Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flaska Carl XIV Johan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Flaska Carl XIV Johan

    Köpte till i mitt tycke idag till ett överpris denna shatullflaska, jag såg den på
    håll när jag kom in i affären och tänkte direkt att det rörde sig om en tidig
    1800-tals flaska.
    När jag sedan lyfte upp den och den var graverad XIV så fanns det ingen
    tvekan om annat än att den var ifrån empirtiden och tiden 1820-1840.

    Som vanligt svårt att få fram på bild, men den har en kraftig grön ton och
    är full med inneslutningar och virrvlar i massan.
    Trevlig gravyr och storleken på den är lite mindre, jag fick i 55cl i den, allt
    som allt gjorde det att jag inte kunde lämna den trotts det höga priset på
    900kr, skulle jag varit riktigt nöjd skulle priset varit 500-600kr.
    Bifogade filer

  • #2
    Nydelig flaske en ud af ganske få.
    Nogen gange så betaler man lige lidt mere, men hellere det end at "savne den" efterfølgende.

    Comment


    • #3
      Härligt att se en riktig brännvinsflaska. Gillar också den enkla formen och gravyren som man brukar se på dessa flaskor.

      Vi kan jämföra litegrann. Här är en som är väldigt lik din i form och massa, även färg skulle jag tro. Kolla även mönstret som är liknande:
      Bifogade filer
      Last edited by E.B.; 2006-07-12, 21:04.

      Comment


      • #4
        Vi tar sedan en jämförelse med en som vi kan kalla storebror, den rymmer bortåt 130 cl, och är graverad med Karl den fjortondes monogram den också. Inte samma mönster och den här flaskan går åt det lila hållet. Tyvär har den lite beläggning längst ned, om jag ändå fick bort den:
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Så till sist en som är lika i färgen och massan som den stora CJXIV, till storleken och dekoren (i varje fall på ena sidan) som den gröntonade. Det som skiljer de båda mindre åt är vikten. Den här lilatonade är avsevärt lättare än den gröntonade. Undrar om man på något vis skulle kunna härleda dessa flaskor till bruk och tid med hjälp av dekor, massans beskaffenhet osv.

          Om man ser till dessa skulle man helst para ihop A.F.s med min gröntonade, pga av att massan och ena sidans dekor är väldigt lika. Samt mina två lilatonade pga massan och vikten, tjocklek på glaset. Men eftersom många bruk gjort flaskor som dessa är det väl mest en lek med tanken?!?
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Trevliga flaskor du visar E.B. jag tycker mycket om de äldre shatullflaskorna
            med enkel och trevlig gravyr.

            Man kan inte säga något säkert om min flaska och den du har som är lik min
            i gravyr och massa, men det är ganska troligt att de är gjorda på Cedersbergs
            glasbruk 1781 - 1838.

            Alla härmade varandra i gravyrer så det är svårt, men jag har en bild på en
            flaska med mycket lik gravyr som min i kulturens årsbok 1953 sid 175 längst
            upp till höger, den står som Cedersberg.

            Så omöjligt att de är ifrån cedersberg är det inte.

            Comment


            • #7
              Det var många blåsor, skall kolla min från förmodligen 1700-talet om den är lika bemängd.
              Jag är misstänksam mot flaskorna ovan, får man vara det för en gångs skull?
              Har en känsla av att det är något skumt när blåsantalet är så stort.
              Dessutom är dom bra att "eftergöra", inte så svårsålda och förbannat svårt att få folk på rätt väg eftersom dom är lite envisa.
              Ni är väl envisa!!?

              Vi får nu ta ett talande exempel: Har ni någon gång sett ett glas med ålder som har samma stora antal blåsor, svaret bli nog nej.
              Skulle flasproducenterna har speciell förkärkek till blåsor, ja det är frågan?
              Dessutom tillhör flaskorna ovan en lite finare sfär än vanligt "gods". Så ett stort antal blåsor rimmar för mitt vidkommande inte in i sammanhanget.

              Comment


              • #8
                AF din flaska var svårbedömd med tanke på antalet bubblor så tillsvidare får den falla igenom.

                Comment


                • #9
                  Hemska tanke 766, hoppas verkligen inte att du har rätt i dina farhågor om min flaska. Den "känns" gammal i varje fall. Tog någon bild till för att visa det slitage som jag tycker ser naturligt ut, samt några detaljer.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Knäck i bottnen, blev betänksam har min det? Nu börjar det osa katt.

                    Vad jag har emot dessa med gravyr som man ser ute är att dom ser sååå blaha ut. Har svårt att tro dom som gamla, kolla in tulpanen den ser mycket slarvig ut och slarvig fick man väl inte vara på den gamla goda tiden eller?

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av 766
                      AF din flaska var svårbedömd med tanke på antalet bubblor så tillsvidare får den falla igenom.
                      Ohh tack du store mästare!!!!!!!!!!!!!

                      Tur att du är med och styr upp, man skulle kunna säga att du är ett
                      antikfilter som ser till att inget skumt nygjort skit slinker igenom

                      Comment


                      • #12
                        Jo kritik är det inte så gott om, kan bero på att större delen av omgivningarna inte har så goda erfarenheter av t.ex. hur man får fram ett gott slitage på en flaska. Verkar också som folk är helt "blåsta" i frågan om vad som är klass på ett arbete eller ej.
                        AF det är inte lätt att ha samma smak som folket från förr när det är så mycket som är eftergjort och folk tror det är gammalt.
                        Egentligen skulle man lägga av och låta allt vara gammalt men det är svårt.

                        Jag såg att din flaska skiftade i grönt, det var verkligen ovanligt för att vara en sådan !!!!!!!!

                        Comment


                        • #13
                          Ja, alltså. Ärligt talat...
                          Kan ingen insatt försöka beskriva användningen, kundkretsen och försäljningstekniken för dessa flaskor.
                          I min föreställningsvärld ska det stå tre såna här flaskor i ett schatull på brännvinsbordet hos bättre bemedlade. Vid tidigt 1800-tal fanns det inte så många i den kundkretsen, utan det rörde sig nog om ett tjogtal i varje småstad, fler förstås i de större städerna. Dessa blev väl beställda via en handlare direkt mot glasbruket, eller hade han såna på lager?

                          Utifrån den taffliga gravyren tycker jag snarare att dessa har sålts i parti och minut till folk som behöver en statuspryl som liknar dem som det finare folket håller dig med. Och då kan vi väl räkna bort första halvan av 1800-talet? Eller? Enligt mitt förmenande visste folk då sin plats, men de som hade pengar kunde börja blanda upp sig med de som hade anor. Men för dessa mittemellanprylar fanns ingen plats...

                          Som kund då skulle jag inte ha accepterat ett så krokigt skrivet XIV...
                          (För att elda på debatten lite)

                          Comment


                          • #14
                            Jag har full förståelse för AF gedigan kunnande om antikt, det är bara det att sannolikheten
                            att en flaska enl. ovan skimrar i grönt är minimal om åldern är från 1800-talets början.. Har vi några exempel där något museum samlat in en sådan på 1900-talets början?
                            Inom detta gebitet får man beräkna sannolikheten och överväger den så är chansen stor att det är en efterapning.
                            Peter är duktig på att utnyttja sannolikheter, är du Akademiker?
                            Ha ha ha!

                            Comment


                            • #15
                              Och du, 766 är duktig på att analysera folk. Är du psykolog?

                              I mina ögon håller "storebror" en högre klass än de andra här i tråden. Kolla in den mynningen! Och glasets levande böljanden, och det faktum att man bytt sliptrissa några gånger under tillverkningen och inte bara rutschat över den. Bollarna på kronan liknar faktiskt cirklar!

                              Comment

                              Working...
                              X