Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Konstrundan södra Skåne - keramik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Konstrundan södra Skåne - keramik

    Passar på tillfället att visa stengods av krukmakarmästare Ingmar Aldenhov i
    Trelleborg samt en gris av mästaren EC som godkände Aldenhovs mästarprov.
    Båda har varit lärare i keramik till "undertecknad", men det hjälpte föga. Det blev endast en "tummetott". EC var ett tag drejare åt Signe Persson-Melin och var även lärare vid estetiska linjen vid Östra Grevie Folkhögskola. Signaturen EC finns i Vingedal. Aldenhov som är mellan 60 och 70 år, har haft utställning på Trelleborgs museum tillsammans med Albert Elfstrand
    Bifogade filer
    p-son

  • #2
    Vad står "EC" för?
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Ernst Christensen

      Signaturen finns i Vingedals
      Last edited by Polsson; 2009-04-11, 20:03. Anledning: tillägg
      p-son

      Comment


      • #4
        vad är det för konstrunda jag missar....

        ger 14 stycken, men inte den du nämner!

        Jag är i Skåneland o besöker keramiker i första hand !

        Comment


        • #5
          Konstnärsgruppen Sydväst, KSV. I Aldenhov är nummer 2 på listan.
          Ah, nu fattar jag! Du trodde att jag skrev namnet på konstrundan när jag skrev "Konstrundan Södra Skåne". Det var slarvigt av mig. Ber 1000 gånger om ursäkt.
          p-son

          Comment


          • #6
            EC och IA

            Upptäckte att jag hade mer stengods av krukmakarmästarna Christensen och Aldenhov. Att de försökte/försöker föra krukmakartraditionen vidare tycker jag klart framgår av krukan och kruset. Som jag skrev tidigare är Aldenhov fortfarande verksam medan Christensen är död sedan ? år tillbaka.

            Bild 1 krus 23 cm
            Bild 2 krus signatur EC
            bild 3 kruka&flaska 15 resp. 9 cm
            bild 4 kruka sign IA
            bild 5 flaska sign IA
            Bifogade filer
            p-son

            Comment


            • #7
              favoritobjektet detta år
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Om du är ägare till den så grattis! Den är riktigt häftig i sin form, vem har gjort den?
                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                Comment


                • #9
                  Per Liliengren, häftig utställning i Komstad
                  o nej vasen är inte min...

                  Comment


                  • #10
                    Krukprofilkant

                    Hade ett intressant samtal med Ingmar Aldenhov idag som berättade att när han hade samarbete med Albert Elfstrand någon gång på 1980-talet, frågade han Albert varför han hade en kant längst ner på krukan. Albert visste inte varför. Han hade väl lärt det av sin fader Axel. Eftersom Axel var hädangången fanns det ingen möjlighet att fråga honom.

                    Större tur hade då den 40-åriga mamman Eva som delade julskinkan innan hon lade den i grytan. Den 15-åriga dottern, Marie, frågade mamman varför hon delade skinkan. Mamma Eva hade ingen aning. Hon gjorde som hennes mor, Maiken, hade gjort. Enär Maiken var i livet blev hon kontaktad av dottern, Eva, som ställde samma fråga som hennes dotter ställt.
                    Svaret blev detsamma, dvs "Jag vet inte. Jag lärde det av min mor."
                    Turligt nog levde också modern till Maiken. Rut, som hon hette, var 95 år gammal och bodde på ålderdomshemmet. På frågan varför hon alltid delade julskinkan innan hon lade den i grytan, svarade hon.
                    - Den var ju för stor och fick inte plats i grytan. Jag fick koka den i två omgångar.

                    För att återgå till krukprofilkanten, har min vän Ingmar A en egen teori tack vare att han har ställt sig frågan. Frågan är nu om någon eller några PES:are
                    har någon teori nu när frågan är ställd.

                    Bifogar illustationer från Stenbäckskrukor med profilkant.
                    Bifogade filer
                    p-son

                    Comment


                    • #11
                      Krukprofilkant

                      Antingen var frågan för svår, eller också börjar PES:arna tröttna på mig.
                      Eftersom jag inte vet vilket, visar jag en bild av Albert Elfstrand från boken "Elfstrands krukmakeri i Sjöbo" som svar på frågan och ger mig sedan ut
                      i trädgården och attackerar oönskad vegetation samt håller uppsikt över eventuella gökar.
                      Bifogade filer
                      p-son

                      Comment


                      • #12
                        Men Polsson, inte trottnar vi pa dig, tvartom!!! Kan svaret pa din fraga ligga i bilden?

                        Comment


                        • #13
                          Tack, Andres du räddade min "morgon"!
                          "Gyllne morgon, gyllne morgon.......".
                          Om inte kanten hade funnits längst ner på krukan, hade Albert knappast kunna hålla krukan som han gör. Dvs han hade inte kunnat få "fingergrepp".
                          p-son

                          Comment


                          • #14
                            Jo men han behover ju inte klia sig i baken med den andra handen utan anvanda den ocksa....

                            Comment


                            • #15
                              Tidtagare

                              Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                              Jo men han behover ju inte klia sig i baken med den andra handen utan anvanda den ocksa....
                              Glömde att tillägga att vid glasering skulle krukan doppas i glasyren så lång tid som det tog att klia sig i baken. Därför kunde krukmakarna inte använda två händer.
                              p-son

                              Comment

                              Working...
                              X