Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Lergökar

    Enligt krukmakarlitteraturen var den lärlingarna som fick sysselsätta sig med tillverkningen av lergökar och hade de tur fick de behålla hela förtjänsten när de sålde dem på marknaderna.

    De lergökar man hittar i dag, är knappast tillverkade av lärlingar utan av etablerade krukmakare/keramiker.

    Undrar om PES:arna har lergökar att visa upp.

    Denna kommer, som framgår av etikett och bottensignering, från Nittsjö.
    Bifogade filer
    p-son

  • #2
    Har visat upp denna förut och är nog den enda jag äger (vad jag vet). Troligen från Arvika och tillverkad av Sven Persson.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Nittsjö THO

      Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
      Har visat upp denna förut och är nog den enda jag äger (vad jag vet). Troligen från Arvika och tillverkad av Sven Persson.
      Är det bra ljud i den? Den har en ovanlig blå färg, tycker jag.

      Ytterligare en Nittsjö-gök 18 cm lång och 9 hög, med mycket bra ljud och designad av Thomas Hellström.

      Undrar om det bara är E.B och jag som har lergökar?
      Bifogade filer
      p-son

      Comment


      • #4
        TÖRNGRENS KRUKMAKERI, den stora drejad av Erik Jacobsson 16 cm/h, den lilla 8 cm.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Välkommen i "lergökskotteriet", Andres! Nu är vi tre (3) PES:are av 1587 som är ägare till en eller flera lergökar.
          p-son

          Comment


          • #6
            Världens största lergök är gjord av konstnären Togil Anderberg.

            Comment


            • #7
              Denna lilla lergök eller vad det e för fågel vill jag visa..den e bara knappt två cm lång men fungerar utmärkt att blåsa i..vem som gjort den minns jag inte tyvärr...jag köpte den på 90-talet..
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                En katt bland hermelinerna? Denna lergok ar stamplad "Made in Germany, EWA, Vienna. Troligtvis forra sekelskiftet. Kul med den nya klubben "PES-gokarna".
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  "Gökar" för hela slanten

                  Skaran har nu utökats till fyra medlemmar och en adjungerande medlem ("Obeslutsam" som inte visade upp någon gök). Ny medlem är: Engelsson
                  (blå gök). Om man får dubbelt medlemskap om man visar två gökar, är Andres
                  dubbelmedlem. Vad är det man kallar Andres "gök"? Har funderat och ringt folk, men kommer inte på det. Det är ett namn på ett musikinstrument.

                  Här kommer en liten fågelsnarlik gök made in Luxembourg. Var den är inköpt minns jag inte, men att det är bra ljud i den intygas på heder och samvete.
                  Längd från stjärt till näbb 9,5 cm och höjd botten till rygg 5 cm.

                  Kul att du gillar ideén med klubben, Andres. Man har inte roligare än man gör sig. Kanske blir lergökssamlandet nästa stora fluga bland PES:arna.

                  Nu kom jag på namnet på Andres "gök" tack vare "Lilla lergöksboken" av Christina Lindvall-Nordin: Okarina, var det!
                  Bifogade filer
                  Last edited by Polsson; 2009-04-17, 15:20.
                  p-son

                  Comment


                  • #10
                    Kul att någon tar upp ämnet lergökar. Jag köpte min lergök som souvenir vid, jag tror det var Ornässtugan runt 1960. Har kollat runt på loppisar men inte sett en enda lergök hittills. Görs de inte längre? De som redan finns borde ju dyka upp lite här och där kan man tycka. "Dyka upp"? Man kan väl inte dyka upp. Nåväl. Tyvärr är min gök inte märkt eller signerad vilket gör den aningen anonym. Den går utmärkt att spela på och är som synes välgjord.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Skogök

                      Vill också vara med i gökklubben så här är mitt bidrag, har varit med förr men ni som har sett den får blunda!
                      Bifogade filer
                      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                      Comment


                      • #12
                        Här kommer några lergökar från Laholm. Det betecknande för laholmsgöken är att huvudet är en aning vridet åt höger. Dekoren kan variera.
                        Jag visar också en bild på en occarina från Meissen. Vid ett senare tillfälle skall jag visa några lite mer vågade gökar.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          En möjligen norsk gök, och ännu ett exempel på en från Nittsjö.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Gökåttan

                            Åtta stycken PES:are har hörsammat gökinventeringen och det är följande:
                            Bengt H, Lars M, Tingeling, Olle M, engelsson, Andres, E.B. och "upphovsgöken" polsson. Adjungerad är Obeslutsam.

                            "I första hand är lergöken ett musikaliskt instrument. Rent vetenskapligt hör den till familjen spaltkärlflöjter eller hålrumsflöjter. De kallas så eftersom luftströmmen styrs av en liten spalt eller kanal över själva blåshålets kant."
                            Citat ur: Lilla Lergöksboken utgiven av Ängelholms Kulturnämnd, Hantverksmuseet och med text av Christina Lindvall-Nordin.

                            Hittade en röd variant i min dotters samling av den blå Nittsjö-göken. Inte särskilt fantasieggande är trion med formgjutna gökar vilka lär vara tillverkade hos Elfstrands i Sjöbo. Östarp kan sägas vara Skansen i mindre format och ägs och drivs av Kulturen i Lund. Att man även kan skriva Osby på en Sjöbogök framgår av en av gökarna.
                            Bifogade filer
                            p-son

                            Comment


                            • #15
                              Tingelings skogok gick jag igang pa, kanonfin.......

                              Comment

                              Working...
                              X