Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lökmönster-Hjälp önskas! [ID: Teichert-Werke i Meissen (Stadt Meissen), Tyskland]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Lökmönster-Hjälp önskas! [ID: Teichert-Werke i Meissen (Stadt Meissen), Tyskland]

    Jag har på auktion ropat in diverse lökmönstrade fat osv. jag undrar om engelsmännen tillverkat någon servis som heter "Meissen"? Under några tallrikar är det enbart märkt med detta. Jag har också två lockskålar som är märkta vad jag kan tolka det som med Porsgrunds P P, har dom också gjort lökmönstret? Hur förhåller sig dessa ekonokmiskt? Tacksam för svar.
    Mvh anki
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-02-18, 22:00. Anledning: Sammanfogat två trådar

  • #2
    En av de mest älskade - och mest kopierade - mönstren är just lökmönstret. Det finns en uppsjö tillverkare, men ingen av dem når upp i samma prisklass som Meissen-fabriken med de korslagda svärden (Meissen är en stad i gamla östtyskland, så inte ens firmanamnet går att ta patent på). Även Rörstrand och Gustavsberg har gjort sina versioner.

    Här kan du läsa mer om just din tillverkare:

    Comment


    • #3
      Tack!

      Comment


      • #4
        Meissen fat? [ID: Teichert-Werke, Meissen (Stadt Meissen), Tyskland]

        har letat efter info på dessa tallrikar men inte hittat något
        är dom handmålade eller är det tryck??
        ålder??
        märkta made in germany ,MEISSEN,georg drahnö,kurt stechern danzig
        även djupstämplade meissen en är även märkt 80 1
        tacksam för hjälp
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Mönstret är det klassiska Zwiebelmuster eller på svenska Lökmönstret.

          Tillverkaren är Teichert-Werke i Meissen (Stadt Meissen). Georg Drahnöc, Kurt Stechern var förmodligen återförsäljare i Danzig (idag Gdansk) och Teichert slutade producera denna servis 1930 och licensen gick över till Hutschenreuter i Selb. Stämpeln med Meissen i oval registrerades 1882-12-23.
          Last edited by Kaptenen; 2010-09-14, 19:13.

          Comment


          • #6
            tack för snabbt svar

            Comment

            Working...
            X