Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Tack Polsson för de vänliga orden

    ...och att du lockade fram mina gökar. Vattenlärkan är inhandlad på medeltidsmarknad i Åbo för ett par år sedan och har en signering. Den har ett härligt ljud om man fyller den med vatten först. Göken är väldigt anonym och jag minns knappt hur den har hamnat hos mej. Kanske är den en gökunge som smugits in i boet... Det finns ett hål på var sida för fingrar och ljudet är ganska behagligt men den är "svårspelad". Man får ta i för att få den att låta.

    Comment


    • #62
      Kukkopilli

      Ursprungligen postat av sippa Visa inlägg
      ...och att du lockade fram mina gökar. Vattenlärkan är inhandlad på medeltidsmarknad i Åbo för ett par år sedan och har en signering. Den har ett härligt ljud om man fyller den med vatten först. Göken är väldigt anonym och jag minns knappt hur den har hamnat hos mej. Kanske är den en gökunge som smugits in i boet... Det finns ett hål på var sida för fingrar och ljudet är ganska behagligt men den är "svårspelad". Man får ta i för att få den att låta.]
      Kollade i Tom Möllers bok vad man skulle kunna kalla din Åbo-gök i Finland och då blev det enl. rubriken ovan vilken egentligen var en tupp som gick att blåsa i tillskillnad mot savikukko som hade en helt annan funktion

      Eftersom jag är göktrådens primus motor, och än så länge har visat flest gökar
      och dessutom lyckades locka fram dina dito, sippa, måste jag har rätt att bära epitetet Gökkungen trots att jag gjort slut på "mina" gökar. Tack vare alla 15 medlemmar har vi fått en fantastisk dokumentation av ämnet. Jag har lärt mig väldigt mycket på att slå i mina böcker, kolla på internet samt av alla inlägg, och med tanke på att tråden inte har dött ut, kan man förvänta sig att kunskapen om lergöken ständigt ökas. Kanske skulle vi 15 så småningom ge ut Stora Lergöksboken

      Det enda som förvånar mig är att inte fler PES:are än vi 15, är innehavare av en eller flera lergökar.
      Last edited by Polsson; 2009-05-07, 17:32. Anledning: Rubrik
      p-son

      Comment


      • #63
        En stum och egen gök

        Har gökboet plats för en stum och mycket egen gök? Den verkar vara döv också eftersom den hörsammade kallelsen något sent. Ett "lärlingsarbete" kan man säga. Handgjord av medlem nr 15 i denna trevliga klubb någon gång på 80-talet. Jag försökte få göken att sitta mjukt i handen och hade inte en tanke på näbb och sådant. Såklart att hon blev stum. Inget ljud alls. Kanske var det ödet nyck att lite glasyr hamnade i blåsehålet. Har sparat min lilla gråsparv till gök ändå. Tar mej friheten att visa den här.

        Comment


        • #64
          sippa!

          Din stumma, "dumma" gök har rymt på vägen! Jag ger mig ut med tubkikare och handdito i Trelleborgs-trakten.
          p-son

          Comment


          • #65
            Har ägnat hela förmiddan med att titta på alla härliga underbara gökar på PES och hade inte uppsikt över mina egna. Hon passade på att smita!!! Men så långt bort? För bara någon timme sen fotade jag ju henne här i Karlstad-trakten??? Skicka hem henne genast om du får syn... Trelleborg??? är hon blind också??? eller har fel hon på navigationsapparaten???

            Comment


            • #66
              Jag tror att hon är någonstans och gökar och dyker upp så småningom.
              p-son

              Comment


              • #67
                Nu blir det något som väl egentligen är en tupp. Men blåsa går det att gör i den.
                Sedan en som jag tycker att det står Etelhem på undersidan. Därefter en från Nimo.
                Bifogade filer

                Comment


                • #68
                  Eftersom mitt gök-innehav börjar sina får jag ta till några tidigare visade.(Polson och Lars M)
                  Först en något ovanligt glaserad Ängelholmare, därefter en Laholm och Rutebo.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #69
                    Lättnadens suck

                    Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                    Eftersom mitt gök-innehav börjar sina får jag ta till några tidigare visade.(Polson och Lars M)
                    Först en något ovanligt glaserad Ängelholmare, därefter en Laholm och Rutebo.
                    Med tanke på din aktivitet i göktråden den senaste tiden, Bengt H, började jag bli orolig. Jag vill ju gärna sitta kvar på gökkungatronen. När jag sedan läste att ditt innehav började sina, drog jag en lättnadens suck

                    Göktoppen för tillfället:

                    1. Polsson 45 st
                    2. Lars H 26 "
                    3. Bengt H 17 "

                    Tuppen och Rutebo-göken gillar jag extra mycket.
                    Tog en tur till Finland för att försöka hitta en savikukko, men den/de liksom sippas gök var bortflugna. Man kan inte lita på gökarna nuförtiden! Läste precis att sippas gök var en hongök, kanske har hon slagit sig samman med
                    finnen.
                    Last edited by Polsson; 2009-05-10, 19:39.
                    p-son

                    Comment


                    • #70
                      Ja men, har galler turordning, inte antal hoppas jag.........tycker 3'an........

                      Comment


                      • #71
                        Jag skriver upp din åsikt som en egen punkt på dagordningen till nästa göksammanträde, Andres.
                        p-son

                        Comment


                        • #72
                          blåvit?

                          Tycker att Polssons svatvita gök påminner väldigt mycket i glasyren min sjöfågel från Jussis Keramik på Åland. Min är dock tillverkad av vit lera.

                          Comment


                          • #73
                            Lergökar

                            Efter besök i Gökboet har jag ägnat mig åt att sikta och skjuta mot sittande fågel (med kameran), istället för att gå ut i naturn för en härlig gökotta.
                            En del gökar har visats av andra men kommer med här också.
                            Om Skara -Bert har haft med göken från Sommarland att göra vet jag inte men Gulligullan (nästan) tycks ha gjort det.
                            Engelholm är lergökastad finns det många bevis på. T o m Klase i Höganäs, men då står det bara Klase! Bakom Svenskk Hemslöjd döljer sig KAF!
                            Alla signaturer kan jag inte härleda och en del kommer nog från ABF/TBV (motsv) kvällskurser.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #74
                              Lergökar

                              Inte bara gökar utan tuppar också!
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #75
                                Lergökar igen

                                Den rutiga göken i förra sändningen kommer från Laholm. Och nu slutligen en flock från Falkenberg. Intressant att färgen skiljer från nästan turkos till grönsvart.
                                En sista fråga om någon sett gökar från Lidingö. Jag har bara en etikett på en gris!!
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X