Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

renovera lackat bord med fanér

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: renovera lackat bord med fanér

    Hej

    Jag har ett äldre lackat bord med mönstrad fanér där bordsskivan både blivit sliten, fått sprickor och tråkiga märken på. Jag skulle vilja fräscha till detta, är det någon som vet hur man skall gå tillväga? Jag tror inte att de blivit slipat sen innan..

    För övrigt hade det varit roligt om någon vet från vilken tid bordet är...? Är inte så insatt i antika möbler.

    MVH

    Johannes
    Bifogade filer

  • #2
    Jag kan inte hjälpa dig med hur man gör iordning sådana bord....inte heller tala om hur gammalt det är osv. Men jag har ett snarlikt bord i sommartorpet. Är därför nyfiken på om du får svar om bordet då det kan komma från samma tid osv.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Bordet är nog från 40-talet och är antagligen lackat med cellulosalack. Av min far har jag fått ett tips som han tillägnade sig på Möbelfabriken Rex i Vaggeryd på 40-talet.
      Täck skivan med ett rejält lager cellulosförtunnigsblandat sågspån, låt verka ett dygn eller så (luktar för j-vligt) sickla därefter av lacken och putsa därefter försiktigt med förslagsvis 220-papper. Lacka om och polera!
      Nej, det är inget loppspel.

      Comment


      • #4
        Tackar

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Mochens_gubbe Visa inlägg
          Bordet är nog från 40-talet och är antagligen lackat med cellulosalack. Av min far har jag fått ett tips som han tillägnade sig på Möbelfabriken Rex i Vaggeryd på 40-talet.
          Täck skivan med ett rejält lager cellulosförtunnigsblandat sågspån, låt verka ett dygn eller så (luktar för j-vligt) sickla därefter av lacken och putsa därefter försiktigt med förslagsvis 220-papper. Lacka om och polera!
          Det borde väl vara ganska smart att täcka det förtunningsindränkta sågspånet med plast också, så att det inte avdunstar så snabbt.
          ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
            Det borde väl vara ganska smart att täcka det förtunningsindränkta sågspånet med plast också, så att det inte avdunstar så snabbt.
            Kan inte det vare farligt, tänker på självantändning?
            I’m a real mean bitch!

            Comment


            • #7
              Jag vet inte om det är någon risk för det, kanske är värt att kolla upp det innan. Fast jag tror i så fall risken är lika stor utan plast.
              ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

              Comment


              • #8
                Har inte varit med om att cellulosathinner självantänt. Men det kan smälta vissa plaster. Och är extremt eldfarligt.

                Comment

                Working...
                X