Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Törngrens i Falkenberg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Musikanterna har jag visat tidigare (nr 68) http://precisensan.com/antikforum/sh...lkenberg/page7 Och nu med tre dansande par (som inte följer dagens krav på distans ) Mycket småttigt jobb på bara 6,5 cm höga....
    Bifogade filer

    Comment


    • Ett rakt krus i bruna nyanser - 11,2 cm hög och 10,8 cm Ø. Vem som signerat vet jag inte. Någon?
      Bifogade filer

      Comment


      • Jag tycker att det ser ut att stå HS, och tänker då Hans Severin. Hittar dessvärre ingen dokumentation kring hur han signerade.

        Comment


        • Tack jonasgun! Det kan nog stå HS och här kommer en större bild. Det fanns ju en Hans Severin Törngren någon gång på 1800-talet men detta är en modern skapelse till både färg och form - 1970-80-tal. Hans och Sven Severin nämns i forumet Signaturer men inget mer.
          Bifogade filer

          Comment


          • Hantverk i Sverige.

            En bok där våra olika hantverkaryrken beskrivs yrke för yrke,
            utgiven av LTs förlag i samarbete med Nordiska museét och
            med en redaktionskommitté bestående av Bengt Nyström, Arne
            Biörnstad och Barbro Bursell. Vem får representera Krukmakar-
            yrket i den om inte allas år Edvin Larsson, välförtjänt är ordet.

            PS Dra bilden åt vänster för att komma åt texten.
            Bifogade filer

            Comment


            • Likörkrus

              Någon har berättat att göra ett likörkrus av den typ Törngrens tillverkat skall vara ett avancerat jobb för en krukmakare. Mått, vinklar stabilitet etc måste ju stämma för en estetisk och praktisk skapelse! Nu har jag lyckats få fatt i ett krus signerat ST som är 25 cm högt och "ringen" 18 cm Ø. I Ernst Walerius bok om Pottemakare i Falkenberg (1973) visas ett liknande likörkrus tillverkat av Hans Törngren (1886-1941). Man kan ju fundera på varför man gjorde det så svårt för sig? Det finns många "likörkrus" som bara ser ut som en vanlig tillbringare...
              Bifogade filer

              Comment


              • TÖRNGREN med stämpel och ingen signatur, Färg, form och motiv får mig tro att det är Leif Ueland som gjort fatet. Eller? 21,5 cm Ø. Uelands sejour i Falkenberg var 1953-54 så fatet bör vara ca 70 år, https://www.precisensan.com/antikfor...ghlight=Ueland
                Bifogade filer
                Last edited by Lars M; 2022-07-10, 18:10.

                Comment


                • Ett gyckelkrus som kommer från Törngrens och signerat av Sven Törngren och med sex "nipples" varav en funkar. Dekor av Bonni Rehnqvist (# 25) med en blandning av rustik sgraffito och ljuva pasteller. 17 cm hög.
                  Och så en vacker och sällsynt vas i stengods av Bengt Törngren. 15,5 cm hög och 9 cm Ø. Click image for larger version

Name:	Gyckelkrus B R Törngrens.jpg
Views:	23
Size:	47,3 KB
ID:	745441 Click image for larger version

Name:	Törngrens text.jpg
Views:	10
Size:	58,0 KB
ID:	745442 Click image for larger version

Name:	Törngren Bengt Vas.jpg
Views:	10
Size:	30,8 KB
ID:	745443

                  Comment

                  Working...
                  X