Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 38

Ämne: Zsolnay [ID: Zsolnay, Pécs, Ungern]

Ger mig in på den här tråden med en sådan abstrakt 60-talsfigurin som nämndes ovan. Jag har flera varianter, fågel, häst m.m. och gillar dem, i synnerhet denna. Däremot tycks det vara omöjligt att hitta formgivare till pjäserna. Det finns rikligt med info om att Victor Vasarely och Eva Zeisel gjort arbeten för Zsolnay under 1900-talets andra hälft men jag har inte hittat ett endaste bildexemplar på deras alster. Är det någon som har koll på saken?

M.v.h.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Jag har en hel del föremål från Zsolnay men väljer att bidra med två som inte är så vanliga. Den ena en skulptur av Török Janos och den andra en minivas på ca 10 cm som är stämplad med Austria, alltså lite äldre.

Janos-pjäsen gick hem hos mig. Riktigt kul att se!

M.v.h.

Jag tycker det står Made in Hungary på den lilla vasen. Tack för titten!

Visst gör det det Peter på men i den blåa stämpeln står det Austria. Den har tre stämplar. Dels kyrktornen i blått, Austria i blått och till sist Ungern i rött. Det pekar på att den är tillverkad före unionsupplösningen 1918 och har sedan försetts med en kompletterande stämpel med Ungern.

Jag tycker det står Made in Hungary på den också...

Du har rätt igen Peter. Det är en annan minivas jag har som är stämplad med både Hungary och Austria. Sorry, blandade ihop vaserna.

Jag tror att "pudeln" kan vara av Judit Nádor. Har sett fler kubistiska djur av henne ca 1966-75.

Tack Peter,

Hittade bara ett djur av henne men förstår din koppling. Känns klart tänkbart. Får nog försöka komma över någon vettig litteratur tror jag...

M.v.h.

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Fina saker som visas upp!
    Det finns en hemsida i Ungern, som drivs av en privatsamlare, Fábián Sándor, och honom skulle man kunna fråga om osäkra alster och hänvisningar.
    Här listar han de keramiker som finns i samlingen:
    http://www.magyarkeramia.hu/keramia/ker_eng.htm

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •