Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 66

Ämne: Flaska Carl XIV Johan

Don Fingal A.Fs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av 766
    AF din flaska var svårbedömd med tanke på antalet bubblor så tillsvidare får den falla igenom.
    Ohh tack du store mästare!!!!!!!!!!!!!

Tur att du är med och styr upp, man skulle kunna säga att du är ett
    antikfilter som ser till att inget skumt nygjort skit slinker igenom

Jo kritik är det inte så gott om, kan bero på att större delen av omgivningarna inte har så goda erfarenheter av t.ex. hur man får fram ett gott slitage på en flaska. Verkar också som folk är helt "blåsta" i frågan om vad som är klass på ett arbete eller ej.
    AF det är inte lätt att ha samma smak som folket från förr när det är så mycket som är eftergjort och folk tror det är gammalt.
    Egentligen skulle man lägga av och låta allt vara gammalt men det är svårt.

Jag såg att din flaska skiftade i grönt, det var verkligen ovanligt för att vara en sådan !!!!!!!!

Ja, alltså. Ärligt talat...
    Kan ingen insatt försöka beskriva användningen, kundkretsen och försäljningstekniken för dessa flaskor.
    I min föreställningsvärld ska det stå tre såna här flaskor i ett schatull på brännvinsbordet hos bättre bemedlade. Vid tidigt 1800-tal fanns det inte så många i den kundkretsen, utan det rörde sig nog om ett tjogtal i varje småstad, fler förstås i de större städerna. Dessa blev väl beställda via en handlare direkt mot glasbruket, eller hade han såna på lager?

Utifrån den taffliga gravyren tycker jag snarare att dessa har sålts i parti och minut till folk som behöver en statuspryl som liknar dem som det finare folket håller dig med. Och då kan vi väl räkna bort första halvan av 1800-talet? Eller? Enligt mitt förmenande visste folk då sin plats, men de som hade pengar kunde börja blanda upp sig med de som hade anor. Men för dessa mittemellanprylar fanns ingen plats...

Som kund då skulle jag inte ha accepterat ett så krokigt skrivet XIV...
    (För att elda på debatten lite)

Jag har full förståelse för AF gedigan kunnande om antikt, det är bara det att sannolikheten
    att en flaska enl. ovan skimrar i grönt är minimal om åldern är från 1800-talets början.. Har vi några exempel där något museum samlat in en sådan på 1900-talets början?
    Inom detta gebitet får man beräkna sannolikheten och överväger den så är chansen stor att det är en efterapning.
    Peter är duktig på att utnyttja sannolikheter, är du Akademiker?
    Ha ha ha!

Och du, 766 är duktig på att analysera folk. Är du psykolog?

I mina ögon håller "storebror" en högre klass än de andra här i tråden. Kolla in den mynningen! Och glasets levande böljanden, och det faktum att man bytt sliptrissa några gånger under tillverkningen och inte bara rutschat över den. Bollarna på kronan liknar faktiskt cirklar!

För min del kan jag ingenting om vår historia, däremot har man en viss kännedom om hur saker och ting ser ut om dom är gamla.
    Och vad jag vet så ser jag "charm" i alla föremål som har några hundra år på nacken, dom kunde på den tiden. Och när denna utstrålning från föremålet uteblir så anar jag uggla i mossan. Inget jag kan hjälpa.

Givetvis kan en flaska enl. ovan vara grönaktig men mitt skrala minne är oförmöget att trolla fram någon sådan.
    Kolla in en auktion, så mycket människor som vänder och vrider på föremål som försöker se gamla ut, kan se på 3m avstånd att det är nytillverkat.
    I.o.f.s. så kan det vara inlämnaren som försöker att påkalla uppmärksamheten till just det föremålet

Testade P. Lam på auktion: Han talade med person i telefon om tavla (kopia av 1600-tals målning gjors omkring 1900) jodå efter att frågat honom hur gammal den kunde vara så fick jag reda på att den var 1600-tal.
    Så det var nog hans tavla för krängning till eventuellt lilla jag med hatten käckt på svaj. Det finns många bönder från landet som inte vet hur blyvitt uppför sig efter 100år och till den katagorin tillhörde jag absolut.
    (För att inte tala om vilka upprörande asfalt lager som inte pålagts i sista lasyrlagret).
    I dom lugnaste vattnen osv...

Gillar inte för mycket blåsor, gillar flaskor och även glas som har den rätta färgen, denna flaskan gillar jag eftersom den överensstämmer med mina förväntningar när det gäller gammalt glas i denna klassen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Men ta inte mina utlåtande som tillrättavisningar ni är väl inte i samma situation som "gossen" på bilden (uthuggen i renaste järn, eller är det papper?)?

Dessa flaskor är roliga. Många är nytillverkade, det jag tycker är roligt är när de avviker i färg och utförande.

Dessa två har både avikande form och färg.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Don Fingal A.Fs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av 766
    Jag har full förståelse för AF gedigan kunnande om antikt, det är bara det att sannolikheten
    att en flaska enl. ovan skimrar i grönt är minimal om åldern är från 1800-talets början.. Har vi några exempel där något museum samlat in en sådan på 1900-talets början?
    Inom detta gebitet får man beräkna sannolikheten och överväger den så är chansen stor att det är en efterapning.
    Peter är duktig på att utnyttja sannolikheter, är du Akademiker?
    Ha ha ha!
    Tack 766 för hjälpen då!! Ska gå igenom samlingen och åka till glasigloon
    och slänga allt med minsta misstanke om grönton som jag har i mina
    glassamlingar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •