Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eva Bengtsson

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Nej, tyvärr har jag bara de två snapsglas jag visade på bild. Med dina fyra, så vet vi att det finns minst sex. Den 21 - 24 maj är det "Konstliv Halland" och då har Eva B liksom många andra konstnärer öppet hus. Jag har för avsikt att åka dit och kan ju alltid fråga henne.
    I boken Svensk keramik under 1900-talet (Nyström) finns på sid 39 en bild på ett av Evas alster.

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
      Nej, tyvärr har jag bara de två snapsglas jag visade på bild. Med dina fyra, så vet vi att det finns minst sex. Den 21 - 24 maj är det "Konstliv Halland" och då har Eva B liksom många andra konstnärer öppet hus. Jag har för avsikt att åka dit och kan ju alltid fråga henne.
      I boken Svensk keramik under 1900-talet (Nyström) finns på sid 39 en bild på ett av Evas alster.
      Låter spännande (lite långt för mig). Du vill väl inte bli av med dina två snapsglas?
      ________________________________________________________________________
      "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
      så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
      Då måste man ju nedvärdera nuet."

      Comment


      • #18
        Upptäckte att även jag hade något av Eva Bengtsson från rörstrandstiden.
        Bifogade filer
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

        Comment


        • #19
          Eva B ställer just nu ut på Galleri Moment i Ängelholm (biblioteket). Rekommenderas!
          www.starkeld.com

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av Larspeter Visa inlägg
            Eva B ställer just nu ut på Galleri Moment i Ängelholm (biblioteket). Rekommenderas!
            Tänk att alla finns i Skåne...
            ________________________________________________________________________
            "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
            så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
            Då måste man ju nedvärdera nuet."

            Comment


            • #21
              Eva Bengtsson

              Jag köpte idag en liten skål - ca 10 cm i diam. - av Eva Bengtsson. Den är en tidig produktion och daterad 1978. Hon var då 23 år och gick på Konstindustriskolan i Göteborg. Nog kan man säga att hon har utvecklats men hade talang redan från början.
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Eva Bengtsson

                Rubus Arcticus - Dina och mina snapsglas "Mot skoskav, mot hicka, mot smitta, mot, mot, mot.... är INTE gjorda av Eva Bengtsson i Frillesås!!
                Jag har idag besökt henne i ateljén på "Konstliv Halland" och visade mina två "glas" och hon hade nog hört talas om något liknande och att det skall finnas en Eva B. någonstans uppåt Norrland. Själv hade hon inte gjort dem.
                Däremot mycket annat vackert, liksom hennes syster Maria Bengtsson, med sin ateljé lite längre söderut mot Ringhals (Stråvalla).
                Det återstår nu bara att leta reda på en annan Eva B!

                Comment


                • #23
                  Jag har också ett sådant snapsglas ( med den tveksamma uppmaningen och texten "mot baksmälla") och inbillade mig att det var den berömda Eva B. som tillverkat det.
                  Tack för klarläggande, Lars.
                  Det finns ju många alternativ som efternamn till snapsglasens Eva.
                  Jag kommer med ett.
                  Under 1970-talet fanns ett konsthantverkshus i Åsbo i närheten av Gävle med åtminstonde glashytta och keramikverkstad. I den senare verkade keramikern Eva Bengtsson. Jag tror att det var hon som till och med startade hela verksamheten där.
                  Det finns en hel del keramik som jag sett med Åsbo keramik instansat och "Eva Bengtsson" inristat.
                  Vad hon gjorde efter sin tid där vet jag tyvärr inte, men kanske blev det bl.a. några snapsglas.

                  Comment


                  • #24
                    Eva Bengtsson, Åsbo

                    Som dokumentation visar jag ytterligare ett snapsglas av Eva Bengtsson, Åsbo. Detta har texten "Mot stress" och tydligen behövs det lite större glas mot stress för detta är nog ett par cl större än de jag visat tidigare. Åtta olika "mot" är nu redovisade............
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Jag får väl bidra med dessa 2 små raringar
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Besökte en Häftig utställning i somras...
                        Du har fortfarande chansen !

                        Comment


                        • #27
                          Tilltrasslad tråd med två Eva Bengtsson. (Jag har själv bidragit och visat alster av båda Evorna!) Kan inte någon med behörighet och kunskap dra isär trådarna?
                          Hursomhelst kommer här ett litet fat - 8 cm Ø - handdrejat av Eva Bengtsson Åsbo keramik.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            I helgen hittade jag denna vas av Eva Bengtsson, Frillesås. Den är tunn och vackert drejad samt fina färger och 14 cm hög.
                            Jag läste i bladet att hon var inbjuden till kungamiddag på slottet. Någon liten vas (eller stor) kanske hon tar med istället för en blomma.........
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #29
                              Fortfarande en trasslig tråd!
                              Men här en mugg av Eva Bengtsson i Frillesås. Om det är pärlhyacint eller lavendel så spelar det ingen roll - de båda i stengods jag hittade för en tid sedan är väldigt tjusiga!
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X