Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Törngrens i Falkenberg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Europas äldst bevarade krukmakeri i drift

    Var på hundutställning i Tvååker i helgen och kunde naturligtvis inte låta bli att söka upp Törngrens i Falkenberg. Sist jag var på orten, i fjol, hade de stängt eftersom jag var där på en söndag. Fick prata lite med den 7:e krukmakargenerationen Törngren, Bengt, som sade att han inte gick och tänkte på rubriken ovan. För dem som vill veta mer, kan jag rekommendera
    Törngrens hemsida eller boken " Pottemakare Krukmakare Kakelugnsmakare i Falkenberg" av Ernst Walerius, men att vara på ort och ställe är naturligtvis en höjdpunkt. Skulle man sen inte vara nöjd, kan Falkenbergs Hembygdsmuseum som ligger ett stenkast från verkstaden intill Gamla Kyrkan ge ytterligare kött på benen.
    Lägger in lite bilder därifrån på egen tråd på "Övrigt svenskt" .

    Jag låter bilderna tala för sig själv, utom en; jubileumsfatet Hans Törngren Falkenberg 1786-1936. Var det inte 1789 som verkstaden startades? Glömde att fråga Bengt, men kanske någon PES:are kan förklara.
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2009-07-12, 19:37.
    p-son

    Comment


    • #17
      Hoppsan, har har det skett en riktig uppryckning ser jag, liknar nu mer ett museum, vart ett nytt besok!!!

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
        Hoppsan, har har det skett en riktig uppryckning ser jag, liknar nu mer ett museum, vart ett nytt besok!!!
        Kanske det! Bengt nämnde förresten ditt namn, Andres, när jag berättade för honom att jag skulle skriva i PES.
        p-son

        Comment


        • #19
          Klargörandet av Törngrens bildkavalkad

          Efter besöket hos Bengt Törngren i Falkenberg dök det naturligtvis upp en massa frågor. Istället för att spekulera vilt, mailade jag Bengt som svarade nästan på direkten. Heder åt sådana människor!

          .................................................. .................................................. .

          Hej, Bengt!

          Som jag sade när jag och min fru besökte din verkstad, blev det en bildkavalkad i "Precis en sån antikforum" från verkstaden
          och även från Hembygdsmuseet. När jag studerade mina bilder som jag tog, reagerade jag över en sak. På bifogade fat står det 1786, men enligt övriga uppgifter på hemsidan startades verkstaden 1789.
          Finns det någon förklaring?

          Gällande lergodset som står uppställt på den gamla ugnen undrar jag om det endast är Törngrensgods?

          Också en sista fråga! Hur lång tid tar "handarbetet" med att "bygga" ett gyckelkrus? Har själv haft lera på händerna periodvis sedan 1969, men eftersom jag aldrig gjort ett gyckelkrus är jag väldigt nyfiken på tiden det tar.
          För att inga missförstånde ska uppstå, vill jag berätta att jag betraktar mig som en lärgosse i sammanhanget.

          Ser fram emot svaren
          .................................................. .................................................. ..
          Bengts svar:

          --När jag var liten var det alltid 1786 man pratade om. Fatet är gjort i ett tilltänkt 150 års jubileum år 1836.
          När Ernst Wallerius skrev sin bok upptäckte man, att år 1786 sökte Hans Törngren burskapsbrev, för*att få starta
          sin verksamhet i Fbg. Det är nog här som 1786 har figurerat. Idag vet vi att 1789 är det rätta årtalet för verkstaden.

          På ugnen står det Törngrenskeramik förrutom en lite vas föreställande en gubbe, som är gjord av Elvstrand i skåne.
          Jag vågar inte ta bort den för jag tror att det är han som vaktar vår keramik från stöld o dyligt.
          *
          Gyckelkrus uppe i drejverkstaden tar för 8 st 2 tim drejning + beskickning och ihopsättning 8 timmar. Totalt 10 tim.
          Sedan skall det brännas, glaseras, brännas igen (ett par timmar). Sen på det*skall affären ha sin del.

          //BengT
          .................................................. ................................................

          Elfstrands gubbe på bilden är inte samma gubbe som vaktar Törngrensgods utan den är lånad från Elfstrandstråden. Eftersom jag upptäckte gubben hos Törngrens, ställde jag frågan "undrar jag om det endast är Törngrensgods?"
          Bifogade filer
          Last edited by Polsson; 2009-07-16, 12:25.
          p-son

          Comment


          • #20
            Golvvas

            Jag har plockat fram lite från Törngrens, som kanske kan vara av intresse och som jag har tänkt hänga upp på några trådar. Jag börjar med den största jag har - en golvvas, som väl Bonnie R gjort dekoren på, även om det inte finns någon sign. Krigare har man ju sett på flera av hennes alster. Av skeppen att döma är det här vikingar och dessa var ju också krigare.
            Vasen är ca 50 cm hög
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Hej Lars, jag ar inte sa saker pa att detta ar Bonni...den ar ganska barnsligt dekorerad och Bonni's hand tycker jag ar mycket mer avancerad.....men osvuret ar bast men min "feeling" ar att det inte ar Bonni. Det vore bra om BengT kunde "hoppa in" med vad han tycker.......

              Comment


              • #22
                Erik Jacobsson?

                Hittade denna 11 cm höga Törngrensvas på en byaloppis i V Vemmerlöv.
                När jag fick svaret "10 kronor" kunde jag inte låta bli att köpa den. Tycker att den är charmig, välgjord och en riktig sommarvas. Om jag inte har helt fel, är det Erik Jacobsson som har drejat den.
                Bifogade filer
                p-son

                Comment


                • #23
                  Helt ratt med Erik, BengT dekorerade, som du ser ar det tva signaturer.

                  Comment


                  • #24
                    Om Edvin Larsson, verksam hos Törngrens 1885-1949 har det inte skrivits mycket här, och det finner jag orättvist. Han drejade ju trots allt i hela 64 år och stupade på sin drejskiva.
                    Helt sonika, har jag lånat Polssons bild i tråden om Falkenbergs hembygdsmuseum och förstorat den, så att ni ser hur trevlig och godmodig Edvin tycks vara.

                    Som illustrationer till den bilden, visas ett större stop med sgrafferade blommor på ömse sidor. Svårfotat, men ändå stämplat med hans namn och Falkenberg.
                    Hur kommer det sig förresten att Törngrens hemsida med signaturer, inte visar själva Falkenbergsstämpeln, som bevisligen hör ihop med denna verkstad? Den återkommer ensam på en skål, i tråden om Falkenbergsringen.
                    Nu har vi iallafall besked...
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      En och annan fråga står obesvarad, och jag fyller på med en till, samt illustrerar hur vackra damerna och deras alster är. Bilderna är tagna från nyss köpta vykort, som Hans Törngren gav ut 1954-55.
                      Först ut är, för mig, det obekanta ansiktet, och som jag gissar är Torild Törngren. Jag vill gärna bli rättad där.
                      Sedan har vi klassiskt sköna Bonni och på bordet läckra unikat.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Fint stop av E. Larsson.....Nar det galler Torild har nog "proppen" gatt for vannen Gideon!! Torild, 1916-1987 var namligen Bengt Torngrens pappa, (misstanker att BengT far sig ett riktigt garv nu pa morgonen). Min gissning att den forsta damen ocksa ar Bonni efter en tur hos harfrissan......
                        Ps. jo, jag har skrivit en del om Edvin. L har pa PES...
                        Last edited by Andres; 2009-10-14, 09:12.

                        Comment


                        • #27
                          Inte är det samma person på alla bilder. Det räcker med att jämföra öronen för att se att det är två olika personer.
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • #28
                            Gustavsbergsfabriken brukade ta in modeller och sätta dem framför målarborden när det skulle avbildas bilder från verksta´n, kanske gjorde Törngrens samma sak då första flickan är otroligt vacker. Om man dessutom jämför hennes armställning mot Bonnies så ser det ganska obekvämt ut med armen så högt, rentav smärtande

                            Comment


                            • #29
                              Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                              Fint stop av E. Larsson.....Nar det galler Torild har nog "proppen" gatt for vannen Gideon!! Torild, 1916-1987 var namligen Bengt Torngrens pappa, (misstanker att BengT far sig ett riktigt garv nu pa morgonen). Min gissning att den forsta damen ocksa ar Bonni efter en tur hos harfrissan......
                              Ps. jo, jag har skrivit en del om Edvin. L har pa PES...
                              Tja, inget hindrar ju att det är Torild (verksam 1938-87), om det är inte någon annan dekoratris, som av naturen var skön att skåda och lät sig avfotograferas i jobbig ställning.
                              Som Äjth säger, det räcker att jämföra öronen, och i övrigt tycker jag inte att damerna är lika som bär.
                              Dessutom är man tämligen svagsynt, om det inte ses skillnad på hur damerna utför sina konstnärliga alster. Det kan man se på drejskivor och bord.
                              Faktum är att det står i Törgrens hemsida http://www.torngrens-krukmakeri.se/signaturer.htm att Torild Törngren "signerade mycket sällan. Arbetade mest med dekor, glasyrer, administration."
                              Bengt T. borde kunna klarlägga bilderna åt oss.

                              Edvin Larsson är fragmentariskt utspridd på flera trådar, och önskvärt är att inläggen om honom slås ihop till en. Du kanske vill göra en sammanställning av vad som hittills framkommit om honom och hans alster?
                              Falkenbergsstämpeln står ännu obesvarad...
                              Last edited by Gideon; 2009-10-14, 17:37.

                              Comment


                              • #30
                                Gideon, om du gar in pa Torngrens hemsida finns en bild pa Torild 1916- 1987, verksam 1938-1987, jag ser da inga likheter med kvinnan pa bilden och Torild.... Nar han signerade, T.T-n. Vad galler damerna har jag aldrig pastatt att dom ar lika som bar.....bara en gissning som kanske inte var sa bra, vad vet jag...kanske rent av lite svagsynt.....men ar det inte sa att ni nu silar myggor och svaljer kameler, det intressanta var ju Torild Torngren.
                                Last edited by Andres; 2009-10-14, 18:18.

                                Comment

                                Working...
                                X