Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Eva Bengtsson

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009

Eva Bengtsson

Jag köpte idag en liten skål - ca 10 cm i diam. - av Eva Bengtsson. Den är en tidig produktion och daterad 1978. Hon var då 23 år och gick på Konstindustriskolan i Göteborg. Nog kan man säga att hon har utvecklats men hade talang redan från början.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Reg.datum
    apr 2009

Eva Bengtsson

Rubus Arcticus - Dina och mina snapsglas "Mot skoskav, mot hicka, mot smitta, mot, mot, mot.... är INTE gjorda av Eva Bengtsson i Frillesås!!
    Jag har idag besökt henne i ateljén på "Konstliv Halland" och visade mina två "glas" och hon hade nog hört talas om något liknande och att det skall finnas en Eva B. någonstans uppåt Norrland. Själv hade hon inte gjort dem.
    Däremot mycket annat vackert, liksom hennes syster Maria Bengtsson, med sin ateljé lite längre söderut mot Ringhals (Stråvalla).
    Det återstår nu bara att leta reda på en annan Eva B!

Jag har också ett sådant snapsglas ( med den tveksamma uppmaningen och texten "mot baksmälla") och inbillade mig att det var den berömda Eva B. som tillverkat det.
    Tack för klarläggande, Lars.
    Det finns ju många alternativ som efternamn till snapsglasens Eva.
    Jag kommer med ett.
    Under 1970-talet fanns ett konsthantverkshus i Åsbo i närheten av Gävle med åtminstonde glashytta och keramikverkstad. I den senare verkade keramikern Eva Bengtsson. Jag tror att det var hon som till och med startade hela verksamheten där.
    Det finns en hel del keramik som jag sett med Åsbo keramik instansat och "Eva Bengtsson" inristat.
    Vad hon gjorde efter sin tid där vet jag tyvärr inte, men kanske blev det bl.a. några snapsglas.

Reg.datum
    apr 2009

Eva Bengtsson, Åsbo

Som dokumentation visar jag ytterligare ett snapsglas av Eva Bengtsson, Åsbo. Detta har texten "Mot stress" och tydligen behövs det lite större glas mot stress för detta är nog ett par cl större än de jag visat tidigare. Åtta olika "mot" är nu redovisade............

Fejig fyndjägare luchurs avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Jag får väl bidra med dessa 2 små raringar

Besökte en Häftig utställning i somras...
    Du har fortfarande chansen !

http://www.konsthallen.hishult.com/

Reg.datum
    apr 2009
    Tilltrasslad tråd med två Eva Bengtsson. (Jag har själv bidragit och visat alster av båda Evorna!) Kan inte någon med behörighet och kunskap dra isär trådarna?
    Hursomhelst kommer här ett litet fat - 8 cm Ø - handdrejat av Eva Bengtsson Åsbo keramik.

Reg.datum
    apr 2009

Smile

I helgen hittade jag denna vas av Eva Bengtsson, Frillesås. Den är tunn och vackert drejad samt fina färger och 14 cm hög.
    Jag läste i bladet att hon var inbjuden till kungamiddag på slottet. Någon liten vas (eller stor) kanske hon tar med istället för en blomma.........

Reg.datum
    apr 2009
    Fortfarande en trasslig tråd!
    Men här en mugg av Eva Bengtsson i Frillesås. Om det är pärlhyacint eller lavendel så spelar det ingen roll - de båda i stengods jag hittade för en tid sedan är väldigt tjusiga!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •