Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Turbin och föregångaren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Turbin och föregångaren

    Väldigt lyckad loppistur idag.
    Kom över den vänstra i den första bilden. Ser så här vid första anblicken ut att vara en ordinär turbin. Men ack vad jag bedrog mig. det var allt bättre än så. Föregångaren till Reijmyres turbin kom från Baccarat i Frankrike. Där kallades modellen "Bambous tors" (Vriden bambu) Finns listad i katalog 1893.
    På nästa bild ser ni att det inte råder någon tvekan om att den kommer från Cristalleries de Baccarat.
    På den sista bilden ser ni att det inte heller råder någon tvekan om var den andra kommer från. (listad från 1899)
    Bifogade filer

  • #2
    Som kuriosa kan jag nämna att Elme kallade sin "turbin" för Bambo
    DG

    Comment


    • #3
      Inte illa, snyggt jobbat Kallin. Det är inte varje dag man dyker på Baccarat på loppis. För mig har det aldrig hänt......än

      Comment


      • #4
        Wow, nu har man något nytt "turbin" att nosa efter.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
          Väldigt lyckad loppistur idag.
          Kom över den vänstra i den första bilden. Ser så här vid första anblicken ut att vara en ordinär turbin. Men ack vad jag bedrog mig. det var allt bättre än så. Föregångaren till Reijmyres turbin kom från Baccarat i Frankrike. Där kallades modellen "Bambous tors" (Vriden bambu) Finns listad i katalog 1893.
          På nästa bild ser ni att det inte råder någon tvekan om att den kommer från Cristalleries de Baccarat.
          På den sista bilden ser ni att det inte heller råder någon tvekan om var den andra kommer från. (listad från 1899)
          hm.hm...nu har du varit snabbare på rundan än mig lars
          behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

          Comment


          • #6
            Jo, jag var nog lite snabbare denna gången.
            Funderar på om jag skall lägga ut den andra av de två jag köpte i Sverige eller om den internationella marknaden är bättre

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
              Jo, jag var nog lite snabbare denna gången.
              Funderar på om jag skall lägga ut den andra av de två jag köpte i Sverige eller om den internationella marknaden är bättre
              Men ett par är väl alltid attraktivare än en. Klart du ska behålla båda!

              Comment


              • #8
                Jag kanske skulle spara båda.

                Comment


                • #9
                  Jag skulle absolut behållit båda.

                  Comment


                  • #10
                    Baccarat deposé

                    Bambo swirl kallas dekoren på engelska, dessa märkta
                    Baccarat deposé ska visst vara från runt 1890-1900.
                    Bifogade filer

                    Comment

                    Working...
                    X