Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Parfymglas och därmed besläktade flaskor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Kan det här vara en parfymflaska tro? Liten och försedd med skruvkork i bakelit.
    söffe
    Bifogade filer

    Comment


    • #92
      Så vackra! Inte alls svårt att tänka in dessa flaskor i ett högrestånds hem. Etiketterna är det bästa av allt tycker jag.

      Comment


      • #93
        Vi vill också vara med-ett gäng med små glasflaskor

        Igår inloppade jag tre små gamla flaskor så nu börjar det allt bli en samling eftersom jag hade några tidigare
        Den största är ca 11cm hög.
        De tre till vänster på bilden har puntelmärke.De två rosatonade baktill är amerikanska.
        På den fyrkantiga står det: STRAUBHULLERS NECTAR OF THE GOLDEN LIFE OF HEALTH AND VITALITY. ELIXIR TREE OF LITE SINCE 1880.
        På den tolvkantiga står det:COL SAM JOHNSON PROPRIE TOR RICHMOND VA 1852
        AJANCASTERS INDIANVEGETABLE JAUNDICEBITTERS.
        Click image for larger version

Name:	009.JPG
Views:	1
Size:	58,1 KB
ID:	555128
        Last edited by Fnusfröken; 2014-07-06, 12:42.

        Comment


        • #94
          Hallå i flaskhasen,
          Vackrare stillben av din hand är jag van vid, Fröken Fnus. Men oj vad roligt när någon
          lyfter en tråd i denna outtömmliga kunskapskälla.Tack och so long....

          Comment


          • #95
            Hittade en fin flacong för en guldpeng i helgen
            14,5cm hög.
            Click image for larger version

Name:	002pes.JPG
Views:	1
Size:	115,9 KB
ID:	555341

            Comment


            • #96
              Fnusfröken du har 2 riktigt bra flaskor.
              Den med rödmarkering är en ögonflaska, de kan gå för allt ifrån 300-400kr och upp
              till 1500kr ibland, om de är extra trevliga.

              Den med blåmarkering är en bra äldre medicinflaska, står det inga siffror på bröstet på den?
              Bifogade filer

              Comment


              • #97
                Ursprungligen postat av A.F Visa inlägg
                Fnusfröken du har 2 riktigt bra flaskor.
                Den med rödmarkering är en ögonflaska, de kan gå för allt ifrån 300-400kr och upp
                till 1500kr ibland, om de är extra trevliga.

                Den med blåmarkering är en bra äldre medicinflaska, står det inga siffror på bröstet på den?
                Hej och tack för din information om flaskorna.Ögonflaska var ett nytt ord för mig.Jo,jag har sett vad de brukar gå för på Tradera...Nu är min flaska inte så mörkt grönfärgad,grov och lusig som de flaskor som gillas mest. Den gamla medicinflaskan är charmigt sned i halsen,tyvärr så har den ett litet nagg på brättet.Tyvärr finns det ingen märkning på den .

                Comment


                • #98
                  Jag har bara en parfymflaska att dela med mig av tyvärr, men jag tycker att den är ganska trevlig. Helslipad med målad dekor, ca 11,5 cm hög. Silver i locket med oidentifierad stämpel. Tyskland ca 1850-60 kanske? Glaspropp att dutta på parfymen med sitter i locket.

                  Undrar vad man hade i parfymerna förr i världen, för denna luktar fortfarande starkt trots att det bara är små spår kvar av den! Moderna parfymer tappar ju lukten efter några månader.

                  Click image for larger version

Name:	P2030510.jpg
Views:	1
Size:	67,0 KB
ID:	555368
                  Click image for larger version

Name:	P2030513.jpg
Views:	1
Size:	74,8 KB
ID:	555369

                  Comment


                  • #99
                    Medicinflaska

                    Liten och naggad men ändå go
                    Brungultonad,puntelmärke,6,5cm hög.Kostade en femma på loppis.
                    Har troligtvis stått i ett litet schatull tillsammans med några likadana kompisar.
                    Click image for larger version

Name:	002.JPG
Views:	1
Size:	28,0 KB
ID:	555471Click image for larger version

Name:	003.JPG
Views:	1
Size:	22,4 KB
ID:	555472

                    Comment


                    • Den gillar jag, vet inget om den, men den kan ju hålla en hygglig ålder.
                      Hirvi
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                      Comment


                      • Eau de Portugal har varit innehållet i denna flaska. Det är Johan D. Andersson i Malmö vars Tvål- & Parfymfabrik som tillverkat. Fet och farligt att förtära på små etiketter på baksida. Korken är krönt med krona som går att skruva några varv men inte att skruva av. 14,5 cm hög. Kan den vara från 1920-talet?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Teknisk fabrik

                          Vad gjorde Andersson på Centralbadet i Stockholm? Jo, fet Lilas de Perse! Flaska av typ Eau de Cologne http://precisensan.com/antikforum/sh...hlight=cologne och naturkork med metalltopp (tenn?).
                          Kan det vara Limmared som gjort flaskan? OBS! Leverans till Kronprinsen!
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Tjeckisk parfymflaska?

                            Hej!
                            Ny här så ber om ursäkt ifall jag postar fel.
                            Undrar vad i hela friden det här kan vara.. är det en tjeckisk parfymflaska? Eller en väldigt skum askkopp?
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Jokko Visa inlägg
                              Hej!
                              Ny här så ber om ursäkt ifall jag postar fel.
                              Undrar vad i hela friden det här kan vara.. är det en tjeckisk parfymflaska? Eller en väldigt skum askkopp?
                              Bläckhorn.

                              Comment


                              • Tack!

                                Comment

                                Working...
                                X