Sidan 1 av 113 1 2 3 4 11 51 101 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 1127

Ämne: Lergökar

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008

Lergökar

Enligt krukmakarlitteraturen var den lärlingarna som fick sysselsätta sig med tillverkningen av lergökar och hade de tur fick de behålla hela förtjänsten när de sålde dem på marknaderna.

De lergökar man hittar i dag, är knappast tillverkade av lärlingar utan av etablerade krukmakare/keramiker.

Undrar om PES:arna har lergökar att visa upp.

Denna kommer, som framgår av etikett och bottensignering, från Nittsjö.
    Bifogade bilder Bifogade bilder        
    p-son

Manchester United E.B.s avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Har visat upp denna förut och är nog den enda jag äger (vad jag vet). Troligen från Arvika och tillverkad av Sven Persson.

Reg.datum
    feb 2008

Nittsjö THO

Citat Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
    Har visat upp denna förut och är nog den enda jag äger (vad jag vet). Troligen från Arvika och tillverkad av Sven Persson.
    Är det bra ljud i den? Den har en ovanlig blå färg, tycker jag.

Ytterligare en Nittsjö-gök 18 cm lång och 9 hög, med mycket bra ljud och designad av Thomas Hellström.

Undrar om det bara är E.B och jag som har lergökar?
    p-son

Gökmedlem Nr:3 Andress avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    TÖRNGRENS KRUKMAKERI, den stora drejad av Erik Jacobsson 16 cm/h, den lilla 8 cm.

Reg.datum
    feb 2008
    Välkommen i "lergökskotteriet", Andres! Nu är vi tre (3) PES:are av 1587 som är ägare till en eller flera lergökar.
    p-son

Världens största lergök är gjord av konstnären Togil Anderberg.

Denna lilla lergök eller vad det e för fågel vill jag visa..den e bara knappt två cm lång men fungerar utmärkt att blåsa i..vem som gjort den minns jag inte tyvärr...jag köpte den på 90-talet..

Gökmedlem Nr:3 Andress avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    En katt bland hermelinerna? Denna lergok ar stamplad "Made in Germany, EWA, Vienna. Troligtvis forra sekelskiftet. Kul med den nya klubben "PES-gokarna".

Reg.datum
    feb 2008

"Gökar" för hela slanten

Skaran har nu utökats till fyra medlemmar och en adjungerande medlem ("Obeslutsam" som inte visade upp någon gök). Ny medlem är: Engelsson
    (blå gök). Om man får dubbelt medlemskap om man visar två gökar, är Andres
    dubbelmedlem. Vad är det man kallar Andres "gök"? Har funderat och ringt folk, men kommer inte på det. Det är ett namn på ett musikinstrument.

Här kommer en liten fågelsnarlik gök made in Luxembourg. Var den är inköpt minns jag inte, men att det är bra ljud i den intygas på heder och samvete.
    Längd från stjärt till näbb 9,5 cm och höjd botten till rygg 5 cm.

Kul att du gillar ideén med klubben, Andres. Man har inte roligare än man gör sig. Kanske blir lergökssamlandet nästa stora fluga bland PES:arna.

Nu kom jag på namnet på Andres "gök" tack vare "Lilla lergöksboken" av Christina Lindvall-Nordin: Okarina, var det!
    Senast redigerat av Polsson den 2009-04-17 klockan 15:20.
    p-son

Kul att någon tar upp ämnet lergökar. Jag köpte min lergök som souvenir vid, jag tror det var Ornässtugan runt 1960. Har kollat runt på loppisar men inte sett en enda lergök hittills. Görs de inte längre? De som redan finns borde ju dyka upp lite här och där kan man tycka. "Dyka upp"? Man kan väl inte dyka upp. Nåväl. Tyvärr är min gök inte märkt eller signerad vilket gör den aningen anonym. Den går utmärkt att spela på och är som synes välgjord.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •