Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FB Stenbäck Trelleborg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
    Tack för Ditt svar, prylsnubben!

    Ja, vi får hoppas att Polsson tittar in här och avlämnar sin åsikt.
    En rättelse i mitt förra inlägg, blyglasyr ska det ju vara förståss..............

    Comment


    • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Inte typisk Stenbäck men ändå en del som pekar mot Frans-Bernhard. Tennglasyrens
      lyster. kanten nertill och fältet med vertikalt snedställda streck, allt detta känns bra.
      Dessutom känns undersidan bra med sina svarta partier. Vågar dock inte säga att det
      är en Stenbäck med mindre än vår nestor i ämnet dvs Polsson himself kommer med sin
      utsaga.
      Jag håller md dig på alla punkter, Prylsnubben, men om jag ska vara tveksam är det för den mättade gröna glasyren. Jag har inte tidigare sett en sådan FBS. Passar på att visa några av de senaste inköpen. Gott Slut och Gott Nytt önskar jag er!
      Bifogade filer
      p-son

      Comment


      • Härligt Polsson, alstren döps genast till "Minareten" resp. "Spindelmannens nät".

        Comment


        • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Härligt Polsson, alstren döps genast till "Minareten" resp. "Spindelmannens nät".
          Bugar och tackar! Nu slipper slipper jag bry min hjärna.
          p-son

          Comment


          • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
            I början av år 1922 slutade Stenbäck helt plötsligt med att glasera sitt gods med grön färg. Bakgrunden var följande: Sedan flera år tillbaka bytte han till sig kopparslagg av kopparslagarmästare C U Rappok mot krukor av egen till-verkning. Emellertid hade Rappok råkat ut för missödet att när han skulle bära ut en 10 liters kruka med nysaltad sill till jordkällaren släppte örat från krukan varvid innehållet spilldes ut på den gyttjiga gången. Rappok hävdade att det var fel på Stenbäcks öron och ville ha en ny kruka, men Stenbäck ville inte lyssna på det örat. Han menade bestämt att Rappok hade endast hållit i ett öra på krukan och att han borde förstå att man skulle hålla i båda. Alltså blev det ingen bytesaffär. Några månader senare, den 1 april, löstes konflikten.

            Fågeldekoren finns även på krukor och bringare/kannor.
            Kul! Köpte den här osignerade skålen för ett par tior i Södertälje, därför att jag tyckte att den såg så "söderslättsk" ut. Nu anser jag det vara bekräftat!

            Click image for larger version

Name:	IMG_1299.jpg
Views:	1
Size:	63,2 KB
ID:	567265
            Click image for larger version

Name:	IMG_1298.jpg
Views:	1
Size:	69,8 KB
ID:	567266

            Comment


            • Click image for larger version

Name:	IMG_1286.jpg
Views:	1
Size:	78,0 KB
ID:	567267
              Click image for larger version

Name:	IMG_1296.jpg
Views:	1
Size:	58,3 KB
ID:	567268

              Vill även dela med mig av den här "extrasignerade" krukan.

              Comment


              • Till Polsson: Det var visst två inlägg. Kanske något som kan vara av intresse?

                Comment


                • Frans eller pappa Carl August

                  ...ja, vad ska man tro? Från Rappokperioden runt början på 20-talet
                  eller kanske från 1800-talet t.o.m.
                  Polsson anropas !!!! HALLÅ-HALLÅ, ja, jag vet ju att Du hör lite sådär
                  men ändå......
                  Skålen är ganska stor, diameter 24cm och tunt och fint drejad= oväntat
                  lätt för sin storlek.
                  Lite kladdklotter kvar under (sedan tillverkningen/försäljningen)? Kan
                  tyda 2.25 ev. 1.25 (priset antar jag). dessutom lite annat som jag inte
                  kan tyda, lite förslag välkomnas (inga är dumma).
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Tjusig, och lite ovanlig i sin icke-grönhet!
                    Blomsterrankan är ju väldigt lik den på min kruka ett inlägg upp!

                    Comment


                    • Tack jonasgun, hoppas jag inte varit alltför snabb med
                      att utnämna Stenbäckverkstaden som tillverkare.
                      Typsnittet känns ändå bra och även bladrankan.
                      Blir inte klok på blyertsklottret under mer än priset,
                      lägger in en bild till så får vi se om något falköga kan
                      urskönja vad det står.
                      PS Nils Petter Eriksson skulle även vara tänkbar som
                      tillverkare och då skulle den ju kanske vara från
                      20-talet.
                      Bifogade filer
                      Last edited by prylsnubben; 2019-07-30, 17:34.

                      Comment


                      • Nej, jag tror på Stenbäck. NP Eriksson skrev Trelleborg lite annorlunda. Liknande blyertsklotter finns också på min (för övrigt osignerade) fågelskål ovan.

                        Comment


                        • Click image for larger version

Name:	A8A298CE-1C73-49A7-8EAB-2E02822496C5.jpg
Views:	1
Size:	95,3 KB
ID:	571455
                          Click image for larger version

Name:	5748AC83-991C-476E-97E6-9199BF56CB66.jpg
Views:	1
Size:	104,9 KB
ID:	571456

                          Dagens otippade var den här Stenbäck-krukan för tio kronor på en loppis i Sörmland! Jag har aldrig sett en blå Stenbäck förr! Måste vara väldigt sen?

                          Comment


                          • Stämpeln ser identisk ut med den på min "beiga", undrar om dessa "experiment" gjordes av
                            herr Frans Bernhard till utställningen i Stockholm 1909?

                            Comment


                            • Ja, eller kanske Baltiska utställningen 1914?
                              Någon form av experiment måste det nog vara i alla fall.

                              Jag minns din beiga vas sedan tidigare och tycker mycket om den!

                              Comment


                              • Din blå är riktigt fin också, att jag tänkte på utställningen
                                1909 beror ju på att båda är "upphittade" här uppåt, min
                                på självaste Drottninggatan i centrala Stockholm.

                                Comment

                                Working...
                                X