Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

[ID:Thomas Alexandersson]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Kan det inte vara så att det ligger ytterligare en glasyr över den krackelerade?

    Jag läste lite om Guan ware...


    Guan ware is one of the 'five great wares' of the Song. The others are Ru, Ding, Jun and Ge wares. Guan pieces are intentionally given a noticeable crackle, as on this vase; the glaze is applied several times, so that the glaze is actually thicker than the stoneware body.

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
      Har nu mailat Thomas Alexandersson som bekräftade Gideons teori..vasen e mycket riktigt gjord av honom när han gick på Östra Grevie folkhögskola..han berättade oxå att det var stengods från Fyledalen som e dubbelglaserad med en brun glasyr under en vit som bildade denna gråa nyans..
      Ja, och då hade han sannolikt Ernst Christensen, en gång SP Melins drejare, som lärare.
      p-son

      Comment


      • #18
        Lika snabbt som engelsson fick svar, kom detta idag från Thomas A.:
        "Den skålen kallar jag Oliv och ingår fortfarande i mitt sortiment. Den har gjort succé i stugorna sedan 1998 c:a.
        Glasyren är oxå en "hit" och kom till några år tidigare, faktiskt av misstag. Jag råkade blanda fel en annan glasyr men upptäckte vad jag vad jag hade gjort och noterade "felet" och brände glasyren.
        Efter några ytterligare modifieringar till kom denna till som jag kallar Grön krack. Krackeleringmönstret ligger i glasyren och tillkommer i upptempereringen då glasyren krackelerar och kopparoxiden i glasyren flyktar från ytan lite, lägger sej i kracken och glasyren sluter sej på väg mot topptemeraturen.
        Det är alltså inte som t ex Raku där kracken är sprickor i glasyren. Glasyren använder jag fortfarande och tillhör mina mest framgångsrika.

        Välkommen på konstrundan i Påsk och kolla mina nya verk.
        Vänliga hälsningar
        Thomas"


        Följde upp mejlet och han gjorde ett tillägg:
        "Det är en kopparkristall, och krackmönster och kristaller uppkommer spontant i processen. Glasyren bryter mot blank vid hög temp och mer kristaller och mot grått vid lägre temp."

        Comment


        • #19
          Tack så mycket för informationen om glasyren!

          En skål eller kruka 9 cm hög från 1975 och Östra Grevie-perioden (se inlägget med Engelssons vas, som startade tråden).


          Click image for larger version

Name:	Thomas Alexandersson -75 res.jpg
Views:	1
Size:	34,3 KB
ID:	530917Click image for larger version

Name:	Thomas Alex -75 res.jpg
Views:	1
Size:	40,4 KB
ID:	530916

          En senare skål 7,5cm hög, med en mycket vacker glasyr, är från perioden 1982-1998 i Genarp. Skålen är stämplad Thomas Drejare, Genarp.

          Click image for larger version

Name:	Thomas Alexandersson res.jpg
Views:	1
Size:	28,3 KB
ID:	530918Click image for larger version

Name:	Thomas Alexandersson 1 res.jpg
Views:	1
Size:	49,2 KB
ID:	530920Click image for larger version

Name:	Thomas Alexandersson 2 res.jpg
Views:	1
Size:	61,8 KB
ID:	530919
          Last edited by Kaptenen; 2012-02-29, 21:17.

          Comment


          • #20
            Så har även jag fått fatt på en skål i stengods av Thomas Drejare Genarp (13,5 cm Ø). Skålen är snygg men det hade ju varit häftigare med en Udu trumma https://www.youtube.com/watch?v=ddtWDO1DMb8
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Till ett Robotsymposium 1988 arrangerat av bl a Jan Gyllenbok (Altostrat, Ideon i Lund) hade man anlitat Thomas Drejare att göra så här granna vaser. Jag förmodar som minne från symposiet. Lägg märke till "vågrörelser" runt signaturstämpeln. https://sv.wikipedia.org/wiki/Jan_Gyllenbok
              Bifogade filer

              Comment

              Working...
              X