Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

1/6 med reklam

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • 1/6 med reklam

    Fick reda på att det var auktion och eftersom jag var i närheten stack jag dit för att kolla om det fanns några flaskor. Blev lite förvånad när jag fick se denna lilla knoppis, har inte sett någon tidigare. Efter flera timmar av väntan så så var det dags för flaskan, och jag fick ropat in den.
    Borde vara ganska ovanlig eller?

    Hörde någon som sa att 1/6 knoppisarna bara såldes på restauranger och dylika inrättningar, stämmer det? Borde isåfall förklara varför det är så svårt att hitta dom.
    Bifogade filer

  • #2
    Så läcker!
    Det är säkert en raritet du hittat.
    Försäljning på restaurang eller ej vet jag inte.
    Finns inga märkningar som kan säga var den är tillverkad?
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

    Comment


    • #3
      Den här flaskan tycker jag om!! Grattis MB !
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        1/6 dels med texten Stora Bryggeriets Pilsneröl är känd, enligt LS-bok står
        det 1900+3 i botten på dem.

        Comment


        • #5
          Välkommen i klubben MB, det finns inte precis ett överskott av dessa flaskor, vad jag vet den enda 1/6 med reklamtext i glaset. Ibland lönar det sig att invänta rätt läge, grattis å det varmaste!
          --I de blindas rike är den enögde kung.--

          Comment


          • #6
            När jag sitter här ensam i solen på morgonkvisten faller en o annan tanke ner från grenen ovanför; varför hittar jag aldrig 1/6
            Kanske skulle man kunna byta rent av? ngt jag aldrig företagit mig tidigare??? nä stopp o belägg...sporten framför allt jag har väl inte gått och blivit Samlare
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Ett väldigt bra sätt att komma över svåra samlarobjekt är just genom att byta med andra samlare. Problemet är dock att hitta bra saker att byta med.
              --I de blindas rike är den enögde kung.--

              Comment


              • #8
                Är det någon som vet om 1/6 knoppisarna såldes på samma ställen som 1/3 & 2/3? Finns det någon annan anledning till varför dom är så ovanliga? Själv skulle jag nog inte köpa en pilsnerflaska med så litet innehåll, det blir ju bara en aptitretare. Svaret varför dom är så ovanliga kanske inte är svårare.

                Comment


                • #9
                  Det var nog vanligt att 1/6 -dels innehöll porter, många har porter ettiketter
                  kvar.

                  Comment


                  • #10
                    Jag har hört eller läst någonstans att dessa flaskor användes främst vid serveringar då damer blandade porter med sockerdricka - tydligen ganska populärt runt förra sekelskiftet. Eftersom man blandade 50/50 så gick det inte åt så mycket porter att man tog en vanlig 1/3 liter.

                    Comment

                    Working...
                    X