Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Törngrens i Falkenberg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tack för bidrag prylsnubben och Andres! Här några bilder med lite olika belysning.
    Med lite god vilja kan jag tolka det som ett T och ett J samt ett vågrätt streck rakt över. Alltså Törngren och Jakobsson!
    Återstår vad KN står för?
    Bifogade filer

    Comment


    • Utöver den vanliga och ihopskrivna signaturen ST från Törngrens har på inlägg 209, 245, 284 och 294 visats olika varianter. Just nu är det aktuellt med försäljning av en hänkelvas med denna signatur. Kanske en början av den ihopskrivna?
      Bifogade filer

      Comment


      • Ännu ett fat med Törngrensmönster.
        Lergök, Lergok, Krukmakeri, Törngrens Krukmakeri
        Bifogade filer

        Comment


        • Tullbron, Ätran och staden Falkenberg i bakgrunden. Daterat 1936 samt 12-11 och hela 36 cm Ø. Ingen signering.
          Bifogade filer

          Comment


          • Den stämpeln är helt ny för mig!! Tack för info!!

            Comment


            • Vackert fat, Lars M.
              Märkligt att den inte är signerad, för motivet är välgjort och märkningen är ju apart.
              Kanske av en kortvarig medarbetare. som Hallsten?

              Här har vi en enkel, vit bägare med 10,5 cm i höjd, som är praktisk så det förslår och så diskret den kan bli.
              Signerad av gode E.L.

              Click image for larger version

Name:	Mugg Edvin Larsson Falkenberg 1.jpg
Views:	1
Size:	62,8 KB
ID:	554775

              Click image for larger version

Name:	Mugg Edvin Larsson Falkenberg 2.jpg
Views:	1
Size:	75,8 KB
ID:	554776

              Comment


              • Inspiration från föregångare, men väldigt vackert enligt mig är denna från Eric Jacobsson.

                Click image for larger version

Name:	ATörngrens.jpg
Views:	1
Size:	98,7 KB
ID:	555088

                Click image for larger version

Name:	ATörngrens1.jpg
Views:	1
Size:	106,9 KB
ID:	555089

                Click image for larger version

Name:	ATörngrens2.jpg
Views:	1
Size:	42,7 KB
ID:	555090
                Pes är mitt google.

                Comment


                • Jag håller med. Perfekt glasyr och välfriserad kant.

                  Comment


                  • När de här tillverkades hette de säkert flaskunderlägg men numera säger man tydligen coasters.........
                    På inlägg 230 visade jag några och nu har jag hittat ytterligare sex http://precisensan.com/antikforum/sh...kenberg/page23
                    Det är ett fantastiskt arbete med många detaljer och färger för att bara ställa en flaska på! (8 cm Ø)
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Prylsnubben har på inlägg 294 visat en vas från 1934 och signerad S.T. Den här lilla vasen med två öron är utan årtal men också signerad av Sven Törngren men med det lite "modernare" ihopskrivna sättet. Från slutet av 1930-talet?
                      En grön kanna får också komma med och den har samma två böjar som bildar bokstaven S.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Öronen kan kanske vara Torilds också, Torilds öron har ju varit på
                        tapeten tidigt på tråden som någon minnesgod kanske kan erinra sig.

                        Comment


                        • Av vännen Polsson fick jag den gröna skålen för några år sedan och jag har visat den på Degebergatråden. Lite anmärkningsvärt är att den är felstavad "Hanverks Mässan 1936" och signerad Fbg E.L.
                          Nu har jag hittat en gul skål och med annat mönster men med samma felstavning och enbart stämplad Falkenberg.

                          En tredje skål är från Hantverksutställningen Falkenberg 1946 och signerad av Sven Törngren.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Här en liten vas märkt GH och ristat i glasyren. Det kan ju vara samme Gert Håkansson som beskrevs på inlägg 237. 7 cm hög.
                            Jag passar också på att visa ett litet fat - 10,5 cm Ø - som är vackert dekorerat och säkert krävt en hel del arbete.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Till dokumentationen.

                              Click image for larger version

Name:	Törngrens.jpg
Views:	1
Size:	52,0 KB
ID:	557332

                              Click image for larger version

Name:	Törngrens1.jpg
Views:	1
Size:	40,5 KB
ID:	557333

                              Click image for larger version

Name:	Törngrens2.jpg
Views:	1
Size:	59,5 KB
ID:	557334
                              Pes är mitt google.

                              Comment


                              • Det var en trevlig vas som jag inte sett tidigare. Tack för titten!
                                Jag passar på att visa en annan typ av vas som Bonni signerat. Men det är många siffror och bokstäver som jag inte kan tyda mer än möjligen att 1964 är ett årtal? 18 cm hög.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X