Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

1600 tals skåp (?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • 1600 tals skåp (?)

    Hej, jag har ett skåp som ska vara från 1600 talet.. Det verkar stämma, men jag vill gärna ha lite fler omdömen. Det skulle vara väldigt intressant om nån vet varifrån det kommer? Svenskt? Vad kallas stilen osv.. Jag kan lägga upp fler detaljbilder om nån vill..

    Någon som vågar gissa ett värde?

    Jag tror inte att någonting är utbytt.. Kanske beslagen runt låset..

    Vad tror ni det skulle kosta att reparera mindre skador på gångjärn?
    Bifogade filer
    Last edited by Deodot; 2009-03-20, 21:19.

  • #2
    Ser holländskt ut för en amatör.....
    Nej, det är inget loppspel.

    Comment


    • #3
      hmm holländskt.. intressant Vad tror du om beslagen runt låsen. Kan det verkligen vara original?

      Comment


      • #4
        Utan att veta säkert så tycker jag barockskåpet ser svenskt ut dels av träslaget och det lite mer återhållsamma barocka utsmyckningarna. Låset och pinngångjärnen tycker jag också lutar åt det svenska hållet men jag tror inte att skåpet är 1600 utan någonstans på 1700-talet, om man tittar på nyckelbeslaget som är väldigt barockt och om det är original så är det ett stort plus. Dessa skåp kan vara avtagbara i flera sektioner men om det är svenskt så vet jag inte om dom också var det men det kan du kolla, skåpet ser ut att vara bonat men från början kanske svärtat. Ett trevligt skåp i alla väder men ack så underskattat än så länge, vet inte om det är storleken folk är rädda för.

        Comment


        • #5
          Träslaget ser ut som furu, det borde Deodot absolut ha undersökt redan och lämnat beasked om. Är det furu taler det tillsammans med detaljer i utförandet, som redan nämnts, starkt för att skåpet är svenskt. Beslagen ser ut att vara från tiden - barocktiden - och skåpet kan lika gärna vara vara från början av 1700-talet - som redan nämnts.

          Comment


          • #6
            Jag tycker också det ser ut som furu. I sådana fall är skåpet helt i sitt yttre. Sedan skulle jag klassa beslagen som rokoko. Visst finns det mesta av rokokons ornamentik med redan i barocken, men rocaillen nedtill är assymetrisk - jag skulle helt klart definiera dem som rokoko.
            Tycker vissa saker känns lite skumma - gångjärn, lås och beslag skulle helt klart stämma med ett provinciellt svenskt lite senare barockskåp lite senare - lejonmaskaronerna tycker jag inte gör det.
            Få se vad andra tycker.

            Comment


            • #7
              det skulle vara intressant att se baksidan och även undersidan innan man säger nånting men rent spontant tror inte jag att skåpet är särskilt gammalt om man utgår från det man ser på bilderna
              behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                skulle jag klassa beslagen som rokoko. Visst finns det mesta av rokokons ornamentik med redan i barocken, men rocaillen nedtill är assymetrisk - jag skulle helt klart definiera dem som rokoko.
                ER det ikke en muslingeskal og ikke en rokalje?

                Comment


                • #9
                  ser inte riktigt - men du har nog rätt hose :-) Assymetrisk är den alla fall...

                  Vi får väl se om det kommer bättre bilder. Saken är ju att runt sekelskiftet 1900 är antika barockskåp högsta mode. Man inte bara renoverar äldre skåp man hittar utan bygger även nya med äldre delar. Tycker själv att det är svårt att avgöra vad som är vad. På den tiden var det ju fortfarande lätt att hitta skickliga snickare som kunde göra övriga delar hanverksmässigt - alla fall på de bättre varianterna.

                  Mycket ser trovärdigt ut på det här - men det är inte orört och jag tycker som sagt inte att lejonmaskaronerna stämmer in. Vil gärna se fler bilder.

                  Comment


                  • #10
                    Tack för alla svar. Det är väldigt intressant att läsa alla synpunkter. Jag lägger gärna upp fler bilder, men det skulle vara bra med en liten specifikation på vad som ska plåtas

                    Tyvärr är jag fullständigt okunnig på träslag. Jag skulle amatörmässigt gissa på att det är furu men har egentligen ingen aning. Kan jag ta en bild som kan hjälpa er att avgöra?

                    Det här med lejonmaskaronerna.. Om dom inte passar in. På vilket sätt passar dom inte in? Och vad är det ni inte tror är orört..?

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Deodot Visa inlägg
                      Tack för alla svar. Det är väldigt intressant att läsa alla synpunkter. Jag lägger gärna upp fler bilder, men det skulle vara bra med en liten specifikation på vad som ska plåtas

                      Tyvärr är jag fullständigt okunnig på träslag. Jag skulle amatörmässigt gissa på att det är furu men har egentligen ingen aning. Kan jag ta en bild som kan hjälpa er att avgöra?

                      Det här med lejonmaskaronerna.. Om dom inte passar in. På vilket sätt passar dom inte in? Och vad är det ni inte tror är orört..?
                      ta bild på baksidan och bilder innuti skåpet och är det inte två lådor på skåpet hur ser dom ut hur är dom sammanfogade,dom bilder som nu visas på dörrarna så ser dom nyare ut likadant med låset och hur det är monterat mvh
                      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                      Comment


                      • #12
                        Ang lejonmaskaronerna tycker jag inte riktigt dom ser barckaktiga ut. Och om dom vore det så känns de tidigare än skåpet i övrigt.
                        Sedan - om skåpet är i furu har det ju varit målat. Då borde lejonmaskaronerna också ha varit det - och de har inga spår av stuckatur eller målning.
                        Tycker nästan det ser ut som träslaget är något annat än i dörrarna som verkar vara i furu - har aldrig sett sådana maskaroner skurna ur furu med sådan detaljrikedom. Att få till det med 1600-talsredskap är riktigt svårt. De ser också ut att vara slitna i betsen eller lacken - känns omotiverat att göra så runt sekelskiftet

                        Vill gärna se bottnarna på de nedre lådorna. Gärna någon bild inuti skåpet - på bilden ser träslaget där inte ut att vara furu. Är det lackat eller på annat sätt behandlat? Baksidan av skåpet vore ju också bra.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                          Ang lejonmaskaronerna tycker jag inte riktigt dom ser barckaktiga ut. .
                          Det var også min tanke.

                          Comment


                          • #14
                            Likadana beslag som på skåpet är till salu på tradera och nog är dom senbarocka på väg in i rokokon sk.transition

                            Comment

                            Working...
                            X