Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tror jag har svaret

    Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Inte en lergök precis men den låter som en sådan. Var den kommer ifrån vet jag inte och inte heller vem Elta är.
    Denna lergök ska va en kopia på en gök som hittats vid utgrävningar i Söderköping. Har en likadan inköpt -97.

    Comment


    • Du har verkligen givit göktråden nytt liv, Ocarinas! Kul och intressant att se så många annorlunda "gökar" som tex från Estland, Lettland och Litauen. Vilka djur föreställer dina estniska "gökar"?
      p-son

      Comment


      • Enligt försäljaren ska det va en hund och en kanin. Sedan är det väl fritt till betraktaren att själv avgöra.

        Comment


        • Lettland

          Alltid kul när man får uppskattnig. Så här kommer nästa "gäng" med gökar från Riga. 11 stycken närmare bestämt.
          Bifogade filer

          Comment


          • En tanke slog mig. Hur stämmer man en lergök? Leran borde väl ändra karaktär när den krymper vid bränningen? Att bara få fram hur stora och var hålen ska sitta för att det ska gå att spela melodier måste också vara lite pyssligt. Någon som har gjort en lergök eller vet svaret ändå?
            ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

            Comment


            • Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
              En tanke slog mig. Hur stämmer man en lergök? Leran borde väl ändra karaktär när den krymper vid bränningen? Att bara få fram hur stora och var hålen ska sitta för att det ska gå att spela melodier måste också vara lite pyssligt. Någon som har gjort en lergök eller vet svaret ändå?
              Jag vet inte svaret, men frågan är intressant.
              p-son

              Comment


              • Sätta ljud i gök

                Här kommer lite text från boken "Krukmakare och Kakelugnsmakare" av Tom Möller gällande ljudsättning i gök.
                Bifogade filer
                p-son

                Comment


                • Lettland

                  Här kommer ytterligare några lettiska gökar inköpta i Riga. De är cirka 15 centimeter höga.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
                    Här kommer ytterligare några lettiska gökar inköpta i Riga. De är cirka 15 centimeter höga.
                    Härliga färger och fantasirik design. Den vänstra "göken" kan dessutom, enligt min mening, även kallas humoristisk.
                    p-son

                    Comment


                    • Lettland

                      Här kommer ytterligare två letter. Eftersom det är lite speciell stil på de lettiska gökarna så får de va med även om jag visat många nu.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
                        Här kommer ytterligare två letter. Eftersom det är lite speciell stil på de lettiska gökarna så får de va med även om jag visat många nu.
                        The Ocarinas! Visa hur många du vill! Det är lika spännande varje gång du "dyker upp" med nya "gökar". Tänk vilken dokumentation göktråden har blivit och i den har du en mycket stor del.
                        p-son

                        Comment


                        • Ryssland

                          Här kommer en rysk ko. Inköpt i Sankt Petersburg.I mitten av 90 talet.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Sverige

                            Gamlastans krukmakeri har tillverkat denna "Tuting". När jag köpte den sa de att om man har tomt i bägaren så ska man blåsa så fylls det på. Var misstänksam redan från början. Och den misstron har sedan besannats. Vet inte om Plus på TV kan hjälpa till? Risken är väl att den hamnar i tunnan.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Finland

                              Ställde en fråga om någon visste någon svensk kommun som har en "lergök" som kommunvapen. Precis som Sandnes i Norge har. Men visst är Kirunas kommunvapen en lergök? Även om just dessa snöripor är gjorda i Finland. Men nog finns det väl fler kommuner som har en "legök" som kommunvapen?
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Ryssland

                                Här kommer ytterligare en lergök från St. Petersburg.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X