Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FB Stenbäck Trelleborg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: FB Stenbäck Trelleborg

    Stenbäck signerade/stämplade ofta sitt gods med "FB Stenbäck Trelleborg" (ibland endast "Trelleborg", men då var det kanske någon annan i hans verkstad som stod för förfärdigandet). Ibland finns det också ett modellnummer skrivet för hand. En hel del alster i min samling saknar nummer,
    men när jag köpte "Lilleman" till höger i Brösarp idag, blev de båda större helt plötsligt numrerade eftersom Stenbäck gav samma nummer på olika stora
    alster med samma form och dekor.
    Tidigare har två saker av F B fått namn i detta forum: "körsbärsskål" och "Stenbäcks kyrka". Kanske skulle man döpa trion till "Svärmorstungavas".

    Hur många PES:are kan visa upp en Stenbäck med modelnummer?
    Bifogade filer
    p-son

  • #2
    kul info....

    Comment


    • #3
      En fin trio, som får tankarna till "Tripp, trapp, trull"!
      Hm, då hade kanske Svärmorstungan just nr 6 i Stenbäcks dekorbok, och förhoppningsvis inte en förlaga i verkliga livet?
      Säger GRATTIS till inköpet! Du måste vara nöjd, men vet trots allt inte om det finns en fjärde och kanske femte storlek?
      Så är det med AJ:s kählerinspirerade vaser, som jag just hittat en fjärde till...

      Comment


      • #4
        Grattis till "lilleman", alltid kul att finna "kaka till maka" och fina ihop ar dom!!

        Comment


        • #5
          Stenbäck no 25

          "Man kan dock inte tala om retardering eller att de övre samhällsskiktens uttrycksformer successivt sipprar ner till de lägre. Tvärtom vill jag hävda att F. B. Stenbäcks produktion, i synnerhet den senare, vittnar om en mångfald och ett utvecklande av den keramik han själv tillverkat. Han var stilmässigt väl med sin tid och tog relativt snabbt upp nya influenser även om det inte går att fastställa exakt varifrån de kom. Han utnyttjade sina hantverksmässiga kunskaper och sitt kunnande om traditionella dekorer och kombinerade detta med jugend- och klassiska dekorelement. Detta skulle kanske snarare kunna karaktäriseras som en ”krukmakarjugend”. "
          Citat från en b-uppsats i konsthistoria om F B Stenbäck av Andreas Olsson.

          Mycket kan man säga om Stenbäck. Tillexempel spridningen av hans "krukmakarjugend".no 6: Landskrona, Stockholm och "lilleman" från Jämtland.

          No 25 här nedan kom från följande orter: Trelleborg och Stockholm. Den största av 25rna dök upp på en auktion i Trelleborg strax efter att min forskning av Trelleborg-krukmakare hade publicerats. Helt plötsligt "översvämmades" auktionerna av Stenbäck och priserna gick i höjden.
          Intressant det där att priserna ofta får en skjuts uppåt när det skrivs om någon krukmakare/keramiker. Besökte Brösarpsmässan och höll på att få dåndimpen när ett gyckelkrus signerat CL kostade 5 gånger mer än vad jag betalade i fjol för ett likadant. Man hänvisade till någon bok i fråga om priset
          och hade dessutom fått för sig att det var Edvin Larsson i Falkenberg som var upphovsmannen.

          Också till no 25 igen! Förhoppningsvis finns det någon PES:are med fältbiologiska kunskaper som kan ge namn åt vaserna. Intressant i sammanhanget är att de röda bären är "kallglaserade" dvs målade med oljefärg.

          P.s Varför det dök upp en smile i min text har jag ingen aning om. Vet inte hur man hanterar dem.
          D.s

          Snart seniormedlem!
          Bifogade filer
          Last edited by Polsson; 2009-03-14, 17:24. Anledning: glömt
          p-son

          Comment


          • #6
            Varför inte "Rönnbärsvaser". Mycket vackra. Ångrar att jag sålde min Stenbäckare för en 4-5 år sedan.

            Comment


            • #7
              Något bättre förslag än ditt, E.B, finns inte. Då säger vi så:
              F B Stenbäck no 25 Rönnbärsvas döpt av E.B på PES.
              p-son

              Comment


              • #8
                Inte utan att man känner stolthet!

                Comment


                • #9
                  Känns bra att jag kan få dig till att känna stolthet!
                  Det kommer fler så småningom.
                  Last edited by Polsson; 2009-03-14, 19:11. Anledning: dubbelmail
                  p-son

                  Comment


                  • #10
                    Stenbäck nummer 3

                    När den "svarta" dök upp på Tradera hade jag redan den högra (osignerad),
                    men eftersom en svart Stenbäck får anses som sällsynt och att den dessutom
                    var numrerad och skrafferad höjde pulsen avsevärt. Upptäckte sedermera att den svarta egentligen skulle blivit grön men likt kameleonten kan lergods
                    "ändra" färg vid bränning.

                    Förslag på namn på flaskan emotses tacksamt.
                    Bifogade filer
                    p-son

                    Comment


                    • #11
                      Fågelstenbäck

                      Inköptes för flera år sedan i en loppis i Lund. Eftersom undersidan är tjockt glaserad, gick det inte att verkstadsbestämma vasen, men aning fanns.
                      En keramikkamrat hade en likadan signerad och då var saken klar.

                      Med tanke på årtalet 1914, skulle det inte förvåna mig om den stoltserade
                      på Baltiska Utställningen i Malmö.

                      Storleken på kroppen stämmer bra med en pingvin och näbben kommer sannolikt från en storspov.

                      Modelnummer okänt.
                      Bifogade filer
                      p-son

                      Comment


                      • #12
                        Ny dag - "ny" Stenbäck - nummer 103

                        Tillfällighet!
                        Tre av mina nummererade Stenbäckare har "misslyckats" i bränningen. Istället för att bli gröna är de mer eller mindre "mattsvarta". Samtliga tre har dessutom skraffitto iställlet för oxidsvart dekor.
                        Bifogade filer
                        p-son

                        Comment


                        • #13
                          Stenbäck nummer 27 - Acanthus mollis

                          På helsingborgsmässan i fjol, såg jag Stenbäcks akuntusvaser för första gången. Dekoren var helt ny för mig. Vid en auktion i Lund i år, dök den svarta
                          upp och så hade jag ytterligare ett "nummer" i min samling. Varför den är svart, har jag redan talat om tidigare.
                          Bifogade filer
                          p-son

                          Comment


                          • #14
                            Körsbärsskål- Stenbäck nummer 26

                            Första gången jag hörde namn på denna skål, var när Gideon skrev
                            "körsbärsskål". Mellan varje körsbärspar ( 4 totalt) har F B gjort en liten "grop" som extra dekor eller för att det ska bli lättare att greppa skålen.
                            Den finns i olika storlekar, men alla har samma nummer.
                            Bifogade filer
                            p-son

                            Comment


                            • #15
                              Fina saker du visar Polsson och larorik lasning ar det ocksa...........

                              Comment

                              Working...
                              X