Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

[ID:Thomas Alexandersson]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • [ID:Thomas Alexandersson]

    Har stirrat mig blind på den här signaturen..men jag blir inte klokare..hjälp någon
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2011-03-22, 19:15.

  • #2
    Värst vad jag lyckas välta vaser ikväll..denna hamnade oxå snett sorry

    Comment


    • #3
      ..

      Jag har nåt väldigt likt den där.
      Inte direkt till utseendet men samma typ.
      Likadan botten fast min har en stämpel och en mindre signatur utad årtal som din ser ut att ha.

      Skall fixa till en bild och lägga upp.
      Men bifogar en bild på stämpeln.
      Frågan är vem det är.
      Ser inte riktigt vad det i stämpeln står, men tror det är nåt liknande
      Gordon-P
      BRD.Lange

      Men jag kan ju ha fel, den är ju som sagt svårtydd.
      Hittar inget när jag söker efter det heller.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
        Har stirrat mig blind på den här signaturen..men jag blir inte klokare..hjälp någon
        Stirrade också ett tag, och en lång stund var jag fast i Tomas Anagrius ateljé, men det var helt fel.
        Istället tror jag att man ska utläsa Thomas Alex och så årtalet -75.
        Isåfall står signeringen för Thomas Alexandersson (född 1950). Nya boken Svensk keramik visar bara stämplar från honom, men nämner också förkortad, målad signering.
        Hans biografi är intressant och är en keramiker att följa.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av magstripe Visa inlägg
          Jag har nåt väldigt likt den där.
          Inte direkt till utseendet men samma typ.
          Likadan botten fast min har en stämpel och en mindre signatur utad årtal som din ser ut att ha.

          Skall fixa till en bild och lägga upp.
          Men bifogar en bild på stämpeln.
          Frågan är vem det är.
          Ser inte riktigt vad det i stämpeln står, men tror det är nåt liknande
          Gordon-P
          BRD.Lange

          Men jag kan ju ha fel, den är ju som sagt svårtydd.
          Hittar inget när jag söker efter det heller.
          Din vas kommer från det gamla Västtyskland, vilket BRD (Bundesrepublik Deutschland) i stämpeln röjer och därefter W GER, ur min synvinkel.
          Ta en annan bild på den i nytt ljus och gärna i ny tråd, så ska vi nysta vidare.

          Comment


          • #6
            Thomas Alexandersson njaaa

            Citat
            'Jag startade min verksamhet 1976 då jag öppnade min första verkstad och butik i Malmö under firmanamnet Thomas Drejare. Sedan dess har jag flyttat några gånger och drejat massor. Jag tycker om att växla mellan arbetet med bruksgods och skapandet av unika och skulpturala objekt. Å ena sidan bruksgodsets upprepning där hantverket finslipas, å andra sidan det fria sökandet i form och yta. Att låta de båda arbetssätten inspirera varann… 2002 byggdes Ateljé Brännorna på Österlen där jag sedan dess bor och arbetar. '

            o de alster jag hittar har ett instämplat 'T' se bilden

            Om vasen är Thomas Alexandersson så är den gjord innan han öppnade sin första verkstad


            Välkommen in till min webbshop. Hör gärna av er om frågor och... det finns mycket med än det som finns i webbshoppen. Mvh Thomas    Öppet under vår och förso...


            Frågan kan ställas direkt till Thomas....
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Thomas Alex..ja nu ser jag att det kan stå det..konstigt detta med signaturer..börjar man spåna åt ett specifikt håll så går man lätt vilse..

              Comment


              • #8
                Har nu mailat Thomas Alexandersson som bekräftade Gideons teori..vasen e mycket riktigt gjord av honom när han gick på Östra Grevie folkhögskola..han berättade oxå att det var stengods från Fyledalen som e dubbelglaserad med en brun glasyr under en vit som bildade denna gråa nyans..

                Comment


                • #9
                  kul info
                  o
                  kul med tidiga verk.....

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
                    kul info
                    o
                    kul med tidiga verk.....
                    Ja det var faktiskt exakt vad Thomas Alexandersson själv tyckte..han var nyfiken på var vi hittat vasen o vad den kostat..

                    Comment


                    • #11
                      Här är min variant och jag måste säga att bilderna ger inte denna vas glasyr rättvisa. Helt underbar glasyr!

                      Click image for larger version

Name:	thomas_alexandersson_vas_1975_thomasdrejare.jpg
Views:	1
Size:	66,0 KB
ID:	487621
                      Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

                      Comment


                      • #12
                        Riktigt roligt att få se ytterligare ett av hans alster..fin vas

                        Comment


                        • #13
                          Igår gick jag en sväng i mina barndomstrakter, och leende såg jag att antikaffären fortfarande fanns kvar.
                          Den som i mitten på 1960-talet var lumpbod, och innehades av en väldigt snäll dansk, ständigt med fingervantar, året om och alltför liten hatt, som verkade pålimmad. Cigarillen hängde jämt i mungipan och det fanns alltid något att fynda hos honom.
                          Tänk om man hade vetat då, vad som gällde idag... Suck.

                          Efter honom, kom en driftig handlare, och då gick det inte längre att göra de där småfynden, men idag står sonen för affären och det var trevligt att träffa honom. Det var han som sa att dansken hette Pedersen - tack för det minnet!

                          Det blev några inköp, efter att han visat vad som fanns undanstoppat i väntan på identifiering. Förhandlingen blev hård, men jag tror att jag är välkommen tillbaka.

                          Den här avlånga skålen i stengods fångade mitt intresse. Krackelerad? Nej, även om det verkar så. Mönstret är intrikat och det går som en silvrig vintergata på ena insidan.
                          Måste fråga Thomas Alexandersson vad glasyren har för namn och hur det gick till, för det står i Nyströms bok står att han: "Experimenterar ofta med olika glasyrer och bränningsmetoder."

                          Stämplad under hans tid i Malmö 1976-82.

                          Click image for larger version

Name:	Thomas Alexandersson 1.JPG
Views:	1
Size:	29,8 KB
ID:	511717

                          Click image for larger version

Name:	Thomas Alexandersson 2.JPG
Views:	1
Size:	47,5 KB
ID:	511716

                          Click image for larger version

Name:	Thomas Alexandersson 3.JPG
Views:	1
Size:	28,8 KB
ID:	511715

                          Comment


                          • #14
                            Vacker skål! Men visst är den medvetet krackelerad, jämför t ex med snarlik kinesisk ge-ware.

                            Comment


                            • #15
                              Nej, den är inte ens medvetet krackelerad. Det ser bara ut så.
                              Lupp och naglar ser och känner inga glasyrbrott och om Du ser efter inne i skålen, finns punkter som liksom ligger i ett intrikat nätverk.
                              Jag ska ta bättre närbilder, så får vi se och samtidigt ska ett mail sändas till mr. T.

                              Comment

                              Working...
                              X