Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Spade i silver. [ID: GEWE Silvervarufabriken, Malmö, 1951] - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spade i silver. [ID: GEWE Silvervarufabriken, Malmö, 1951]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Spade i silver. [ID: GEWE Silvervarufabriken, Malmö, 1951]

    Nummer 4.

    Så vore det roligt att veta vad en sådan här liten gullig spade ska användas till. Det är lustigt vad mycket grejor man har helt i onödan. Grejor som det här ligger ju bara och skräpar, jag har just fyllt 60 och aldrig någonsin kännt ett behov av varken saxen, tången, sil/sleven eller spaden Längd 12 cm.

    Mvh /Urban



    Last edited by umeubbe; 2009-03-09, 18:29.

  • #2
    kagespade

    dine sølvting er fra Malmø gewe sølvvarefabrik idag Gense
    D8 er 1930

    Comment


    • #3
      En (kak)spade för små piroger som ett förslag, men kan även vara en större kakspade.

      Får jag gör ett förslag, din bilder är nästan perfekta och perfekta blir de om du lägger till en linjal på bilden eller uppger föremålets mått. Det är svårt att avgöra är din spade (i det här fallet) 10 cm eller 25 cm lång. Det skulle nämligen underlätta definitionen betydligt.

      Förresten så skall du inte "skylla" på Photoshop. Visst är det ett fint program, men inte kan det göra underverk av dåliga bilder. Det är nog fotografen det kommer an på, belysning, vinklar, beskärning osv. Ja och kameran förståss.

      Comment


      • #4
        Stopp! Nu var både hose och admin snabba! Ja för snabba!

        Den första registrerade stämpeln för GEWE är 1939, så denna är stämplad D9, dvs 1951.

        Din socker- och gräddservis samt sockertång samt kakspade är ju som Du nu vet tillverkad av GEWE SILVERVARUFABRIKEN AB, MALMÖ 1939- 1984, stämplade 1950 och 1951. Kaktången och druvsaxen 1953. Företaget har tillverkat och importerat mängder av den här typen av "stilsilver" i nyrokoko. Företagets stämpel är nu registrerad på AB Gense i Eskilstuna.

        GEWE GEWE GULD & SILVER 1984- 1992
        GEWE AB GENSE 1993-

        Comment


        • #5
          Admin har gjort en "pudel".
          /Admin
          admin@precisensan.com

          Comment


          • #6
            Som utlänning måste jag fråga Admin, att vadå??? en pudel?

            Comment


            • #8
              Qrt.S

              Ber om ursäkt att jag missade att skriva längden men jag gick in och la till det efteråt så nu står det där. 12 cm lång är den.

              Mvh/Urban

              Comment


              • #9
                Måste få fråga om sleven och spaden hör till samma serie. Tänker då på rosen överst. Det finns mera med den där rosen, som teskedar osv.

                Urban



                Comment


                • #10
                  Rosen är en väldigt populär blomma i skedars utstyrsel och dekor. Det är mycket möjligt att det är en och samma serie.

                  Nu när du satt in måttet och ännu visar både spaden och sleven på samma bild uppstod en förvirrning i mitt sinne. Från tidigare bilder uppfattade jag att spaden skulle ha varit större och att "sockerströaren" som visade sig vara en skopa mindre, men det var tvärtom. Nu ser du hur viktiga måtten är. Vi som ser bara bilden utan jämförelseobjekt eller mått kan uppfatta storleksförhållandet helt galet och svara "fel". Det är skillnad i storlek mellan sockerströare och skopa.

                  Comment


                  • #11
                    Jag lovar att bättra mig och ange mått osv.

                    Mvh/Urban

                    Comment

                    Working...
                    X