Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Törngrens i Falkenberg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Från dagens Hallands Nyheter kommer denna annons där Ann och Bengt Törngren meddelar att deras butik överlåtits och ändrar namn.
    Bifogade filer

    Comment


    • Tack för info Lars....krukmakeriet blir nog kvar under Bengts beskydd gissar jag....

      Comment


      • Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
        Tack för info Lars....krukmakeriet blir nog kvar under Bengts beskydd gissar jag....
        Ja, i en nyhetsartikel i tidningen uttalar sig både Ann och Bengt Törngren. "Krukmakeriet står kvar men är numera en hobbyverksamhet. -Det blir väl så att jag gör en hög med lergökar. De får ju inte försvinna. .......Men Ann är inte främmande för ett par veckors sommaröppet i krukmakeriet kommande somrar."

        I inslag nr 212 visade prylnubben en handdrejad stengodsvas med mörk och lite guldglänsande glasyr och med signatur Erik Jakobsson (EJ). Här är en liknande vas men med en signatur som jag läser rv. Vem kan det vara?
        Bifogade filer

        Comment


        • Lustigt sammantfäffande

          Ibland känns det som att slumpen bestäms av någon..........
          På loppisen i Spånga hittades tvenne troll av Sven Törngren.
          Nå, tillbaka hem fann jag ett kuvert med ett klipp ur Hallands
          Nyheter från allas vår Lars M. Klippet handlade om att Bengt
          Törngren med fru efter 33-år lämnar över verksamheten och
          unnar sig en första sommarledighet. Därefter tiitar jag så
          igenom Törngrenstråden och där, på sidan 7, inlägg 68 finns
          ett par likadana troll, vem som lagt in dom? Ja vad tror Ni,
          Lars M. såklart.
          Tack Lars M. för klippet, här kommer sällskap till Dina troll.
          Bifogade filer

          Comment


          • Tack prylsnubben m fl.! Ja, det känns som det pågår en epilog efter det som påbörjades 1789 och då behöver man dokumentera ett kulturarv som håller på att avslutas.

            Comment


            • Ett fat (27,5 cm Ø) med årtalet 1922 fick följa med hem men först sedan jag hittade den stämplade signaturen EL. Väl hemma såg jag att det är samma stämpel som Gideon visat på inlägg 178 http://precisensan.com/antikforum/sh...kenberg/page18
              Så nu vet vi att Edvin Larsson använt stämpeln både 1922 och 1929. En tydlig falkenbergsring finns under fatet.
              Bifogade filer

              Comment


              • En Lycklig man är den som hittar denna signatur, grattis Lars M.

                Comment


                • Grattis till den!!!

                  Comment


                  • Tack till prylsnubben och Andres!
                    Inte nog med Edvin L igår utan också fyra små kåsor - alla med olika mönster (9 cm Ø och 11,5 cm långa).
                    En riktig turdag i all regnet med att ge hjälp till Lettland och till Lions - inga stora belopp men ändå.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Hej
                      Vad trevliga de ser ut.
                      Man kan, tanker jag, studera olika mönster och detaljer....
                      Som man sedan finner på annan Törngrenskeramik.

                      Jag har ej så många keramiksaker från Törngrens, men känner igen
                      flera detaljer....

                      Tänker
                      Staffan

                      Comment


                      • Tack, Staffan!
                        Jag tycker också att de är trevliga med olika variationer och återkommande tulpanmönster. Men så kom jag på att på en vägg har jag ytterligare sex kåsor i varierande utförande. Alla med sign ST utom den längst upp till vänster, som Erik Jakobsson signerat EJ.
                        På inlägg nr 230 och 309 har jag visat flaskunderlägg eller coasters och de har liknande mönster och många små detaljer.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Hej

                          Mycket vackra.
                          Verkligen trevliga och skulle man säja, en mönstersamling och en samling av signaturer?

                          Ja, det kan vara trevligt att jämföra signaturer också, kanske hittar man någon okänd
                          sådan, hos Törngrens (som jag gjorde...och frågar man så kan det finnas en berättelse bakom)

                          Tänker
                          Staffan
                          Last edited by Staffan Kvist; 2015-07-28, 11:40.

                          Comment


                          • Här bor en keramiknörd....samma pippi av Bonnie som inlägg 114...
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Hej

                              Den är mycket trevlig och dekorativ.


                              Jag skulle berätta vidare, till det jag skrev ovan om signaturer.
                              Jo, jag hittade en trevlig skål med en för mej okänd signatur från Törngrens.

                              Bengt berättade senare, vid ett telefonsamtal, att det kanske var Åse,
                              som hade drejat den lilla skålen (1983). Senare bekräftade Åse detta och att hon
                              praktiserat(lärling) hos Törngrens då.(men att Bengt gjort dekoren...)

                              Berättar
                              Staffan
                              Bifogade filer
                              Last edited by Staffan Kvist; 2015-07-30, 10:23.

                              Comment


                              • Hej
                                Jag tittade i mitt skåp och där finns en "kåsa" mycket lik en av de du visar,
                                men utan signatur????

                                Jag undrar över detta. Är det inte samma botten?
                                Men, kanske var de många som gjorde minnessaker, men ändå ganska
                                nära, från Tylösand, Halmstad?

                                Staffan
                                Bifogade filer
                                Last edited by Staffan Kvist; 2015-07-31, 21:27.

                                Comment

                                Working...
                                X