Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gevär

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gevär

    Hittade den här gevärsflaskan på loppis. Tyckte den var kul för jag har aldrig sett en sån tidigare. Den var rejält dammig och sketen så det var en glädjande överraskning då jag efter rengöring såg att den var i perfekt skick. Flaskan är 116,5 cm. hög eller lång(?) och kraftigt "byggd" med sina dryga tre kilogram. Fina utsmyckningar och detaljer som tyvärr är svåra att fota för en amatörfotograf. Någon som har en uppfattning om ålder?
    Olle
    Bifogade filer

  • #2
    Häftig sak med sin längd,
    den är ju blåst i form, men på vilket sätt,
    hur är formskarvarna, mynning, kolv mm
    vore kul att veta hur den är gjord (som vanligt av Hirvi)
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

    Comment


    • #3
      Ja du..Det blir kanske inte så lätt men jag gör ett försök. På undersidan av "geväret" går en skarv hela vägen fr. o. m. kolven och rakt upp till halva mynningsringen. Där fortsätter den runt denna ett halvt varv där den möter skarven på motsvarande sida. Denna skarv fortsätter sedan ned till låset där den viker av nån centimeter åt sidan. Efter tio centimeter viker den av tillbaka till ursprungligt läge och fortsätter sedan så resten av kolven. Övre halvan av mynningsringen är helt slät utan synliga skarvar.
      Olle

      Comment


      • #4
        Kul att lösa, huuuuuuur!
        Formblåst är den, formskarvar har döljts i alla tider, av hörn mm
        på objektet (fastblåsta formar) formskarv på övre delen är normalt,
        där blir glasytan kallast, då syns inte skarven, sista fråga?
        som vanligt, har du formskarv på regalin (mynningen)


        En svåsblåst djävul vill jag säga
        Hirvi
        Last edited by Hirvi; 2009-03-15, 23:40.
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

        Comment


        • #5
          Jag är rädd att jag inte förstod frågan.

          Comment


          • #6
            Det var en stor rackare.
            En jättesouvernir från Chianti.
            Undrar om de säljs fortfarande?

            Comment


            • #7
              Det är som det är med glas och formar, dom små detaljerna avgör,
              du får fråga vilken detalj du menar på glaset.
              Vi får lösa svaret
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

              Comment


              • #8
                Nej jag trodde att du undrade. Just nu är det inget jag kan komma på att fråga om. Men tackar ändå.
                Olle

                Comment


                • #9
                  De säljs fortfarende - i Italien.
                  Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                  Min hemsida: www.antikflasker.dk

                  Comment


                  • #10
                    Jag tycker det är trevligt även om det inte är så gammalt.
                    Lasse

                    Comment


                    • #11
                      Vore kul att se mynningen, om den är diven med regalinsax,
                      då får det inte synas någon skarv på regalinen.
                      Hirvi
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                      Comment


                      • #12
                        Jag får vänta tills imorgon så skall vi se om jag kan få till ett par närbilder i dagsljus.
                        Olle

                        Comment


                        • #13
                          Jag vet inte om du får ut nånting av de här bilderna. Den här mynningsringen har skarvar både uppifrån och nerifrån men de möts inte eftersom de sitter ett kvarts varv "fel" i förhållande till varandra. De har ett gemensamt och det är att de slutar strax under mitten av ringen. På de undre bilderna ser man hur skarven underifrån vinklar sig åt höger. Denna möter sedan motsvarande skarv på baksidan. Skarvarna är mjuka. Var detta begripligt?
                          Olle
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Ja nu ser man att geväret är gjort i någon typ av luftpress, hel eller halvautomat, blåses upp av maskin, skarven i mynningen talar om detta,
                            övre delen satt i en tång liksom, därför hamnar skarvarna olika.
                            Hirvi
                            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                            Comment


                            • #15
                              Bra!! Då var det utrett. Tackar för detta Hirvi!

                              Comment

                              Working...
                              X