Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gissa porslinsdekorer!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Peter S
    Nej, alltså, den helt svartvita dekoren hette Lido den också. Eller var det bara som vi kallade den?

    Har kollat runt i hyllorna och hittat de flesta utom 2:3, 3:1 och 3:3.

    Men vad är det för skräp att ni inte känner igen den sista? Om man säger Alf Wallander bord väl flera lystra. Det är nämligen han som gjort den.
    Jaja Peter S, Pensé heter väl denna sekelskiftesdekor. Alltid kul med frågesport.

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Peter S
      Nej, alltså, den helt svartvita dekoren hette Lido den också. Eller var det bara som vi kallade den?
      Lido varejudenhette.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #18
        Bild 1: Pigg Gefle, Marie Rörst., ________, Aslög Rörst., ________, Japonica Rörst., Lido Gefle
        Bild 2: Skotte Gefle, Majlis Gefle, ________, Neptun Gefle, Bimbo Rörstr, Kryss Gefle
        Bild 3: ________, ________, Misan Rörst., ________, Fiesta Rörst, Pensé Rörst.

        1:3 är runt och relativt stort
        1:5 sådan idé har jag ofta
        2:3 Markpolare
        3:1 ska man ha ibland
        3:2 titta högre upp...den enda från Gustavsberg i det här gänget.
        3:4 fanns där ett orakel? Är dålig på mytologi...
        Last edited by Liljerik; 2006-07-03, 19:28.

        Comment


        • #19
          Jasså, var det Misan. Jag ber om ursäkt för att jag sabbade med att gissa rätt... Jag skulle naturligtvis gissat på Tusen eller något liknande.
          1:3 är ganska stort. Större än en boll... och större än en luftballong.
          1:5 heter hos oss "Vinkel". Är det såna idéer du får?

          Comment


          • #20
            Ja Peter, 1:3 är ju t.o.m större än "Stockholmsgloben" och första bokstaven är "T".
            1:5 Vinkelidé??? Nä, jag fattar inte....

            Comment


            • #21
              Nej, alltså, om man vänder på en tallrik hos mig med samma dekor står det "VINKEL". Finns det flera namn?

              Comment


              • #22
                2:3 = Jonas???
                Jag hade för mig den hette något med brysselspets annars...

                Comment


                • #23
                  1:3 Tellus?
                  "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                  Konfucius

                  Comment


                  • #24
                    Det var som tusan Peter, min heter defenetivt inte Vinkel.....man blir ju trött på att det finns faktafel i böcker....och nu visar det sig att de som tillverkat dem inte heller kan hålla ordning på namnen, men jag anser att min tallrik har döpts till det RÄTTA namnet

                    Tellus och Jonas är rätt, bara fyra kvar....
                    3:1 gör väl knappast de stiliserade djuren med sina ......=****-ar
                    3:2 vad liknar dekoren????
                    3:4 hmmm...kommer inte på något...från Gefle...."partmotståndare"

                    Bild 1: Pigg Gefle, Marie Rörst., Tellus Gefle, Aslög Rörst., ________, Japonica Rörst., Lido Gefle
                    Bild 2: Skotte Gefle, Majlis Gefle, Jonas Rörst, Neptun Gefle, Bimbo Rörstr, Kryss Gefle
                    Bild 3: ________, ________, Misan Rörst., ________, Fiesta Rörst, Pensé Rörst.

                    Comment


                    • #25
                      3:1 Tass? Det låter jättekonstigt, men det gör de ju inte med sina, dvs tassar med tassar...
                      3:2 vet jag vad det är, så jag avstår från att gissa... Stövelliknelsen var ju för bra. Jag tänkte på ränderna på benen....
                      3:4 Jag tror du tänker på "Lede Fi" om man får vara så vitsig...

                      Apropå vinkel så kan det ju finnas flera utgåvor med olika namn. Min var en liten djup tallrik med mjuk bräm och blågrönt färgband. Men det svarta trycket var samma...

                      Det var väl inte så himla långt mellan den Jonas och brysselspetsen, annars

                      Tack för engagerande gissningstävling!

                      Comment


                      • #26
                        PS! Det finns bara ett rätt namn. Det som skrivits på baksidan! Även om det till äventyrs skulle vara Rörstrands vanligaste servis, dvs "Sverige"... Skrattar lika gott varje gång jag ser delar ur servisen Sverige till salu på Tradera...
                        Eller är jag elak nu? Kan inte låta bli!

                        Comment


                        • #27
                          Ett mindre vanligt namn är väl "OPAK", har sett tallrikar kallas för det och tänker att de har skrivit godskvalitén som namn....idag såg jag OPAK i Gustavsbergsstämpeln som användes på 10-20-talet, den med Gustavsberg i lite krökt båge och med två lite lutande streck på var sida ner från GUSTAVSBERG, där under mellan strecken står det OPAK....hmmm...det måste väl ändå vara godskvalitén trots att det inte finns något annat namn tryckt??? Har för mig att jag sett andra modeller och dekorer med samma stämpel....

                          1:5 Fastspänningsanordning -tur

                          3:1 Jag ser inte hundar....men det är klart att om de har spanjelöron så passar det också in i den tidigare ledtråden.

                          Comment


                          • #28
                            3:4 blir väl Delphi, jo där sas det finnas ett Orakel.
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                            Comment


                            • #29
                              Guldstjärna till Äjth helt riktigt med Delfi Gefle. Jo, ni andra är också värda stjärnor.

                              Nu ska bara Flax, Regnbåge och Fix in på sina rätta platser o så är det klart.....
                              Lite synd att det finns så många blyga medlemmar , kunde ha varit fler som gissat....men nästa gång så kanske de törs

                              Comment


                              • #30
                                Åh, det är just såna där ""östtyska dekorer jag gillar att göra smycken av, det där kantiga, stiliserade blir så snyggt i småbitar. Här kommer min gissning:
                                Rad ett: Pigg, Marie, X, Åslög, X, japonica, X
                                Rad två: Skotte, X, X, neptun, bimbo, X
                                Tredje raden: där gick jag bet på allihopa.

                                Sextiotalsporslin gör mig rörd, det doftar barndom.

                                Comment

                                Working...
                                X