Sidan 3 av 36 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 13 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 357

Ämne: Törngrens i Falkenberg

Gökmedlem Nr:3 Andress avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Hej Lars, jag ar inte sa saker pa att detta ar Bonni...den ar ganska barnsligt dekorerad och Bonni's hand tycker jag ar mycket mer avancerad.....men osvuret ar bast men min "feeling" ar att det inte ar Bonni. Det vore bra om BengT kunde "hoppa in" med vad han tycker.......

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008

Erik Jacobsson?

Hittade denna 11 cm höga Törngrensvas på en byaloppis i V Vemmerlöv.
    När jag fick svaret "10 kronor" kunde jag inte låta bli att köpa den. Tycker att den är charmig, välgjord och en riktig sommarvas. Om jag inte har helt fel, är det Erik Jacobsson som har drejat den.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    
    p-son

Reg.datum
    feb 2007
    Helt ratt med Erik, BengT dekorerade, som du ser ar det tva signaturer.

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Om Edvin Larsson, verksam hos Törngrens 1885-1949 har det inte skrivits mycket här, och det finner jag orättvist. Han drejade ju trots allt i hela 64 år och stupade på sin drejskiva.
    Helt sonika, har jag lånat Polssons bild i tråden om Falkenbergs hembygdsmuseum och förstorat den, så att ni ser hur trevlig och godmodig Edvin tycks vara.

Som illustrationer till den bilden, visas ett större stop med sgrafferade blommor på ömse sidor. Svårfotat, men ändå stämplat med hans namn och Falkenberg.
    Hur kommer det sig förresten att Törngrens hemsida med signaturer, inte visar själva Falkenbergsstämpeln, som bevisligen hör ihop med denna verkstad? Den återkommer ensam på en skål, i tråden om Falkenbergsringen.
    Nu har vi iallafall besked...

Reg.datum
    aug 2005
    En och annan fråga står obesvarad, och jag fyller på med en till, samt illustrerar hur vackra damerna och deras alster är. Bilderna är tagna från nyss köpta vykort, som Hans Törngren gav ut 1954-55.
    Först ut är, för mig, det obekanta ansiktet, och som jag gissar är Torild Törngren. Jag vill gärna bli rättad där.
    Sedan har vi klassiskt sköna Bonni och på bordet läckra unikat.

Reg.datum
    feb 2007
    Fint stop av E. Larsson.....Nar det galler Torild har nog "proppen" gatt for vannen Gideon!! Torild, 1916-1987 var namligen Bengt Torngrens pappa, (misstanker att BengT far sig ett riktigt garv nu pa morgonen). Min gissning att den forsta damen ocksa ar Bonni efter en tur hos harfrissan......
    Ps. jo, jag har skrivit en del om Edvin. L har pa PES...
    Senast redigerat av Andres den 2009-10-14 klockan 08:12.

Inte är det samma person på alla bilder. Det räcker med att jämföra öronen för att se att det är två olika personer.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Fejig fyndjägare luchurs avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Gustavsbergsfabriken brukade ta in modeller och sätta dem framför målarborden när det skulle avbildas bilder från verksta´n, kanske gjorde Törngrens samma sak då första flickan är otroligt vacker. Om man dessutom jämför hennes armställning mot Bonnies så ser det ganska obekvämt ut med armen så högt, rentav smärtande

Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
    Fint stop av E. Larsson.....Nar det galler Torild har nog "proppen" gatt for vannen Gideon!! Torild, 1916-1987 var namligen Bengt Torngrens pappa, (misstanker att BengT far sig ett riktigt garv nu pa morgonen). Min gissning att den forsta damen ocksa ar Bonni efter en tur hos harfrissan......
    Ps. jo, jag har skrivit en del om Edvin. L har pa PES...
    Tja, inget hindrar ju att det är Torild (verksam 1938-87), om det är inte någon annan dekoratris, som av naturen var skön att skåda och lät sig avfotograferas i jobbig ställning.
    Som Äjth säger, det räcker att jämföra öronen, och i övrigt tycker jag inte att damerna är lika som bär.
    Dessutom är man tämligen svagsynt, om det inte ses skillnad på hur damerna utför sina konstnärliga alster. Det kan man se på drejskivor och bord.
    Faktum är att det står i Törgrens hemsida http://www.torngrens-krukmakeri.se/signaturer.htm att Torild Törngren "signerade mycket sällan. Arbetade mest med dekor, glasyrer, administration."
    Bengt T. borde kunna klarlägga bilderna åt oss.

Edvin Larsson är fragmentariskt utspridd på flera trådar, och önskvärt är att inläggen om honom slås ihop till en. Du kanske vill göra en sammanställning av vad som hittills framkommit om honom och hans alster?
    Falkenbergsstämpeln står ännu obesvarad...
    Senast redigerat av Gideon den 2009-10-14 klockan 16:37.

Reg.datum
    feb 2007
    Gideon, om du gar in pa Torngrens hemsida finns en bild pa Torild 1916- 1987, verksam 1938-1987, jag ser da inga likheter med kvinnan pa bilden och Torild.... Nar han signerade, T.T-n. Vad galler damerna har jag aldrig pastatt att dom ar lika som bar.....bara en gissning som kanske inte var sa bra, vad vet jag...kanske rent av lite svagsynt.....men ar det inte sa att ni nu silar myggor och svaljer kameler, det intressanta var ju Torild Torngren.
    Senast redigerat av Andres den 2009-10-14 klockan 17:18.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •