Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Rumänien

    Den gök som Bengt H visar upp ock liknande har förekommit flitigt på Pes men tror att ingen har geografiskt placerat dem. Jag sticker ut hakan o säger Rumänien. Dels beroende på att jag har flera som är inköpta där och att flera av mina är märkta med namn på kända rumänska turistorter.
    Bifogade filer
    Last edited by The Ocarinas; 2010-01-08, 17:15.

    Comment


    • Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
      Den osignerade göken med guldgap fick naturligtvis följa med hem från loppisen.
      Än en gång en likadan osignerad gök som visats i åtskilliga färger på tråden.
      Tycker det är märkligt att ingen kan härleda den.

      Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
      Den gök som Bengt H visar upp ock liknande har förekommit flitigt på Pes men tror att ingen har geografiskt placerat dem. Jag sticker ut hakan o säger Rumänien. Dels beroende på att jag har flera som är inköpta där och att flera av mina är märkta med namn på kända rumänska turistorter.
      Oj, då! Jag började kommentera Bengts H:s gök innan jag läste ditt inlägg, The Ocarinas, men låter det stå kvar ändå.

      Tittade i boken " Möte med tradition Krukmakare" av Anja Notini där bl a sex krukmakare från Rumänien presenteras, men någon gökhärledning kunde inte fås därav. Därmed inte sagt att jag ifrågasätter din teori. Den är varmt väkommen. Att så många finns i Sverige kan väl bero på turism, men även på
      invandring av rumäner.

      Foto:PEO
      Bifogade filer
      Last edited by Polsson; 2010-01-08, 17:50.
      p-son

      Comment


      • Nej då Polsson tar det inte som ett ifrågandesättande. Är inte tvärsäker på att alla kommer från Rumänien. Men vet att fyra av de som ej har ortsnamn på sig är köpta där och att tre av de andra har kända rumänska turistortsnamn skrivna på sidan.
        Mangalia och Mamaia samt Baile Felix.

        Comment


        • Okänd

          Denna lilla fina gök inköpt någon gång på tidigt 90-tal. Fyra cm lång. Signerad ÅW. Kan någon hjälpa mig med vem som har gjort den?
          Bifogade filer

          Comment


          • Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
            Denna lilla fina gök inköpt någon gång på tidigt 90-tal. Fyra cm lång. Signerad ÅW. Kan någon hjälpa mig med vem som har gjort den?
            Åke Warnstad (1918-2006), Arvika, borde det vara.
            Jag är mäkta imponerad av Din stora samling lergökar!
            Du har ett mycket bra underlag till en bok, som säkert skulle bli uppskattad.

            Comment


            • Tackar för svaret. Är imponerad av er kunskap. Göra en bok? Låter ju som en kittlande tanke.

              Comment


              • Arvika

                Jag vet att flera har visat Arvikagökar tidigare. Men de är så vackra så jag tycker att man kan visa dem flera gånger. Och ingen är exakt den andra lik. Dessa två är av Torbjörn Eliasson och Samuel Johansson
                Bifogade filer
                Last edited by The Ocarinas; 2010-01-14, 14:32.

                Comment


                • Chile

                  Denna chilenska gök är inköpt i USA i början av 90 talet.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Ekenäs keramik

                    Dessa köpte jag -93 efter ha sett en annons i tidningen Land. Den i mitten såldes under namnet "påskpippi". De andra tror jag de kallade för "Ingarögäken"
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
                      Jag vet att flera har visat Arvikagökar tidigare. Men de är så vackra så jag tycker att man kan visa dem flera gånger. Och ingen är exakt den andra lik. Dessa två är av Torbjörn Eliasson och Samuel Johansson
                      Instämmer till fullo i vad du skriver, The Ocarinas!

                      Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
                      Dessa köpte jag -93 efter ha sett en annons i tidningen Land. Den i mitten såldes under namnet "påskpippi". De andra tror jag de kallade för "Ingarögäken"
                      Har aldrig sett sådana gökar. De två till höger har härligt utseende, tycker jag, och den vänstra behöver inte skämmas.
                      p-son

                      Comment


                      • Vietnamn

                        Denna gök är en gåva jag fick av en arbetskamrat i novenber 2009.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Mexico

                          Ytterligare en lergök som man inte blåser där bak.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • PKI-skolan Lidköping vid Vänern

                            Dessa två köpte jag på PKI skolan. Den ena tillverkad av läraren Gullvi Fält den andra av eleven Frida Rundqvist. Den övre är av Frida.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
                              Denna gök är en gåva jag fick av en arbetskamrat i novenber 2009.
                              Härlig spänst på stjärtfjädrarna vilka leder till blåshålet!

                              Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
                              Ytterligare en lergök som man inte blåser där bak.
                              Kan inte förstå varför katten är så butter! Han slipper ju bli blåst i baken.

                              Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
                              Dessa två köpte jag på PKI skolan. Den ena tillverkad av läraren Gullvi Fält den andra av eleven Frida Rundqvist. Den övre är av Frida.
                              Vad är PKI_skolan?
                              Last edited by Polsson; 2010-01-16, 17:14.
                              p-son

                              Comment


                              • PKI skolan? Nu är jag absolut inte 100% säker men var en skola som strartades av den berömde Stålhane. Men tror att någon form av "förgrening" finns kvar i den gamla Rörstrandsfabriken i Lidköping. Finns säkert många här som kan detta bättre än jag.

                                Comment

                                Working...
                                X