Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vad betyder dessa stämplar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: vad betyder dessa stämplar?

    Har två stycken skedar som är stämplade så här


    Någon som vet något om dessa?

  • #2
    Vet inte vem som har tillverkat, men det är "nysilver" EP, ElectroPlate

    Comment


    • #3
      Står det inte "BP"?
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        jo det står BP, inte så tydligt på bilden kanske.

        Comment


        • #5
          *borttaget*

          Comment


          • #6
            Ett förslag är att det står för Brittannia metal, plated.
            En bättre bild så kanske det går att se om det kan vara Brittaniametall.
            Hur som helst, liknar mest engelska nysilverstämplar. Silver är det med all sannorlikhet inte.

            Comment


            • #7
              Jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara Britanniametall. Tänk på att den legeringen består av 93% tenn, 5% antimon och 2% koppar...så där ungefär. Skeden skulle inte hålla. Förresten har jag aldrig påträfat bestick som skulle vara gjorda i Britanniametall. Mycket skeptisk till detta...

              Sannolikt att det är någon vitmetallegering är mycket större. Kan vara nysilver som inte är försilvrat, sådant förekommer.

              Comment


              • #8
                Jag har sett gott om tenn och brittaniametallskedar - fast visst, den måste då vara tjockare och kraftigare än en vanlig sked - vanligast är det ju i sopp och såsslevar.


                Eftersom jag inte såg så värst så värst mycket av skeden tänkte jag att det var en möjlighet... men visst finns det troligare alternativ.

                Comment


                • #9
                  Har en bild på hela skeden.



                  Det är två skedar, båda är slitna i gropdelen s a s. Dom ser gamla ut och har kommit från en äldre släkting så dom är åtminstone från 1900talet början nångång skulle jag tro. I o m att dom har nötts ner genom användning känns det som om det är relativt mjuka metaller i dom. I änden är dom rundade men det syns tyvärr inte på bilden

                  gillar stilen, rätt snygga faktiskt =)

                  Comment


                  • #10
                    William Hutton & Sons Ltd utvecklade en ny nickellegering i slutet av 1800-talet som skulle ha bättre egenskaper än andra tidigare legeringar. Den kallades British Plate, vilket förkortas "BP".

                    DON är tillverkaren som jag går bet på, L kan vara London, S Sheffield eller silver och nämnda BP. Märk att det är rena gissningar! Dessa fyra stämplar ska ju likna riktiga silverstämplar så mycket som möjligt. Silver från Storbritannien hade fram till 1890 normalt 5 stämplar och därefter togs Duty Mark (regerande monarkens profil) bort och kvar var fyra stämplar. Min gissning är utifrån detta att skedarna är tillverkade efter 1890.

                    Modellen är Fiddle Pattern, vilket inte går att översätta till svenska för då blir det en helt annan modell. I Tyskland kallas den Spaten.

                    Comment


                    • #11
                      Mycket spännande gissningar! Vet du om dessa skedar gick att få tag på i sverige eler om man behövde vara i england? Kanske kan luska bland släktingar om någon varit i england och fått med sig desa hem.

                      Comment


                      • #12
                        Det har säkerligen förekommit import från England. Det kan ju också vara så att någon som varit i England har köpt dem och tagit dem till Sverige t ex en sjöman. Jag är ganska övertygad om att de var nya när de kom till Sverige.

                        Det finns mängder av "äkta" silver från England i Sverige, som troligtvis inhandlades billigt där under 1960-70-talet.

                        Comment

                        Working...
                        X