Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Reijmyre Kristall glas?

Reijmyre Kristall glas?

Kanner någon dem här Reijmyre glasen? När tillverkades de tror ni? Tacksam för hjälpen.

MVH

Gökce
    Bifogade bilder Bifogade bilder      

Det är inte säkert att glasen är tillverkade vid Reijmyre glasbruk.

Det var inte ovanligt att privatföretag som på olika sätt bearbetade (förädlade) glas växte upp i närheten av större glasbruk. De drog nytta av ortens namn men ofta var det så att de sågs som konkurrenter och fick därför inte köpa sitt råglas från det närliggande bruket. Hur det är i det här fallet känner jag inte till.

Av etiketten, två korslagda pilar och ett A, framgår det dock att dekoren är slipad av ett privat sliperi, Pihl och Andersson som fanns i Rejmyre under en tid i början av 1900-talet.

Släktingar till Pihl och Andersson finns fortfarande kvar i Rejmyre.

Red face Barnbarnsbarn till Pihl

Det här är ett glas från Andersson och Pihl som nämnts. Det är gjort någonstans i slutet av 30-talet, början av 40-talet troligen eftersom att Andersson & Pihl slog igen runt -46 har jag för mig. Jag är Josef Pihls barnbarns barn och vi har mängder av sådana här glas. De är inte så många som finns kvar, speciellt inte i bra skick. De påminner om rejmyreglas eftersom att Josef Pihl och de övriga jobbade på rejmyre glas innan de öppnade eget. De slog igen då Andersson gick i pension och då gick bröderna Pihl tillbaka till Rejmyre glasbruk. Kul att se att märket på glaset sitter kvar!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •