Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Zsolnay [ID: Zsolnay, Pécs, Ungern]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Zsolnay [ID: Zsolnay, Pécs, Ungern]

    Det verkar inte vara någon som har skrivit om den ungerska tillverkaren Zsonay, och jag tycker att det borde ändras på. Jag tänkte att om någon faktiskt äger en Zsolnay-produkt så skulle ni kunna lägga upp en bild på den här så att resten av världen får se.
    Bilderna jag bifogar här är inte mina utan är mer till för att göra lite PR och jag tog dem från den här nätbutiken som för övrigt har ett ganska bra sortiment. De mer udda glasyrerna som tigerglasyr och coulé verkar inte figurera så mycket utanför museivärlden så jag ska försöka scanna lite från min enorma Zsolnaybok. Jag kan även hjälpa till med viss identifiering av designer etc. då boken har en utförlig beskrivning av stämplar och signaturer.

    Den här nätbutiken har ganska mycket om man vill beskåda Zsolnays mer massproducerade produkter (jag tror inte att några är från den riktiga tillverkningsperioden runt sekelskiftet):



    För er som aldrig har hört talas om namnet så är det en ungersk fabrik i Pécs som vann en hel del priser på världsutställningarna runt sekelskiftet för bl.a. sina tulpanvaser, glasyren eosin (som ger en metallisk oljig effekt) och uppfinnandet av Pyrogranit, en extremt tålig lera utmärkt för byggnadsdekorationer och utomhuskakel.
    Eosin-glasyren är fortfarande unik för just Zsolnay eftersom ingen annan har lyckats ta fram ett liknande recept.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-09, 16:18.

  • #2
    Arkitektur

    Här följer lite bilder från Budapest och Pécs.
    Zsolnay har gjort taket till konstindustrimuséet i Budapest (det gröna), samt det blå taket till institutionen för medicin (om jag minns rätt) på Budapests universitet.
    Bifogade filer
    Last edited by Kill3rsnail; 2006-07-10, 14:29.

    Comment


    • #3
      Kul att se... Tyvärr förekommer nästan aldrig några föremål av Zsolnay i Sverige, så det är svårt att se dem i verkliga livet. I min bok finns det också mycket av målad jugendkeramik som jag gillar. Av den här typen:

      Personligen tycker jag att Eosin är en bra glasyr på rätt föremål. Om det är enkla föremål med raffinerad reliefverkan som förstärker glasyren så tycker jag det känns rätt. Men figuriner och de abstrakta 60-talsskulpturerna tycker jag inte alls passar med Eosin-glasyr.

      Comment


      • #4
        Verkligen roligt att se! Art noveau är alltid trevligt och allrahelst när den är bra utförd i ett lite udda material! Det där konstindustrimuséet borde man se är första intrycket man får när man ser bilden....ställer mig tveksam till om eosin-glasyren är så läcker i verkligheten på alla föremål, den ger ett lite plastigt intryck, men i monumental form som på det där taket måste det vara en vidunderlig syn...

        Comment


        • #5
          Gräsliga skulpturer

          Jag håller mer till 200% att de inte skulle gett sig in på figurer.
          Till deras försvar så ska jag säga att i princip alla såna hötorgsfigurer tillkom efter att fabriken stängdes av kommunisterna. Produktionen som pågår nu är mer någon sorts massproduktion av saker som säljer och jag tvivlar på att familjeföretaget Zsolnay har ett skvatt med saker att göra mer, möjligtvis får någon efterlevande pengar av det men inte mer.
          Jag tror att den stängdes någon gång på 30-talet eller innan. Fabriken finns kvar i Pécs med skyhöga färgglada kaklade skorstenar, och så finns det ett extremt interessant Zsolnay-muséum inne i standskärnan. Många av sakerna som mest imponerade på mig har jag inte hittat bilder på i några böcker.

          Grundaren Vilmos Zsolnay's mausoleum är designat av honom själv och är en konstruktion som leker med ljusets infallsvinklar. Hela kistan är kaklad med eosin som får olika färg beroende på hur ljuset ligger. Går man en visning så släcks allt ner och man får gå runt kistan medans guiden belyser den från en massa håll.

          Comment


          • #6
            Det är nog det första här som framkallat rysningar i ryggraden, hummm... såvida inte jag visat någon järnklump över 2kg!?

            Comment


            • #7
              Det är en fin linje mellan prålig och smaklös och Zsolnay hamnar på båda sidorna, men jag gillar ändå faktumet att de vågar ha personlighet över huvud taget och inte är så normala som t.ex. den mer "fina" ungerska fabriken Herend. :]

              Comment


              • #8
                Lite häftiga Zsolnaydelar som jag loppade idag, tyvärr inte 100% perfekta men otroliga ändå. Häftigt vad man kan finna så här ute i Bergslagsskogarna. Fatet har en diameter på ca 40 cm!!
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Fyller på med en kanna i samma stil.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    En liknande tallrik som din med samma märkning:
                    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                    Konfucius

                    Comment


                    • #11
                      Ger mig in på den här tråden med en sådan abstrakt 60-talsfigurin som nämndes ovan. Jag har flera varianter, fågel, häst m.m. och gillar dem, i synnerhet denna. Däremot tycks det vara omöjligt att hitta formgivare till pjäserna. Det finns rikligt med info om att Victor Vasarely och Eva Zeisel gjort arbeten för Zsolnay under 1900-talets andra hälft men jag har inte hittat ett endaste bildexemplar på deras alster. Är det någon som har koll på saken?

                      M.v.h.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Jag har en hel del föremål från Zsolnay men väljer att bidra med två som inte är så vanliga. Den ena en skulptur av Török Janos och den andra en minivas på ca 10 cm som är stämplad med Austria, alltså lite äldre.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Janos-pjäsen gick hem hos mig. Riktigt kul att se!

                          M.v.h.

                          Comment


                          • #14
                            Jag tycker det står Made in Hungary på den lilla vasen. Tack för titten!

                            Comment


                            • #15
                              Visst gör det det Peter på men i den blåa stämpeln står det Austria. Den har tre stämplar. Dels kyrktornen i blått, Austria i blått och till sist Ungern i rött. Det pekar på att den är tillverkad före unionsupplösningen 1918 och har sedan försetts med en kompletterande stämpel med Ungern.

                              Comment

                              Working...
                              X