Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 38

Ämne: Zsolnay [ID: Zsolnay, Pécs, Ungern]

Seniormedlem v.0312s avatar
    Reg.datum
    jan 2009

riktigt trevligt

med denna Zsolnay-länk.
    Jag har också några saker och f.ö tycker att herend är en smula överskattad.
    Herend kör mer på det gamla invanda spåret, det är alltid roligt med experiment.
    Har varit förra veckan i Tyskland och kollat lite på meissen-föremål: de har också nya, moderna former o mönster.
    Det är dock Meissen iaf.

Det kommer mera endera dagen
    Bifogade bilder Bifogade bilder      

Reg.datum
    jan 2009

mer zsolnay

någon hade tydligen storstädning, det finns ett par Zsolnay-saker på tradera, för min del inget som jag skulle ha i skyltfönstret, men-men
    en av dem

Reg.datum
    jan 2009

mer zsolnay

som jag har, vaser/lockaskar fr början på 90-talet

kakfat/assietter vas+ljusstakar fr ca slutet av 90-talet/början på 20´-talet

nallarna är äldre, vet inte riktigt, tillsammans med en herend-nalle som har en massa märkningar tom signering

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Det är länge sedan det hände något på denna tråd, men jag tänkte att detta stop förhoppningsvis ska ändra på detta.

Som tidigare beskrivits så startade fabriken av Vilmos Zsolnay, i staden Pécs i Ungern, 1853.
    1873 medverkar Zsolnay i Världsutställningen i Wien vilket resulterade i flera order från bla England, Frankrike, Ryssland och Amerika.
    1878 vann Zsolnay guldmedalj eller "Grand PriX" i världsutställningen i Paris och det är också där som stämpeln med de 5 kyrkorna och syskonens initialer visas för första gången. (stämpeln som finns under detta stop, och tidigare visad av E.B. under ett fat tidigare i tråden) Stämpeln ritades av Júlia Sikorski, dotter till Vilmos, och består även av initialerna på förnamnet till Vilmos tre barn, som var mycket involverade i driften av fabriken vid den tidpunkten. Till vänster om kyrkorna står det Zsolnay över Pécs och till höger är initialerna TJM: T. står för Terez, Júlias syster, J. för Júlia och M. för deras bror Miklós.

Detta stop från Zsolnay bär en medeltidsscen komponerad av Ármin Hermann Klein som arbetade hos Zsolnay från 1878 till senare delen av 1880-talet.

Han beskrivs så här i Gyugyi's bok: "Ármin Klein var jude och föddes i ett litet, fattigt hem i Pest som gracerna lekfullt lagt sina gåvor uppå....med sitt rufsiga, spretiga skägg och sneda ögon påminde den unge, utmärglade lille mannen, som kom att bli känd som Àrmin Klein, om en delikat faun, men i hans fall hade gudarna placerat en pensel och penna i händerna i stället för en uppsättning med panflöjter......."
    Ármin Klein studerade vid "Wiens Academy of Applied Arts". Hans första verk (för Zsolnay Fabriken) inkluderar en liten skylt med koboltdesign, gjord för världsutställningen i Paris, som presenterar amoriner som köper och säljer i en keramikverkstad. Inskriptionen lyder: "Exposition Universel 1878 Hongarien Porterie"

Från 1879 målade han på tallrikar med porträtt av ädla damer och herrar som bär dekorativa hattar och hjälmar. Klein modellerade också, den enda skulptören på fabriken med akademiska meriter. I fotspåren av Prerafaeliterna designade han modeller, efter 1879, som helt enkelt kallades "engelska figurer" på fabriken. Typsikt för hans verk är koboltblå konturer, guldbrokaddekor och historicism, föreställande renässansscener med personer bärandes medeltidskostymer i emaljfärger över basglasyrer.

På Utställningen "The Golden Age of Zsolnay" som skänkts av Dr. László Gyugyi finns denna information;
    The private Zsolnay collection of Dr. László Gyugyi comprising of around 600 pieces represents an unparalleled value. Its pieces date back to a 40-year period (1870-1910) that can be divided in three great parts: the periods of historicism, millennium and secession.
    The objects that were created in the age of historicism (1878-1885) are characterized by the motifs of nature and by the „unique and national” sources of archaeological and folklore collection work. The specialty of the collection is that it includes some signed and hand painted early pieces of the Zsolnay ladies; Teréz and Júlia.

http://www.gyugyi.hu/index.php?a=gyu...&nyelv=english

Bägaren jag köpte har en handmålad signatur under, och trots att jag dammsugit ebay på allt av Zsolnay hittar jag ingen handmålad signatur. Är det Ármin som signerat, eller är det Teréz eller Julia? Jag har forskat och letat information och hamnade till slut på medeltidsdräkter, hov under renässansen och narrens betydelse för det kungliga hovet.:--) mycket intressant läsning
    I en intressant intervju med samlaren och givaren till museet i Pecs, Dr. László Gyugyi, finns mycket intressant information, jag har översatt ett utdrag. Dr. László Gyugyis favoritobjekt är just de av Ármin Klein;

"Jag har inte samlat Zsolnays konstkeramik för investeringar, men för min egen glädje och njutning. Mitt huvudsakliga mål för samlingen var att fullt representera resultaten, av den ursprungliga Zsolnay-familjen, med de bästa erhållna konstföremålen från 1874 till ca 1910, men med särskild tonvikt på mina favorit-delperioder, i starten Historicism (1878-1884) och början av Art Nouveau (1898-1904), med alster som uppvisar särskilt vackra och enastående hantverk, liksom de föremål som producerades med "smyckes-" och "glas" -tekniker.....
    . .
    "Den skimrande lysterglasyrens teknik går tillbaka lång tid i historien, och alla tre, Massier, Tiffany och Zsolnay, inspirerades av och studerade gamla romerska, syriska, arabiska, persiska och europeiska renässansglas och keramik, tillsammans med de efterföljande verken av Théodore Deck och William De Morgan. Dessutom var alla tre fascinerade av färger i naturen, som de försökte att reproducera. Exempelvis Zsolnay som framgångsrikt emulerade labradorit, och Tiffany agat. Zsolnay var mycket medveten om, och respekterade arbetet både av Massier och Tiffany. Även om han såg Massier som sin främsta konkurrent, ansåg han Tiffany som en utmanare: han ville efterlikna i keramik skönheten i konstglas."

http://www.themagazineantiques.com/n...-laslo-gyugyi/

Namn:  DSCN3577.jpg
Visningar: 69
Storlek:  103,4 KBNamn:  DSCN3578.jpg
Visningar: 70
Storlek:  85,1 KBNamn:  DSCN3579.jpg
Visningar: 69
Storlek:  83,9 KBNamn:  DSCN3632.jpg
Visningar: 68
Storlek:  84,2 KBNamn:  DSCN3605.jpg
Visningar: 72
Storlek:  86,1 KBNamn:  DSCN3584.jpg
Visningar: 72
Storlek:  82,0 KBNamn:  DSCN3619.jpg
Visningar: 75
Storlek:  71,4 KBNamn:  DSCN3626.jpg
Visningar: 74
Storlek:  99,1 KB
    Senast redigerat av simco den 2012-06-03 klockan 15:19.

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Vilken förträfflig djupgrävning efter fakta, simco!
    Imponerande, och tack för god läsning.
    Stopet är vackert och håller hög klass, men hur hög är den?

Intressant läsning och grattis till ett mycket trevligt stop!

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Tack så mycket Kaptenen och Gideon!

Stopet är ca 25cm högt och rymmer ca 1,5 liter, ganska stort med andra ord.
    Nu har jag inte måttbandet framme, men jag kan mäta mer exakt imorgon.

Tycker att det är spännande att det har så mycket historia.
    Vet inte vart jag läste det, men när Ungern fick kommunistiskt styre krossades mycket av porslinet och konstföremålen i landet.

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Tänk om man kunde läsa ungerska obehindrat...
    Stämpeln återkommer nästan mitt i texten på den här länken:
    http://parisigaleria.wordpress.com/c...y-legendarium/

Vet inte hur man kommer i kontakt med artikelförfattaren, men det finns ett kommentarsfält längst ner. En länk hit kanske väcker hans nyfikenhet och genererar fler upplysningar på engelska?

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
    Vet inte vart jag läste det, men när Ungern fick kommunistiskt styre krossades mycket av porslinet och konstföremålen i landet.
    Porslinskrossning hade dom ju på Gröna Lund förr också, vet ej hur det är nuförtiden.

Verkligen en utförlig och intressant beskrivning av denna ungerska keramiktillverkare.

Tyvärr känner jag inte till särskilt mycket om övriga Europas keramiker, men detta inspirerar helt klart till att vidga vyerna.

Tack så mycket för denna fina dokumentation, simco.

Säkerligen var det en helt annan porslinskrossning som roade folk på Gröna Lund, än den som skedde i Ungern.
    Senast redigerat av Bengt H. den 2012-06-02 klockan 01:10.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •