Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal Karaff of H 53

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jag tycker inte det ser ut att stå of H.
    Måste hålla lite på nisse8, jfK eller H.
    Signaturen är ju i 3 skilda delar.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
      En karaff liknande Marias finns i Agnes Hellners samling med katalognr 363.

      I boken Kärlek till glas anges att den är signerad i botten H 324 a Orrefors. Där skrivs också: "Rektangulär med cylinderformad hals och påklippt mynningskant, s .k. flaskfoderflaska." Den flaskan har graverad, kasad och slipad dekor. Där uppges också att den tillverkades som souvenir till Göteborgsutställningen 1923. Modell H 324 med måtten 21,7 x 10,1 cm.

      Min flaska i inlägg nr 11 här ovan har samma dimensioner och har också påklippt mynningskant.
      Den flaskan tittade jag på i går kväll, min är ca 21 cm hög, 10 cm bred och 6,5 cm tjock.
      I’m a real mean bitch!

      Comment


      • #18
        Jag tycker signaturen ser ut som "Jf. K.53" och absolut inte Of. H.53.

        Kanske Johansfors K (karaff) nr 53. ?
        Last edited by rebessin; 2009-03-28, 19:12.

        Comment


        • #19
          Haldkaraffer

          Ja, visst är det mycket slarvigt skrivet - om det ska vara "of H" på Marias karaff. Men:

          Vad gäller mönstret kan det vara intressant att jämföra med fyra brännvinskaraffer av ungefär samma storlek och modell, och där jag vill ana samma dekor-ritare som för Marias karaff. Karafferna finns i katalogen från utställningen Edward Hald - Målare - Konstindustripionjär, hösten 1983 på Nationalmusem och Waldemarsudde.

          Katalognummer 114 från 1927 har graverad dekor med krönta korslagda brännvinsglas och Anno 1927 samt vilande mansfigur vid strandkant. Signering: "H 102 27". Orrefors 1919, detta ex 1927. Höjd 20,2.

          Nr 134 graverad Drömmen. Verkligheten samt matstilleben. Sign: "Orrefors Hald 346 55". Orrefors 1923, detta ex 1955. Höjd 19,3.

          Nr 147 graverad dekor av stolar och bord med flaska och glas, samt leende solar och månar. Sign: "Orrefors H 524 26". Orrefors 1926. Höjd 18,3.

          Nr 149 graverad dekor av kräftor med brännvinsglas, månskärvor och stjärnor. Sign: "AH 629 29". Orrefors 1927, detta ex 1929. Höjd 21.

          Samtliga uppges tillhöra Orrefors arkiv. Svåråtkomligt nu, men tänk om vi finge ett nytt museum p g a TJ-utspelet om att sälja samlingarna till kommunerna i Glasriket! Önskedröm i uppfyllelse eller kommer allt att skingras?

          Har någon pesare ytterligare någon av Halds brännvinsflakor att visa upp? Dekoren!
          Last edited by Rebello; 2009-03-30, 10:35. Anledning: lagt till efterlysning

          Comment


          • #20
            Här är en bild på 4 Hald karaffer.
            Lars Kallins karaff är märkt 347-26, här är ytterligare 2 karaffer märkta 347 med olika mönster.
            Bifogade filer
            Last edited by Maria; 2009-03-30, 10:55.
            I’m a real mean bitch!

            Comment


            • #21
              Hittade denna bild i Orrefors Mönsterbok 1917-1921. Undrar jag om vi inte kan utesluta Hald ändå... (fast jag har ju i ärlighetens namn gått fel mer än en gång när det gäller Orrefors numreringar )
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Jo - jag kan instämma i det.
                Dessutom kan man notera att både på Lars Kallins flaska och på de fyra som jag redogör för, från Haldutställningen 1983, så är signeringen uppbyggd så här:
                Orrefors eller of + H + tresiffrigt modellnr + tvåsiffrig årtalsbeteckning.

                Men på Marias flaska är signeringen uppbyggd: of eller jf ? + K (ev H ?) + tvåsiffrigt nr (modell eller årtal?).

                Men - jag tyckte att huvud och hatt hos fiskaren i båten på Marias flaska påminde om motsvarande utförande hos de båda gubbarna i segelbåten på Kallins flaska . . . och fisken nere i vattnet intill metarens krok påminner om fiskarna på mäster Knuts plunta . . . dock ingen teori att fästa stor vikt vid . . .

                Comment


                • #23
                  Här finns min Hald-karaff/flaska.
                  Gud gjorde några perfekta huvuden,
                  resten satte han hår på.

                  Comment


                  • #24
                    Tack för fina bilder på din flaska, Sladden!
                    Men, för att krångla till det: vad H i skrivstil på den signeringen påminner om ett K . . . ?
                    Och streckmarkeringarna vid "Marias" moln påminner om strecken vid slingorna på Sladdens brännvinsflaska.

                    Finns det ingen som har något att säga om brännvinsflaskor från Johansfors - för att anknyta till rebessins tanke:
                    "Jag tycker signaturen ser ut som "Jf. K.53" och absolut inte Of. H.53. Kanske Johansfors K (karaff) nr 53. ?"
                    Last edited by Rebello; 2009-03-30, 22:40.

                    Comment


                    • #25
                      Karaffen är sannolikt tillverkad vid Johansfors glasbruk Jf= Johansfors, H= Herold Hansen, 53= artikelnummer.
                      Ett flertal gravörer flyttade över vid 1920-talets senare del från Orrefors till Johansfors glasbruk. Flera av dem fortsatte att utföra gravyrer av modeller som är snarlika dem som de tidigare har gjort vi Orrefors glasbruk. Detta medförde en stor rabalder och stämningsansökningar som också är debatterade i Svenska Slöjdföreningens tidskrift Form under året 1928. Varvid ett flertal modeller försvann från Johansfors sortiment som ansågs vara plagiat av de mer kända formgivarna vid Orrefors.

                      Comment


                      • #26
                        Tack för svaret Bay!
                        Harold Hansson var 1922-28 gravör på Orrefors och hade där signaturen HH, ser jag i boken Orrefors - Ett hundra år av svensk glaskonst.
                        Så småningom flyttade han till Urshult och hade gravörverkstad och glasaffär där. Jag minns besök med vår familj hos Hanssons i Urshult. Mästarna Knut och Harold var goda vänner . . . Kanske är det därför fisken på Marias brännvinsflaska i utförandet är lik de på Knuts plunta.

                        Comment


                        • #27
                          Glassliparen och gravören Harold Hansson

                          Bay Åkerblom gör det sannolikt att "Herold Hansen" har graverat Marias flaska. Jag tar för givet att det gäller den "Harold Hansson" som finns i Orreforsboken. Hans namn skrivs "Harold Hansson" även i Lersjös bok Glas från Eda, där HH finns med som "finslipare" i en lista från 1932 - i "Förteckning över de, som vid bruksdriftens återupptagande äro erbjudna anställning". HH torde alltså inte ha varit så länge på Johansfors.

                          Harold kom från Eda Glasbruk - hans far Nils var hyttmästare där. I boken Eda Glasbruk - Minnesbilder finns HH på ett foto från Eda tillsammans med tre syskon (där stavar man som man uttalade: Härold). Där anges att fadern Nils med familj flyttade till Karhula i Finland efter nedläggningen av Eda 1933, för att efter några år återvända till Eda och bli hyttmästare på det norska glasbruket Magnor; en halvmil från Eda. Det anges inte om Harold flyttade med till Finland eller om han tog nyanställning på Eda då det återstartades 1935 - eller om han då flyttade tillbaka till Småland, dit så många Eda-arbetare flyttade efter krisåret 1933.

                          Jag saknar alltså exakta uppgifter om var och när HH arbetade efter Johansforstiden. Kan inte heller ange mellan vilka år HH hade sin verksamhet i Urshult, men vet som sagts att han hade glassliperi/gravörverkstad och glasbutik där på c:a 1940/50-talet.
                          Last edited by Rebello; 2009-04-01, 09:30. Anledning: Mer om tiden mellan Johansfors och Urshult.

                          Comment


                          • #28
                            Har en karaff som skall vara av denne Hansson. Enligt sakkunskapen i Småland. På min signering syns det tydligare att det är ett H. Plutan ser mer ut som ett K. Min karaff är signerad enligt bild. Vet inte när han var på Johansfors men möjligen kan siffrorna 30 vara ett årtal. Men han kanske var där tidigare? Karaffen är 36 cm inklusive propp.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #29
                              Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                              - - - Vet inte när han var på Johansfors men möjligen kan siffrorna 30 vara ett årtal. Men han kanske var där tidigare?
                              Harold Hansson slutade på Orrefors 1928. Det borde då stämma gott med ditt årtal 1930 för Johansfors. Sedan finns han med i en lista från 1932 för personal vid Eda Glasbruk.

                              Comment


                              • #30
                                Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                                Har en karaff som skall vara av denne Hansson. Enligt sakkunskapen i Småland. På min signering syns det tydligare att det är ett H. Pluntan ser mer ut som ett K. - - -
                                Jag har skrivit till Johansfors glasbruk i dag och ber dem titta på den här tråden. Frågar om K eller H. Vi får se om de svarar.

                                Comment

                                Working...
                                X