Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FB Stenbäck Trelleborg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tack, Andres!
    p-son

    Comment


    • #17
      Körsbärsgryta Stenbäck nummer 38

      Grytor på tre ben och handtag har funnits som lergods långt tillbaka i tiden fast Stenbäck och en del andra krukmakare slopade handtaget sannolikt beroende på att de inte skulle användas som grytor.
      Ibland använde Stenbäck samma dekor på olika lergodsformer. I detta fall är det körsbären som kommer igen, fast nu med tillägget blad och svart-brun oxid istället för skraffitto, jämfört med körsbärsskålen.
      Bifogade filer
      Last edited by Polsson; 2009-03-31, 12:18. Anledning: fel
      p-son

      Comment


      • #18
        Tack för intressanta bilder och upplysningar, Polson.

        Comment


        • #19
          Fågelspillkum

          I början av år 1922 slutade Stenbäck helt plötsligt med att glasera sitt gods med grön färg. Bakgrunden var följande: Sedan flera år tillbaka bytte han till sig kopparslagg av kopparslagarmästare C U Rappok mot krukor av egen till-verkning. Emellertid hade Rappok råkat ut för missödet att när han skulle bära ut en 10 liters kruka med nysaltad sill till jordkällaren släppte örat från krukan varvid innehållet spilldes ut på den gyttjiga gången. Rappok hävdade att det var fel på Stenbäcks öron och ville ha en ny kruka, men Stenbäck ville inte lyssna på det örat. Han menade bestämt att Rappok hade endast hållit i ett öra på krukan och att han borde förstå att man skulle hålla i båda. Alltså blev det ingen bytesaffär. Några månader senare, den 1 april, löstes konflikten.

          Fågeldekoren finns även på krukor och bringare/kannor.
          Bifogade filer
          Last edited by Polsson; 2009-04-01, 19:05. Anledning: Tillägg
          p-son

          Comment


          • #20
            Blomvas med horn

            Som jag skrev i mitt föregående inlägg blev det grönt igen efter den 1 april.
            I Degeberga för några år sedan inhandlades blomvasen med "horn". Den är onumrerad, 20 cm hög och har tjockt med glasyr på undersidan vilket gör att signeringen skymtar fram svagt.
            Bifogade filer
            p-son

            Comment


            • #21
              Stenbäck nummer 82

              Inhandlades av en handlare från kungliga huvudstaden vid Helsingborgsmässan
              för ett antal år sedan.

              Glad Påsk!
              Bifogade filer
              p-son

              Comment


              • #22
                Brösarpsmässan 2008

                Än en gång, vid Brösarpsmässan 2008, dök det upp två för mig okända stenbäckare. Här kommer den ena 15 cm hög och med 10 cm i diameter
                upptill. Vasen är signerad men saknar nummer.
                Bifogade filer
                p-son

                Comment


                • #23
                  Häftigt med en sådan här dokumentation om Stenbäcks alster. Du ska ha en stor eloge Polsson!

                  Comment


                  • #24
                    Tack, E B!
                    p-son

                    Comment


                    • #25
                      Brösarp 2008

                      Här kommer den andra F B S-vasen som köptes vid Brösarpsmässan 2008.
                      Signerad, onumrerad och "döpt" till triangelvas bullig för att den ska vara lättare att hitta bland alla bilder. Även den var en "ny" dekor för mig.
                      Tror jag ändrar namnet till "Harlekinvas".
                      Bifogade filer
                      p-son

                      Comment


                      • #26
                        Hjärtevas av F B S

                        Markaryd för några år sedan inhandlades hjärtevasen. Än en gång grön glasyr med brunstenssvart oxid på hjärtana, men inget modellnummer. För övrigt lite slarvigt dekorerad, tycker jag.
                        Bifogade filer
                        p-son

                        Comment


                        • #27
                          Järneksvas eller ballongvas eller slickepinnevas

                          Även på Tradera kan man inhandla Stenbäcklergods. Vasen är ovanligt tunt drejad, dvs den känns lätt när man lyfter den. Kanske är det Nils Johan Pettersson Berglund som har drejad den. Han arbetade hos F B S från 1891 till
                          1913 då han övergick till trädgårsmästeri.

                          Bifogade fil: F B S betyg till Berglund i gesällboken.
                          Bifogade filer
                          p-son

                          Comment


                          • #28
                            Svart Stenbäck

                            Min första Stenbäck köptes på auktion på 1970-talet. Inte anade jag då att jag endast skulle se två (2) svarta Stenbäck ända fram till 2004. Det var Trelleborgs museum som hade/har dem i sina samlingar. Auktionen var i Trelleborg, minns jag, och slagpriset var en spottstyver, för vem ville köpa
                            keramik med stort "nagg". Locket saknas också, men å andra sidan är det en signering och datering som man önskar att alla krukmakare hade använt sig av. Dekoren, eklöv och ekollon, tror jag knappast att F B S hittade på själv,
                            men han följde väl med sin tid.

                            Visar även museéts intakta "bonbonjär". Foto: Ylva Moritz
                            Bifogade filer
                            p-son

                            Comment


                            • #29
                              Fascinerad och imponerad fast kanske även en aning avundsjuk.
                              Varför dyker det inte upp några Stenbäck framför mina ögon? Möjligen beroende på att jag är lite off-side. Närmare bestämt drygt 100 mil.
                              Men att kunna få se dem här på PES är inte heller så illa. Tack för det, Polson.

                              Comment


                              • #30
                                "Flaggvas" 12,5 cm hög

                                Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                                Fascinerad och imponerad fast kanske även en aning avundsjuk.
                                Varför dyker det inte upp några Stenbäck framför mina ögon? Möjligen beroende på att jag är lite off-side. Närmare bestämt drygt 100 mil.
                                Men att kunna få se dem här på PES är inte heller så illa. Tack för det, Polson.
                                Kan berätta att min första gröna Stenbäck (den största av svärmorstungavaserna) inköptes i Landskrona den 26.11.2000 hos Anders Antik. Den fanns i en låda tillsammans med annan keramik vilket kostade 180 kronor. Sådana priser på Stenbäcklergods får man leta i stjärnorna efter sedan dess. Sedan jag skrivit om Trelleborgs-krukmakarna 2004, dök det upp en hel del och priserna sköt i höjden. Man kan säga att jag band ris vid egen rygg, men vad gör man inte för konsten.

                                Jag är övertygad om att 100 mil från Trelleborg har annat intressant i keramikväg (gräset är inte grönare på andra sidan -däremot keramiken).
                                Att det inte dyker upp några Stenbäck framför dina ögon, kan bero på att du har fel ögonfärg. Tidigare var jag blåögd, men numera är de gröna.

                                Dagens Stenbäckare är liten och "naggande" god.
                                Bifogade filer
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X