Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lergökar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Prysnubbens gula lergök från Steninge http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post140012 är mycket lik den här blankt gröna i formgivning och håltagning.
    Färgen skiljer förstås och skulle det finnas ett ristat S, så har den drunknat under glasyrklatten undertill.
    Men en jämförelse i vikt och storlek kanske får förhoppningen om ännu en Steningegök att öka?
    Vågen säger 113 gram och linjalen mätte den till 7,1 cm på höjden och från näbb till blåshål 8,7 cm.

    Click image for larger version

Name:	Lergök 13.JPG
Views:	1
Size:	31,0 KB
ID:	514534

    Click image for larger version

Name:	Lergök 14.JPG
Views:	1
Size:	28,7 KB
ID:	514533

    Click image for larger version

Name:	Lergök 15.JPG
Views:	1
Size:	37,8 KB
ID:	514535

    Comment


    • [QUOTE=Gideon;182780]Prysnubbens gula lergök från Steninge http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post140012 är mycket lik den här blankt gröna i formgivning och håltagning.
      Färgen skiljer förstås och skulle det finnas ett ristat S, så har den drunknat under glasyrklatten undertill.
      Men en jämförelse i vikt och storlek kanske får förhoppningen om ännu en Steningegök att öka?
      Vågen säger 113 gram och linjalen mätte den till 7,1 cm på höjden och från näbb till blåshål 8,7 cm.

      Click image for larger version

Name:	Lergök 13.JPG
Views:	1
Size:	31,0 KB
ID:	514534

      Onekligen verkar de båda besläktade, lika otvättad hals och nära nog samma mått. Min har en något lättare matchvikt, men har heller inte kvar tjocktröjan som Din.
      Bifogade filer

      Comment


      • Det ser väl ut att var en Steninge-gök, Gideon, men denna liknar ingen av av alla de gökar som visats på tråden och den stämplade signaturen GJ över N, säger mig inget.

        Gökens ena hälft är fint och blankt glaserad, medan den andra är tämligen matt. Höjden är 6,5 cm.
        Bifogade filer

        Comment


        • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          Prysnubbens gula lergök från Steninge http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post140012 är mycket lik den här blankt gröna i formgivning och håltagning.
          Färgen skiljer förstås och skulle det finnas ett ristat S, så har den drunknat under glasyrklatten undertill.
          Men en jämförelse i vikt och storlek kanske får förhoppningen om ännu en Steningegök att öka?
          Vågen säger 113 gram och linjalen mätte den till 7,1 cm på höjden och från näbb till blåshål 8,7 cm.
          Vadå prysnubbens gök! Nog är min grönsvarta gök (inlägg 365) mer lik din än prylsnubbens, så det så!
          Estimeras inte gökar boende i Skåne? 6,8 cm hög och 8 cm från bak till näbb. Kompisen har sannolikt samma mamma.

          Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
          Det ser väl ut att var en Steninge-gök, Gideon, men denna liknar ingen av av alla de gökar som visats på tråden och den stämplade signaturen GJ över N, säger mig inget.
          Gökens ena hälft är fint och blankt glaserad, medan den andra är tämligen matt. Höjden är 6,5 cm.
          Visst är det en ovanlig gök du exponerar, Kaptenen! Färgsättningen är suverän såtillvida att den ger göken mer liv än en enfärgad. Signeringen är även okänd för mig, men förhoppningsvis kan The Ocarinas räta ut frågetecknet.
          Bifogade filer
          Last edited by Polsson; 2011-05-30, 19:41.
          p-son

          Comment


          • Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
            Det ser väl ut att var en Steninge-gök, Gideon, men denna liknar ingen av av alla de gökar som visats på tråden och den stämplade signaturen GJ över N, säger mig inget.
            Gökens ena hälft är fint och blankt glaserad, medan den andra är tämligen matt. Höjden är 6,5 cm.
            Den ser ut att ha ålder och kan mycket väl vara svensk.
            Signaturen kan tolkas som G J:N, eftersom det tycks vara två intryckta punkter bredvid J:et.
            Det blir rätt svårt att hitta tillverkaren, men ändå lättare om göken hade varit helt osignerad. Men vi tar ändå exempelnamn.
            Året 1900 finns en krukmakeriarbetare Gotthard Johansson, född 1875 och verksam i Mariefred och bland kakelungsmakare och deras lärlingar hittar vi sju stycken som kan passa in.
            Tids nog blir Din gök identifierad av lokala kännare.

            Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
            Vadå prysnubbens gök! Nog är min grönsvarta gök (inlägg 365) mer lik din än prylsnubbens, så det så!
            Estimeras inte gökar boende i Skåne? 6,8 cm hög och 8 cm från bak till näbb. Kompisen har sannolikt samma mamma.
            A jo, Din gröning är mera lik min än hans, men kan inte den också vara en Steninge då?
            Missade annars nummer 365 och vid det här laget skulle det bli en vidunderlig utställning om alla samlades på fågel- (läs samlar-) mässa. Skulle inte landets ornitologer utbrista i ett samfällt, förtjust storpip?
            Det är rätt häftigt egentligen.

            Den här huvudlösa småfotingen ser inte ut att vara märklig, bara en bland många, mycket väl använda och beresta fåglar - men det finns en detalj som får till och med en örn att kraxa till.
            Undertill. Vad har vi där? En överdrivet stor signering? Eller är det något annat plausibelt?
            Kan den varit ämnad som sigillstamp också? Tyvärr har jag inget rött lack, eller mjuk lera hemma att testa på, men ett tryckprov ska göras i dagarna.
            Vad tror ni?

            Click image for larger version

Name:	Lergök 16.JPG
Views:	1
Size:	28,3 KB
ID:	514564

            Click image for larger version

Name:	Lergök 17.JPG
Views:	1
Size:	26,4 KB
ID:	514563

            Click image for larger version

Name:	Lergök 18.JPG
Views:	1
Size:	38,4 KB
ID:	514565

            Comment


            • Kan den kanske ha suttit på pass i en rund staketstolpe eller dylikt, nu spånar jag men det vet Du ju Gideon.

              Comment


              • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg

                Den här huvudlösa småfotingen ser inte ut att vara märklig, bara en bland många, mycket väl använda och beresta fåglar - men det finns en detalj som får till och med en örn att kraxa till.
                Undertill. Vad har vi där? En överdrivet stor signering? Eller är det något annat plausibelt?
                Kan den varit ämnad som sigillstamp också? Tyvärr har jag inget rött lack, eller mjuk lera hemma att testa på, men ett tryckprov ska göras i dagarna.
                Vad tror ni?]
                Sigillstampen ser ut som ett stort G, kanske Stora G.
                p-son

                Comment


                • Nä nu vet jag, göken är gängad förståss.....

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                    ... Visst är det en ovanlig gök du exponerar, Kaptenen! Färgsättningen är suverän såtillvida att den ger göken mer liv än en enfärgad. Signeringen är även okänd för mig, men förhoppningsvis kan The Ocarinas räta ut frågetecknet.

                    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Den ser ut att ha ålder och kan mycket väl vara svensk.
                    Signaturen kan tolkas som G J:N, eftersom det tycks vara två intryckta punkter bredvid J:et.
                    Det blir rätt svårt att hitta tillverkaren, men ändå lättare om göken hade varit helt osignerad. Men vi tar ändå exempelnamn.
                    Året 1900 finns en krukmakeriarbetare Gotthard Johansson, född 1875 och verksam i Mariefred och bland kakelungsmakare och deras lärlingar hittar vi sju stycken som kan passa in.

                    Tids nog blir Din gök identifierad av lokala kännare.

                    Tack så mycket!

                    Färgsättningen och även proportionerna känns bra och det är som Du Gideon skriver, att man får en känsla av att den har viss ålder. Signaturen kan mycket väl tolkas som GJ:N, men det förekommer även en punkt centrerad efter N:et.

                    Comment


                    • J-Å Andersson

                      Denna gök är från Tibro.Jan-Åke Andersson har hittat en ovanlig modell att göra lergök i. Har sett flera olika gökar på Pes den senaste tiden där jag står lika frågande inför som ni andra.Men man blir alltid glad när man ser alla dessa varianter.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av The Ocarinas Visa inlägg
                        Denna gök är från Tibro.Jan-Åke Andersson har hittat en ovanlig modell att göra lergök i. Har sett flera olika gökar på Pes den senaste tiden där jag står lika frågande inför som ni andra.Men man blir alltid glad när man ser alla dessa varianter.
                        Och glad blir jag över din personliga Tibro-gök, The Ocarinas. Frågan är om inte en lergök kan se ut hur som helst!
                        p-son

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                          Tack så mycket!

                          Färgsättningen och även proportionerna känns bra och det är som Du Gideon skriver, att man får en känsla av att den har viss ålder. Signaturen kan mycket väl tolkas som GJ:N, men det förekommer även en punkt centrerad efter N:et.
                          Stort G, stort I (inte J), : - - - och stort N. Vad blir det GIDEON ?

                          Comment


                          • Yksi kaksi kolme - NUMMI

                            I höstas visade jag ett par gökar från Nummi och här kommer ytterligare tre.12 cm, 9 cm och 5 cm höga. Lägg märke till att formspråket på signeringen av den minsta är annorlunda än de övriga.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                              I höstas visade jag ett par gökar från Nummi och här kommer ytterligare tre.12 cm, 9 cm och 5 cm höga. Lägg märke till att formspråket på signeringen av den minsta är annorlunda än de övriga.
                              Ja, inte bara det, utan den förefaller inte ha den traditionella blomdekoren på sidorna.
                              Tripp, trapp och trull, kommer jag att tänka på.
                              p-son

                              Comment


                              • Sprucken visselpipa

                                Någon som vet vad detta kan vara för en liten gynnare? Det finns ingen märkning och den kan bara utstöta en enda hög, gäll tonClick image for larger version

Name:	116819829_2.jpg
Views:	1
Size:	57,4 KB
ID:	514763
                                ---
                                Diplomerad Lergöksidiot

                                Comment

                                Working...
                                X