Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

P. H. Lundgren - Stockholm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Första muggen......

    Hittade denna Lundgren-mugg idag. Ristad och flödigt målad dekor, nästan lite reliefkänsla.
    Notera hänkelns dekor..........
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2013-04-23, 21:20.

    Comment


    • #77
      Många gamla goda trådar uppdateras i dagarna. Den här nykomlingen var också rolig att se.

      Comment


      • #78
        Helläcker mugg!
        Jag blir grön som ett blad, men skiner upp som en maskros, när jag inser att ett par vällagrade bilder ännu inte visats.
        Det är förvånande, eftersom jag vet att de har lagts i forumet, men det måste vara i någon annan tråd, i ett helt annat ärende.

        Här kan kan Du jämföra hänkelns dekor, med den som sitter på en mugg i Amerikat. En eBaysäljare skulle ha 50 dollar för den, plus dryg frakt. Till råga på köpet var en stor flisa ur undertill. Jättesynd, men jag hade köpt den ändå, om den hade funnits på svensk mark.

        Click image for larger version

Name:	P.H. Lundgren 6.jpg
Views:	2
Size:	33,1 KB
ID:	547304

        Click image for larger version

Name:	P.H. Lundgren 7.jpg
Views:	2
Size:	32,6 KB
ID:	547305

        Comment


        • #79
          Tack Gideon för Gediget spanande over there.
          Kul att Du är tillbaka från ehhhh, antarktis??

          Akkurat är det en kusin till min mugg med samma
          vackert arbetade hänkel. Den jag hittade fanns
          betydligt närmare Dig, på myrorna i Ropsten.
          Pris? femton kronor.............

          Comment


          • #80
            Femton kronor??
            För det får man knappt en kokt med bröd idag. Av mig kan Du få en biffstek.
            Gratulerar!

            Arktis. Arktis med alla stornäbbade och uppblåsta pingviner, goa herrn!
            Last edited by Gideon; 2013-05-07, 02:08.

            Comment


            • #81
              Stor och lite annorlunda vas till dokumentationen.
              Stämpeln är lite intressant, med "tillägg"

              Click image for larger version

Name:	Lundgren.jpg
Views:	1
Size:	63,6 KB
ID:	555273

              Click image for larger version

Name:	Lundgren1.jpg
Views:	1
Size:	100,6 KB
ID:	555274
              Pes är mitt google.

              Comment


              • #82
                I början på året visade jag denna (nr 649) http://precisensan.com/antikforum/sh...eramik!/page65 och fick snabbt hjälp av prylsnubben och jag lärde mig hur märket på handtaget avslöjar en äkta Lundgren. Nu har jag fått fatt i ytterligare en men i annat utförande och färgskala men samma som Rosa (nr 39) och prylsnubben och Polsson (nr 63 + 64) visat ovan. Mugg eller stop, 12 cm hög och mer än 100 år gammal och i synnerligen bra skick - för en tjuga.
                Bifogade filer

                Comment


                • #83
                  Passar på att visa min hittills enda Lundgren, en blomkruka jag köpte förra året. Lite synd med glasyravfall men den är stor och bra och med den spräckliga dekoren märks det inte så mycket.

                  Click image for larger version

Name:	Lundgren1.jpg
Views:	1
Size:	52,4 KB
ID:	563637Click image for larger version

Name:	Lundgren2.jpg
Views:	1
Size:	55,0 KB
ID:	563638

                  Comment


                  • #84
                    Ett ca 30 cm fat från Lundgrens i Stockholm fick för en måttlig summa följa med hem. Men jag är ju lantis, så jag är inte säker på att jag hajar klyket...............
                    Och förresten vad gör han till höger med kranen?
                    Bifogade filer
                    Last edited by Lars M; 2018-04-29, 12:49.

                    Comment


                    • #85
                      Jag tror han spelar horn.

                      Vet inte heller om jag helt förstår innebörden, men det verkar stå: "dänna spelar för barn i barn i brölösa om någen åstundar at höra på".

                      Brödlösa syftar nog inte på någon specifik ort brödlösa utan en plats där spelmän, tiggare eller gårdfarihandlare får dålig utdelning. Det är nog något sådant som åsyftas. Troligen nog också motivet kopierat från ett äldre allmogefat.
                      Last edited by FBQ; 2018-04-29, 15:56.

                      Comment


                      • #86
                        Tack FBQ! Ja, nu har jag hittat en förlaga från Getinge i Halland på digitalt museum - Nordiska museet! https://digitaltmuseum.se/011023079661/fat

                        Comment


                        • #87
                          Aha! Där finns ju bara ett barn, och då handlar det nog också om spelmannens bistra vilkor att få spela för barn som inte kan betala eller hade några möjligheter att erbjuda fler jobb.

                          Det har nog varit en bröllopstallrik från början, sänkt att uppmana brudparet att ge spelmännen rika dusörer.

                          Comment


                          • #88
                            Det här fatet, med diameter 24 cm, har nog haft samma dekoratör, som på Lars M:s stop i inlägg 82.
                            Fågeln, yster och med ett bestämt mål, håller en på gott humör.

                            Click image for larger version

Name:	PH Lundgren Stockholm fågelfat 1.jpg
Views:	1
Size:	88,9 KB
ID:	569106

                            Click image for larger version

Name:	PH Lundgren Stockholm fågelfat 2.jpg
Views:	1
Size:	49,0 KB
ID:	569107

                            Comment


                            • #89
                              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              Nu har PES fått en högst egen teapartyrörelse. Medlemmar är Bengt H, Rosa, Polsson
                              och nu då undertecknad. Adjungerade Gideon, Lars M och Andres plus alla övriga PES-are.
                              Jo, hur var det nu? Ottilia Adelborg ska på hösten 1897 framställt "enklare lergodsserviser"
                              åt P H Lundgren. "Föremålen är okända", ja var inte så säkra på det säger jag, vad säger Ni?
                              Kvalitén på dekormålningen är ju skiftande precis som Gideon påpekat, men min kanna är ju
                              hyfsad tycker jag allt, det är väl Polssons bringare som fallerar en aning.
                              Kul med lite bekräftelse på att teservisen är tillverkad i anslutning till utställningen 1897, såg för övrigt idag på
                              Waldemarsuddes Sigrid Hjertén utställning några kannor i lergods dekorerade av Sigrid som mycket väl skulle
                              vara drejade vid utställningen och brända vid lergodsfabriken på Krukmakargatan/Timmermansgatan. Kannorna
                              hade samma ljust beiga blyglasyr och samma blå färg på dekoren, dessutom toppiga lock.

                              Comment


                              • #90
                                Ja, verkligen! Den här servisen är då speciell.
                                Intressant tanke med Sigrid.

                                Comment

                                Working...
                                X