivok, inte speciell på något vis annat än att den har överlevt två barn och hit intills tre barnbarn. Sedan har jag inte sett fabrikatet på någon annan av de visade gökarna, är det någon som känner igen fabrikatet?

                    Mvh/Urban

                    [
                    Kul med steninge etiketten det ska finnas en tråd här inne där Steninge avhandlas..har nån kruka därifrån

                    Comment


                    • #25
                      Kecke (no 10) Umeubbe (no 11)

                      Cuculus-canorus-klubben har fått två nya medlemmar (se rubriken).

                      Får en lergök se ut hur som helst! Efter att ha sett Lars M:s och Keckes
                      bidrag, är jag benägen att svara ja. Samtidigt kan jag konstatera att det behöver inte vara helt fel med lite ekivoka inslag strax efter midnatt.

                      Ugglan är en kopia av ett fynd som gjordes vid arkeologiska utgrävningar i Lund. Enligt uppgift härstammar den från 1600-talet. Kopian är gjord av Cecilia Bynke och har dessutom "Kulturen i Lund" som bottentext. Tydligen kan man köpa dem där.

                      Gök nummer 2 är av stengods och kommer från Lyby Stengodsverkstad, Hörby, och är signerad IHN= Inga Hallenborg Nordström. Hon finns med i boken "Svensk keramik under 1900-talet".
                      Bifogade filer
                      p-son

                      Comment


                      • #26
                        Släpp gökarna loss det är vår!

                        För snart 15 år sedan begåvades familjen med en 3-årig dotter - Gökunge
                        För att locka med den nya familjemedlemmen till loppisar och auktioner, övertygade vi henne om att hon skulle samla på lergökar. Dessutom köpte människor i vår omgivning gökar till henne varvid samlingen utökades successivt. "Intresset" höll i sig till tonåren. Inte kan man samla på lergökar som tonåring, då riskerar man att bli mobbad i skolan.

                        Vi inventering av samlingen för första gången idag, kunde jag konstatera att
                        lergökastan Ängelholm är av naturliga skäl överrepresenterad.

                        Bilden med 6 gökar:bakre raden från vänster h 11 cm, Sofia Nilsson, höger
                        h 13,5 cm, Torsten Svensson (TS). Mellersta raden vänster: Klas Svennson och därefter TS på de andra. Främre raden: Oläslig signering

                        Bilden av den handgjorda, ej drejade, dekorerad med "Ängelholm" ,är ej signerad.
                        Bifogade filer
                        p-son

                        Comment


                        • #27
                          Cuckooclub

                          Börjar fundera om PES:arnas gökar tillhör den skygga varianten. Efter en kanonstart de två första dagarna, 16-18.4, flockades gökarna på PES och 11 medlemmar erlade stipulerad medlemsavgift, men sedan blev det tyst förutom primus motorn, polsson. Trots att jag riskerar att bli utsedd till driftkucku på grund av min besvikelse, vågar jag ändå upprepa min tidigare uppmaning: Släpp gökarna loss!

                          Här nedan släpper jag ut några.

                          Trion, varvid en är dekorerad med "Skåne", kommer sannolikt alla från Klippan.
                          Skånegöken är signerad enl. bilden.

                          Falkenbergsgökar har tidigare visats av Andres. När Falkenbergs Sparbank fyllde 100 år 1965, fick göken vara med på ett hörn tydligen. Tydligen varvar man signeringen med "Falkenberg" och "Törngren".

                          Laholmsgökar var Lars M:s medlemsavgift. Trots detta presenteras en kvartett.
                          Undrar samtidigt om det finns några signerade laholmsgökar. Kvartetten är anonym.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Polsson; 2009-04-20, 19:59.
                          p-son

                          Comment


                          • #28
                            cuckooclub

                            Först lite text från "Laholmskeramik" av Christina Lindvall-Nordin, där laholmsgökarna beskrivs. Det där med vänster och höger beror ju på hur man ser på saken.......
                            Sedan kommer gökar som inte är så skygga, även om jag inte kan härleda alla signaturer.
                            På den tiden då Christina L-N drev keramikmuséet Laholm såldes lergökar där, som dock tillverkades i Skåne - Munka-Ljungby av Olle Andersson.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #29
                              Ansluter mig till skaran med en Österrikisk occarina.
                              Den är välspelad och välspelande, stämd i C.
                              Jag spelar inte bra men ibland
                              Bifogade filer
                              Gud gjorde några perfekta huvuden,
                              resten satte han hår på.

                              Comment


                              • #30
                                Kuckuckklubb-Cuckooclub-Gökklubben-Cuculus-Canorus-klubben

                                Nya medlemmen (nr 12) Sladden och Lars M räddade gårdagen för undertecknad. Efter gökstiljte några dagar, hörsammade de uppmaningen:
                                Släpp gökarna loss!

                                Enligt SAOL (Svenska Akademins ordlista), betyder ordet "göka" detsamma som kopulera, medan det i Skåne betyder att dricka sprit, att ta en gök/sup, att dricka kaffegök. Nu utesluter ju inte det ena det andra på något sätt. Denna sakupplysning lämnas för att inga missförstånd ska uppstå.

                                För många år sedan vid ett studiebesök i Simrishamn, informerade en guide
                                om ett företag från orten som exporterade sand till något arabland. Det låter otroligt, lika otroligt som att man kan sälja Nittsjögökar i lergökastan Ängelholm.

                                "I England murade man på sina håll in lergökar av jätteformat i väggarna. Man trodde nämligen att en inmurad lergöksduva skulle hålla onda andar på avstånd." Citat ur Lilla lergöksboken.
                                Bifogade filer
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X