Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Upphittat i Mittådalen

Upphittat i Mittådalen

För några år sedan var vi och vandrade i fjällen i Härjedalen och samlare av vackra stenar och ovanliga kunde jag inte låta bli att ta med något.

Meeen vad i hela friden har jag "asat" hem. Matrialet är lite skinnaktigt och lent på något sätt och kompakt.

Någon klokis sa att det var Bärnsten och det tror jag inte på

NuärjagförvirradTillan
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Den Gamle (DG) LasseCs avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Mycket svårt att gissa vad det är- Men jag tror att det är en välpolerad fältspat. Man kan nämligen se antydningar till spaltning och det kan fältspat göra. När en så tät sten ligger och rullar i exempelvis vatten och är väldig tät kan den bli både slipad och till viss del polerad. Någon bärnsten tror jag verkligen inte på.
    DG

Seniornovisen umeubbes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Hej.

Jag är inte någon expert på sten men man kan väl få tycka och gissa. Då chansar jag på en välslipad Porfyrsten

Mvh/Urban

Fältspat eller porfyrsten, lite som aftonbladet eller expressen
    Det är mycket möjligt att fjället bestått av mer bäckar för längelänge sen och den har legat i en sån och därför blivit så polerad. Vacker kanske den inte är men har en speciell betydelse ändå

Reg.datum
    sep 2005
    Jag håller nog på fältspaten ändock.
    Lasse

Dessa stenar känner jag igen från mina tassemarker i finska lappland..ytan har en speciell nästan lite oljig känsla..vet dock inte vad det är.

Seniormedlem Keckes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Fältspat skulle jag också tro och säger LasseC att det är fältspat så ÄR det fältspat.
    Lasse är expert.

Reg.datum
    sep 2005
    Citat Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
    Fältspat skulle jag också tro och säger LasseC att det är fältspat så ÄR det fältspat.
    Lasse är expert.
    Det värmde Vad är det som Du vill ha av mig
    Lasse

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Jag frågade min käresta som samlar stenar igår, och hon sade ungefär som Lasse - väldigt svårt att säga något utifrån de här bilderna - men skulle hon gissa på något så var det att det är fältspat.

Om det är bärnsten kan man göra ett test - den skall flyta i välsaltat vatten - men det inte alls ut som bärnsten - och tror att det skulle vara närmast omöjligt att hitta bärnsten i härjedalsfjällen om inte någon vandrare tagit med sig den från skånekusten :-)

Ja skåningar kan man inte lita på tur jag är "Surjämte"
    Tack snälla alla för nu har ni löst denna fundering

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •