Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal urna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gammal urna

    ..men HUR gammal och vilken tid räknas möntret till? Lite dyster färgskala, men trevlig form. Saltglaserad inuti och grovdrejad, fingrarnas placering ger ett grovt mönster. Novisen undrar oxå var denna placeras geografiskt och tidsmässigt?
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    På nåt vis samma känsla som på det andra lergodsföremålet. Det är nåt som inte klickar hos mig. Möjligtvis 1930-40 tal på denna skapelse säger min ringa erfarenhet.

    Comment


    • #3
      Hm!!
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Bara ett litet klargörande: Saltglasyr kan inte finnas enbart på insidan eftersom det är en kemisk reaktion med det förångade saltet. Allt som befinner sig i saltångorna, både insida och utsida, blir glaserat.

        Denna typ av kärl är jag jättedålig på. Kan inte säga varken plats eller tid...

        Comment


        • #5
          Gott så Peter, man lär sig här. Inuti är den blank och lenare, på utsidan känns den nästan som målad med vattenfärg om du förstår liknelsen.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Jag tycker den känns väldigt utländsk eller väldigt ny. Den har ju ingen likhet í formen med äldre svenska lerkrukor. Formen liknar mer prydnadsurnor från början av 1900-talet, främst just 30-50-tal. Fast den oglacerade utsidan går ju inte riktigt ihop med den tiden, möjligen liknar dekorblommorna lite 30-tals deco.

            Comment


            • #7
              Min jämförelse med Kina var tydligen inte bra eftersom den försvann.
              Det är inte lätt att blanda sig med sådana lokalpatrioter som här styr.
              Hur skulle det vara om ni tänkte lite längre än näsan räcker och började inse att det finns mer än Norden här i världen.
              Är det någon Dam som sitter och styr med för trånga underbyxor eller vad står på?
              Skall jag fortsätta hålla på här så får det vara någon måtta på inskränktheten.

              Comment


              • #8
                Får väl tillägga att formen är väl avvägd så jag genast kom att tänka på en Kines som jag för ett större antal år lät en keramiker tillverka.
                En blåglaserad Tang med lock. Nu blev den på intet sätt lika charmerande som orginalet men keramikgubben tyckte det var kul att göra lite "Kina".
                Kineserna har en stor förmåga att ha t.ex. en urna exakt i den formen som "känns" bäst. Och nu menar jag inte det skitet som oftast syns på marknaden här utan riktigt Kina.

                Comment


                • #9
                  Suck. Jag fattar inte skvatt av vad du menar den här gången, 766. Du har dina stunder men nu börjar det gå lite för långt, shape up! Ge åtminstone någon ledtråd till vad du har för budskap, som du brukade göra.

                  Vad gäller krukan så kittlar dekorelementet ett gammalt minne långt bak, som säger att jag har sett en liknande dekor på något objekt ifrån slutet av 1800-talet. Dekoren känns dock påklistrad och färgerna artificiella så jag tror inte på någon högre ålder på den. Nästan säkert ett svenskt hobbyarbete dock. Min faster satt och målade dylika objekt i början på 1990-talet. Krukan känns äldre än dekoren, men det är omöjligt att sia om utifrån bilden.

                  Comment


                  • #10
                    Kee så pass ur banan kan du väl inte vara att du inte fatta ett dugg av vad jag skriver. Om det är så pass dåligt beställt med fattningsförmågan så bör du väl inte uttala dig här och nu? Man undrar?
                    Är det så jäkla svårt att fatta att jag fått tillverkat en urna med samma form som ovan? Förebliden var tagen från en kines Tang perioden osv.
                    Jag blir något förb.. när folk gör sig dummare än dom är vilket jag tror är fallet nu Kee.
                    Måste alla här låtsas att dom är träskallar eller dom är det... det är frågan?

                    Comment


                    • #11
                      På tal om ur banan så kan det bero på vår kära Bruce som bollat bort något inlägg just här troligen beroende på hans brist på "Kinakompetens".

                      Comment


                      • #12
                        Haha, klockren! Full poäng till dig den här gången!
                        Borde faktiskt ha hajat den där...nå, nästa gång!

                        Comment


                        • #13
                          Jag tror inte det är så klockrent, det är ett hellskotta att tala till Lisa på Larssons vis, är det något som inte fattas så är det mitt fel helt och hållet, det kan inte bero på att Lisas förkunskaper är dåligt underbyggda.

                          Comment


                          • #14
                            Hej. Till att börja med blir jag illa berörd, då en medlem, i detta fallet alias
                            766, använder en sådan vokabulär mot en kollega, mr. Kee. Rena kränkningen.
                            Inte värdigt en sann filantrop.
                            Hur som helst, krukan kan vara bränd precis var som helst. I Danmark såg jag exakt samma form, på 60-talet. Utan dekorationen. Dekorationen är tidstypisk från början av 70-talet, är antagligen påmålad efteråt. (Ikeatapeter hade samma mönster vill jag minnas).
                            Må gott.

                            Comment


                            • #15
                              Får väl tillägga att detta med filantrop inte är så illa menat.

                              Comment

                              Working...
                              X